vineri, 19 aprilie, 2024

Ce trucuri folosesc restaurantele fast-food pentru a ne face sa mancam mai mult

Distribuie:

Publicat:

Un studiu recent arata ca epidemia obezitatii ar putea sa fie o problema mult mai serioasa decat se prevedea in trecut, din cauza faptului ca oamenii de stiinta nu luau in calcul greutatea pe care o acumulam odata cu varsta, anunta dailymail.co.uk. In 2008, peste 1,5 miliarde de oameni erau clasificati ca fiind supraponderali, iar in jur de 500 de milioane erau obezi. In Europa, rata obezitatii variaza intre 8% din populatie in Romania si 23% in Regatul Unit, in timp ce in Statele Unite ale Americii, in jur de 60% dintre persoane sunt supraponderale sau obeze, bolile asociate cu aceste probleme de greutate cauzand in jur de 300.000 de decese anual.

Oamenii de stiinta considera ca epidemia obezitatii la nivel global este cauzata, in primul rand, de alimentatie si, in ciuda tututor avertismentelor din partea specialistilor, oamenii sunt convinsi de trucurile restaurantelor de tip fast-food sa le consume produsele.

    Dieta vizuala

Un studiu realizat de Brian Wansink, de la Universitatea Illinois, a analizat legaturile dintre felul in care produsele sunt prezentate si cantitatea pe care clientii o mananca. “Pe langa foame, oamenii decid sa manance pentru ca vad mancarea, pentru aspectul social al mancatului (ca sa fie cu alte persoane), sau pur si simplu pentru ca nu au altceva de facut”, spune Wansik. Restaurantele incearca sa profite de acest lucru si sa atraga clientii prin pozitionare si prin felul in care sunt amenajate.

 In primul rand, fast-food-urile sunt amplasate in zone aglomerate sau in centre comerciale, pentru ca oamenii sa manance atunci cand se duc undeva sau cand fac cumparaturi, chiar daca nu le e foame. In al doilea rand, restaurantele folosesc imagini cu produsele lor, pentru a-i face pe potentialii clienti sa creada ca le e foame. Pentru a profita de componenta sociala a mancatului, fast-food-urile au amplasat mese si scaune, astfel ca oamenii se pot intalni, pot discuta, avand astfel tendinta sa ramana mai mult si sa consume si alte produse.

    Sunete si mirosuri

Mirosul din restaurant poate sa influenteze cantitatea de mancare consumata, prin imbunatatirea gustului. Fast-food-urile profita de acest lucru prin folosirea unor arome artificiale, dar si prin faptul ca obliga clientii sa stea la coada, in loc sa fie serviti la masa. Astfel, persoanele din fata vor trece cu produsele achizitionate pe langa ceilalti, care vor vedea si vor mirosi mancarea, fiind predispusi sa comande mai mult.

Si muzica are un efect important asupra cantitatii pe care o mancam. Studiile arata ca melodiile lente, in surdina, incurajeaza clientii sa petreaca mai mult timp intr-un anumit loc, astfel ca acestia au tendinta sa comande mai multe produse. Acesta este motivul pentru care restaurantele de tip fast-food folosesc in general muzica pop, in surdina, si nu melodii dance sau techno.

    Comoditatea

Oamenii prefera comoditatea si apreciaza restaurantele fast-food pentru usurinta si rapiditatea cu care poti comanda si manca. Pentru a profita de acest lucru, fast-food-urile au deschis ghisee drive-through, unde mancarea poate fi comandata fara ca cel care cumpara sa paraseasca macar masina. Din acelasi motiv au fost introduse si meniurile, clientii avand posibilitatea sa cumpere un fel principal, o bautura si un desert, rapid, comandand un singur lucru. Aceste tactici nu au rolul de a ajuta consumatorii, ci de a-i face sa consume mai mult. Studiile arata ca una dintre principalele influente asupra consumului de mancare este exercitata de usurinta accesului. Aceasta se refera la efortul necesar pentru a obtine mancare si cat de usor se poate manca. Fast-food-urile sunt pozitionate perfect din acest punct de vedere, servind mancarea foarte rapid si intr-un fel in care e usor de consumat, invelita in hartie, fara a necesita farfurii sau tacamuri.

    Modificarea perceptiei asupra marimii portiilor

Meniurile sunt o alta tactica pusa la punct pentru a face clientii sa consume mai mult. In timp ce acestia cred ca economisesc bani, cumpara de fapt produse de care nu au nevoie si pe care nu le-ar fi achizitionat daca nu erau incluse in pretul altora. Studiile arata ca, daca primesc mai multe produse la un pret similar, oamenii au tendinta sa le manance, chiar daca nu aveau de gand, initial. Spre exemplu, daca primesc si cartofi prajiti alaturi de un hamburger, cei mai multi vor manca ambele produse, desi s-ar fi saturat cu unul dintre ele.

Felul in care portiile sunt servite incurajeaza de asemenea consumul in exces. O galetusa de bucatele de pui, spre exemplu, va fi consumata in intregime, fiind considerata o singura portie. Dar daca aceeasi cantitate de mancare este impartita in trei galetuse, spre exemplu, clientii sunt mult mai putin predispusi sa o consume pe toata. “Studiile arata ca oamenii mananca mai putin daca primesc mai multe portii mici, decat daca primesc o singura portie mare. Acest fapt se poate datora punctelor de oprire, la trecerea de la o portie la alta, cand cei implicati trebuie sa decida daca vor sa continue sau nu”, afirma Wansink.

    Consumul in exces, noua norma

Restaurantele de tip fast-food isi vand produsele intr-o varietate de marimi, dar sugereaza clientilor sa aleaga varianta cea mai mare. Asa cum am amintit mai sus, un client care cumpara o portie mare va avea tendinta sa o consume, chiar daca nu ii mai e foame. Astfel, fast-food-urile au facut ca portiile mari, “extra”, sa para varianta obisnuita, normala, portiile mici fiind pentru situatii exceptionale.

“Pentru cei mai multi dintre indivizi este greu sa determine cat de mult ar trebui sa manance si sa bea, o monitorizare continua si atenta a lucrurilor pe care le consumam fiind perceputa ca o corvoada. Astfel, oamenii se bazeaza pe portii standard, pe norme, iar fast-food-urile au ridicat stacheta foarte mult”, spune Wansink.

sursa:mediafax.ro

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img