News Flash:

12 moduri de a-ti pastra creierul tanar

11 Ianuarie 2018
169 Vizualizari | 0 Comentarii
creier

Creierul se schimba pe masura ce inaintam in varsta, iar functiile cognitive de asemenea. Declinul mintal este comun, acesta fiind una dintre cele mai temute consecinte ale imbatranirii. Insa declinul cognitiv nu este obligatoriu, el poate fi incetinit. Specialistii de la Harvard Medical School dezvaluie cum.

1. Stimuleaza-ti creierul. Studiile facute pe scoareci si oameni arata ca permanenta solicitare a creierului stimuleaza conexiunile intre celulele nervoase si ajuta chiar la formarea de noi celule, avand in vedere asa-numita plasticitate a creierului. Orice fel de activitate stimulativa este binevenita: cititul, cursurile noi, gimnastica mintala data de dezlegarea cuvintelor inscrucisate, de exemplu sau de rezolvarea problemelor de matematica, experimentarea unor lucruri care implica dexteritate sau efort mintal precum desenul, pictura sau altele sunt indicate.

2. Exercitiile fizice. Tot studiile realizate au aratat ca folosirea muschilor face bine si creierului. Animalele care fac exercitii fizice regulate isi dezvolta micile vase de sange alstfel incat la creier, si in partea responsabila cu gandirea, ajunge mai mult oxigen. Activitatea fizica totodata ajuta la dezvoltarea celulelor nervoase si a conexiunilor dintre acestea – sinapsele. Rezulta un creier mai eficient, cu o plasticitate mai mare, mai adaptativ, mai functional, chiar daca anii se aduna. In acelasi timp, sportul scade presiunea sangelui, imbunatateste nivelul colesterolului, reduce riscul de diabet si stresul.

3. Imbunatateste-ti dieta. O buna nutritie ajuta mintea la fel de mult ca restul corpului. Ce trebuie sa faci? Sa fii atent la numarul de calorii. Reducerea aportului de calorii este legat de un risc mai redus de declin mintal produs de imbatranire. Mananca alimentele potrivite, adica mai putine grasimi saturate si colesterol provenit din surse animale, fara grasimi trans- sau hidrogenate. Aminteste-ti de vitaminele B complex: B6 si B12, acidul folic, care ajuta la reducerea nivelului de homocisteina, un aminoacid care daca este prezent in cantitate mare, creste riscul de dementa. Cerealele fortificate si vegetalele sunt surse bune de vitamine B.

4. Atentie la tensiune! O tensiune mare la varsta mijlocie creste riscul de declin cognitiv pe masura ce inaintam in varsta. Modificarea stilului de viata ajuta la pastrarea tensiunii la un nivel cat mai redus posibil. Stai calm, fa exercitii regulate, limiteaza consumul de alcool la 2 pahare pe zi, elimina stresul si mananca sanatos.

5. Zaharul din sange. Diabetul este un factor important care poate duce la dementa. Poti combate diabetul alegand sa mananci sanatos, facand exercitii regulat si eliminand nervii si stresul. Insa daca nivelul zaharului in sange este tot ridicat, atunci ai nevoie de medicamente pentru a tine diabetul sub control. Ele trebuie prescrise de medic.

6. Colesterolul. Nivelurile ridicate de LDL creste riscul de dementa, la fel ca si nivelul redus de HDL – asa numitul colesterol bun. Dieta, sportul, controlul greutatii, evitarea fumatului imbunatatesc nivelul colesterolului in organism. Daca ai nevoie de mai mult ajutor intreaba medicul curant. 

7. Aspirina. Cercetarile preliminare au sugerat ca aspirina si alte medicamente antiinflamatoare nesteroidiene  pot reduce riscul de dementa cu proportii cuprinse intre 10 si 55%. Expertii nu sunt inca decisi sa recomande aspirina ca leac impotriva dementei. 

8. Renunta la fumat! Evita tutunul sub toate formele. 

9. Fara abuz de alcool. Consumul excesiv de alcool este un factor major in aparitia dementei. Daca alegeti sa consumati alcool, limitati-va la 2 pahare pe zi. Alcoolul baut in cantitati responsabile poate fi chiar un factor pozitiv in sanatatea creierului. 

10. Emotiile. Persoanele anxioase, depresive, private de somn sau extenuate tind sa aiba un scor mai redus al functiilor cognitive. Acest scor mai redus nu inseamna neaparat un risc mai mare de declin mintal pe masura imbatranirii, dar buna sanatate mintala si somnul odihnitor sunt scopuri importante care merita atinse. 

11. Protectia capului. Poate parea surprinzator, dar traumatismele craniene fie ca sunt de nivel mediu, fie ca sunt severe, la varste mici, cresc riscul de declin cognitiv la batranete cu 10%. 

12. Anturajul. Legaturile sociale sunt asociate cu o tensiune mai mica si o speranta de viata mai mare.

sursa: adevarul.ro

Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - BZV.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.0723 (s) | 35 queries | Mysql time :0.014897 (s)