vineri, 29 martie, 2024

Cei trei dusmani de la orice job

Distribuie:

Publicat:

La orice loc de munca, in indeplinirea sarcinilor de serviciu, ar putea sa survina trei factori care sa-ti saboteze activitatea. Acesti factori raspanditi prin mediile de lucru sunt: oboseala, barfa si conflictul!

Iata cum ti-ar putea sabota activitatea si cum poti scapa de ei:

Oboseala

Stresul, lipsa somnului, alimentatia necorespunzatoare, programul de lucru, pot duce la instalarea unei stari de slabiciune fizica si psihica.

Oboseala reprezinta lipsa de energie, senzatia de extenuare si apatie.

Atunci cand se instaleaza un sindrom de suprasolicitare va scadea randamentul psihic si fizic la locul de munca.

In astfel de cazuri, este bine sa iei masuri din timp si sa te adresezi medicului de familie pentru investigatii si un set de analize. Ar putea ca senzatia de epuizare sa fie un simptom intr-o anumita boala.

Cauzele fiziologice ce ofera organismului o stare de oboseala ar putea sa fie legate de bolile endocrinologice, neuromusculare, de imunitate si inflamatorii.

Sau mai grav, unul din simptomele unor boli de ficat, de rinichi, a cancerului, sau a tuberculozei.

Indicatii si solutii
Pentru a elimina aceasta stare de slabiciune este indicat sa respecti un program de odihna, sa ai o alimentatie echilibrata, bogata in minerale si vitamine.

De asemenea, este bine sa faci miscare in timpul liber, daca nu ai cand sa ajungi la sala, ai putea sa mergi mai mult pe jos.

Renuntarea la tutun, cafea, alcool si medicamente stimulante, poate veni in ajutorul tau. Daca nici aceste lucruri nu schimba starea de epuizare, atunci o vizita la cabinetul medical nu mai trebuie amanata.

Conflictul
Uneori, datorita conditiilor de munca, mediului, lipsei de comunicare, a anumitor nemultumiri legate de sarcinile de munca, a orgoliilor, sau a diferentelor de caracter dintre oameni se nasc tensiuni ce duc la conflict.

Potrivit psihologilor, orice situatie conflictuala are o baza, care daca nu este identificata la timp si discutata deschis, poate conduce la izbucniri violente in mediul de lucru.

Poate anumiti angajati muncesc mai mult decat altii si efortul nu le este recunoscut, sau observa ca seful acorda mai multa atentie si favoruri anumitor colegi, sau pur si simplu sunt deranjati de modul de lucru al colegului si de personalitatea acestuia.

Cateodata, un conflict poate, de multe ori, sa fie solutia la problemele nerezolvate, pentru ca ele au un rol de semnalare a unor dificultati ale grupului.

Izolarea conflictelor, negandu-se situatia de criza, nu conduce decat la trecerea conflictului din manifest in latent, iar ceea ce pana atunci era clar, devine ascuns.

e este de facut?
Problemele nu se vor rezolva de la sine, de aceea daca ceva te nemultumeste la locul de munca, pornind de la modul de manifestare al colegului, la atitudinea sefului, incearca sa rezolvi aceasta situatie.

Dezamorsarea conflictului se poate face prin identificarea cauzelor si crearea unei atmosfere favorabile. Daca doresti sa comunici ceva sefului este de preferat sa ai o atitudine deschisa si un ton calm al vocii.

Barfa
Acest fenomen des intalnim in mediile de lucru si nu numai, poate sa fie nociv datorita deformarii adevarului, dar si constructiv, prin legatura care se formeaza in cadrul grupului.

Se pare ca toti oamenii au nevoie de ea si ca toti barfesc la un moment dat, din diverse motive. Poate sa fie un mod de a pierde timpul la serviciu, de a discredita o persoana, de a ne exprima frustrarile legate de mediul de lucru, sau de un anumit subiect.

Potrivit psihologiul fenomenul barfei este unul natural. Consta in schimbul de informatii in cadrul unui grup restrans, iar multe dintre informatii au o incarcatura afectiva mare.

In termeni moderni, am putea spune ca socializam. Intr-o mica pauza de cafea, facem analiza colegului, sau a intregului colectiv, emitem judecati de valoare si asteptam confirmari din partea interlocutorului

Cat de daunatoare poate deveni o „nevinovata discutie”?
Daca la inceput, barfa are un rol benefic prin faptul ca persoanele se simt mai aproape unele de altele. Partea negativa a barfei este ca deseori se ajunge la exagerare, rautate si acele comentarii pot rani, sau desfiinta imaginea cuiva.

Un alt lucru de avut in vedere este faptul ca toate comentariile mincinoase pot duce la dezbinare in cadrul grupului, de aceea este important ca informatiile primite sa fie verificate.

Uneori, barfele apar in cazul unui conflict, sau legate de o nemultumire la locul de munca, iar atunci managerul trebuie sa ia atitudine pentru a solutiona problema.

Poate cel mai bun mod de a nu avea probleme la serviciu din cauza barfelor, este sa nu oferi ocazii de a intra in ‘’gura lumii’’.

Prieteniile la job nu sunt intotdeauna indicate si asta pentru ca ‘’amicul ’’ tau ar putea sa dezvaluie colegilor unul din secretele tale.

Iar daca sunt persoane care vin sa-ti spuna ‘’ Stii ce a spus X?” Este de preferat sa spui “As vrea ca X sa imi spuna personal…”, caci cea mai buna forma de a stopa o barfa este de a inchide subiectul si a deschide un altul.

Daca un coleg are ceva de spus despre altul, poate sa i-o spuna in fata, sau sa o tina pentru el.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img