sâmbătă, 20 aprilie, 2024

AJOFM Vaslui: Modificari legislative privind activitatea pe teritoriul Romaniei a agentilor de plasare a fortei de munca in strainatate

Distribuie:

Publicat:

Serviciile de plasare a fortei de munca realizate pe teritoriul Romaniei de catre un agent de plasare a fortei de munca in strainatate constau in informarea, consilierea si medierea cetatenilor romani in vederea angajarii acestora in strainatate.

Aceste servicii pot fi oferite atat de agentii de plasare a fortei de munca, cat si de furnizorii de astfel de servicii care sunt stabiliti pe teritoriul altui stat membru din UE sau SEE.

Exista deosebiri intre agentul de plasare a fortei de munca si furnizorul de astfel de servicii.

Agentul de plasare a fortei de munca este o persoana juridica constituita in temeiul Legii societatilor nr. 31/1990 si care are ca activitate principala «Activitati ale agentiilor de plasare a fortei de munca» cod CAEN – 7810.

Un astfel de agent pune in legatura angajatorul strain cu cetateanul roman aflat in cautarea unui loc de munca, urmand ca la final sa se incheie intre acestia un contract de munca sau un document echivalent acestuia.

Asadar, o persoana fizica autorizata, de exemplu, nu poate fi agent de plasare a fortei de munca, fiindca numai societatile comerciale cu codul CAEN specificat se incadreaza in cerintele actului normativ.

Furnizorul de servicii de plasare a fortei de munca este o firma straina, care a dobandit intr-un stat membru UE dreptul legal de a presta aceste activitati si care este autorizat in acest sens.

"Interpunerea altor categorii de intermediari intre agentul de plasare, persoana mediata si angajatorul strain este interzisa". Practic asta inseamna ca, nu mai este permis un lant de medieri, in care un agent roman mediaza pentru un alt agent de mediere, fapt care nu era decat in detrimentul cetateanului roman care pleaca la munca in strainatate.

Pentru a desfasura activitatea de mediere agentii de plasare a fortei de munca trebuie sa fie inregistrati la ITM-ul in raza caruia isi au sediul. In plus, au obligatia de a notifica infiintarea de filiale, sucursale ori alte sedii secundare, anterior inceperii prestarii de activitati in cadrul acestora, atat la ITM-ul unde sunt inregistrati, cat si la ITM-ul in a carui raza teritoriala functioneaza respectivele sedii secundare, in termen de 5 zile lucratoare de la data emiterii, de catre Oficiul National al Registrului Comertului, a documentului prin care se atesta infiintarea acestora.

Pentru a putea desfasura activitati cu caracter permanent pe teritoriul Romaniei, furnizorii din Uniunea Europeana de servicii de plasare a fortei de munca au obligatia sa notifice, cu 5 zile lucratoare inainte de inceperea activitatii, inspectoratul teritorial de munca unde si-au inregistrat sediul permanent. Activitatile se vor desfasura doar la sediul permanent. Obligatia de a informa cu 5 zile lucratoare inainte ITM-ul local unde are loc procesul de recrutare de personal este valabila si in cazul furnizorilor care presteaza temporar sau ocazional astfel de activitati.

Pe langa selectia candidatilor – conform pregatirii, aptitudinilor acestora si cerintelor pentru ocuparea posturilor – agentii au obligatia sa le asigure celor care-si cauta o slujba in strainatate si servicii de consultanta, sprijin pentru redactarea unor documente necesare angajarii, traduceri de acte sau pentru orice alte activitati conexe.

Atat furnizorii de servicii, cat si agentii de plasare a fortei de munca trebuie sa incheie contracte de mediere in forma scrisa, cu cetatenii romani care solicita serviciile lor.

Agentii de plasare efectueaza in mod gratuit activitati de mediere a cetatenilor romani in vederea angajarii in strainatate, fara perceperea de la acestia de comisioane, tarife sau taxe.

Inspectia Muncii pune la dispozitia Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, la cerere, situatia privind persoanele mediate si angajate in strainatate.

In cazurile in care misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei sunt sesizate de catre cetatenii romani angajati in strainatate cu privire la incalcarea legislatiei aplicabile in materie de dreptul muncii si a clauzelor contractului individual de munca, acestea transmit sesizarile respective autoritatilor locale competente ale statului pe teritoriul caruia isi desfasoara activitatea angajatorul.

In cazul plasarii in strainatate a unor cetateni romani fara indeplinirea conditiilor prevazute mai sus, agentii de plasare sunt obligati sa suporte costurile aferente repatrierii cetatenilor romani in cauza, in baza documentelor justificative.

In cazul plasarii in strainatate a unor cetateni romani care, dupa semnarea contractului de mediere, nu isi respecta obligatiile ce decurg din acestea, lucratorii sunt obligati sa achite contravaloarea cheltuielilor efectuate de agentul de plasare, in baza documentelor justificative, fara ca aceasta suma sa depaseasca 200 euro/lucrator.

Inainte de a apela la serviciile unei firmele care intermediaza si plaseaza forta de munca in strainatate, solicitantii de locuri de munca in strainatate trebuie sa se adreseze ITM-ului in raza caruia firma isi are sediul.

Astfel, atragem atentia persoanelor interesate de obtinerea unui loc de munca in strainatate care recurg in acest sens la agentii privati de recrutare sau la site-urile de recrutare de forta de munca, sa verifice atat agentii respectivi din Romania care le ofera locuri de munca in strainatate (apeland la inspectoratul teritorial de munca in raza caruia se afla sediul firmei respective), cat si firmele angajatoare din strainatate (la Registrul Comertului din statul respectiv).

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img