marți, 19 martie, 2024

Bacteriile orale si sanatatea creierului. Descopera ce bacterie din gura iti poate distruge creierul

Bacteriile orale isi pot crea drum pana in creier unde elimina toxine ce au legatura cu boala Alzheimer, dar nu numai. Printr-o buna igiena dentara, nu ai grija doar de dintii tai, ci si de creier. Descopera bacteria din gura care trebuie tinuta sub control, pentru a preveni leziunile cerebrale din Alzheimer.

Creierul este strans legat de restul corpului, iar lucruri precum somnul, dieta, viata sociala, microbiomul nostru si multe altele sunt legate de aparitia, severitatea si chiar inversarea bolilor neurodegenerative. Cercetatorii au facut o descoperire socanta legata de cea mai grava forma de dementa, boala Alzheimer. Acestia au descoperit ca bacteriile orale pot influenta puternic riscul de Alzheimer.

Este vorba despre bacteriile implicate in boala gingiilor – parodontita, in special Porphyromonas gingivalis. Aceasta bacterie este prezenta in forma cea mai grava a bolii gingivale. Oamenii de stiinta au detectat urme ale bacteriilor amintite in probele de creier ale pacientilor cu Alzheimer.

Bacteriile orale si boala Alzheimer

Folosind modele de soareci, cercetatorii au descoperit ca bacteriile orale Porphyromonas gingivalis pot calatori din gura la creier. Aici produc niste toxine numite gingipaine care provoaca daune proteinelor umane si distrug celulele creierului si nervii.

Oamenii de stiinta au comparat probele de creier de la persoanele decedate cu si fara Alzheimer, care aveau aproximativ aceeasi varsta atunci cand au murit. S-a constatat ca Porphyromonas gingivalis este mai frecventa in creierul persoanelor cu Alzheimer decat in ​​cele fara.

Porphyromonas gingivalis este de fapt prezenta la multe persoane. Insa, la fel ca si alte tipuri de bacterii, devine o problema atunci cand se dezvolta peste masura. Asa se intampla in parodontita. Boala se manifesta la inceput prin gingii inflamate, care sangereaza adesea.

Vestea buna

Exista si o veste buna! O igiena orala regulata, ca la carte, va poate ajuta. Pur si simplu periajul si ata dentara si consultatiile regulate la medicul stomatolog pot avea implicatii majore asupra creierului tau. Daca aveti o predispozitie genetica la Alzheimer, fiti mai atenti la sanatatea dumneavoastra dentara. Nu o neglijati.

Acelasi lucru este valabil si pentru cei cu artrita reumatoida sau pneumonie de aspiratie. Aceasta pentru ca Porphyromonas gingivalis poate juca un rol si in evolutia acestor boli.

Si acesta este doar un singur tip de bacterii! Exista mii si mii de specii prezente in corpul uman, afectand toate diverse zone din organism. De exemplu, bacteriile intestinale pot influenta activitatea neurotransmitatorilor si bolile neurodegenerative precum Alzheimer si Parkinson. Avem multe de invatat despre rolul bacteriilor in bolile cronice, iar asta deschide noi modalitati interesante pentru prevenirea si vindecarea acestora.