vineri, 29 martie, 2024

Deatlii de ULTIMA ORA despre prabusirea zborului MH 17

Distribuie:

Publicat:

Biroul Olandez pentru Securitate urmeaza sa publice marti un raport final cu privire la doborarea zborului MH17 al companiei Malaysian Airlines in estul Ucrainei, in aprilie 2014, in care au fost ucise toate cele 298 de persoane de la bordul avionului, relateaza BBC News online.

Potrivit unor rezultate preliminare, avionul a fost lovit de “obiecte, cu viteza foarte mare, din afara avionului”, ceea ce alimenteaza speculatii potrivit carora ar fi vorba despre o racheta de tip sol-aer.

Occidentul si Ucraina afirma ca rebeli prorusi sustinuti de Moscova au doborat Boeingul 777, in timp ce Rusia acuza Ucraina. Insa raportul nu va spune cine este de vina.

Moscova urmeaza sa publice propriul raport.

Avionul, care asigura o legatura intre Amsterdam si Kuala Lumpur, s-a prabusit in estul Ucrainei, intr-o zona aflata sub controlul rebelilor, pe 17 iulie 2014, in toiul conflictului armat intre trupe guvernamentale si separatisti prorusi.

Printre victime se afla 193 de cetateni olandezi.

Patru intrebari

Biroul Olandez pentru Securitate urmeaza sa-si prezinte concluziile mai intai familiilor si rudelor victimelor si apoi presei, la baza militara Gilze-Rijen.

Biroul va prezenta, de asemenea, parti din avion, aduse din regiunea Donetk, aflata sub controlul separatistilor prorusi, si reconstituite.

Raportul analizeaza patru probleme, si anume ce a cauzat dezintegrarea avionului in zbor; de ce zbura intr-o regiune de conflict; de ce au fost nevoite unele rude sa astepte patru zile pentru a primi confirmarea oficiala a mortii celor apropiati aflati la bord si in ce masura erau constienti pasagerii si membrii echipajului de ceea ce se intampla in ultimele momente.

Cu toate acestea, raportul nu va aborda in mod direct problema vinei dezastrului.

Asta, din cauza ca Biroul nu are autoritatea sa atribuie vina, conform reglementarilor care guverneaza anchetele cu privire la prabusirea zborurilor internationale.

O ancheta penala separata, condusa de olandezi, se desfasoara in continuare, iar rezultatele ei urmeaza sa fie publicate peste mai multe luni.

Procurorii au sugerat ca aeronava a fost cel mai probabil doborata cu ajutorul unei rachete sol-aer de tip Buk. Ei au anuntat in august ca anchetau in legatura cu fragmente “provenind eventual de la o (racheta de tip) Buk”.

Guvernul de la Kiev si o serie de oficiali occidentali au afirmat ca racheta a fost adusa din Rusia si lansata din regiunea ucraineana aflata sub controlul rebelilor prorusi.

Rusia dezminte aceste acuzatii si sustine ca avionul a fost doborat fie de catre o racheta de tip sol-aer lansata de catre forte ucrainene, fie de catre un avion ucrainean de vanatoare.

Guvernul ucrainean respinge aceste afirmatii ca nefondate.

Rusia a opus, in iulie, un vot de veto unei rezolutii a Consiliului de Securitate al ONU care crea un tribunal international cu privire la catastrofa aeriana a MH17.

Presedintele rus Vladimir Putin declara, la vremea respectiva, ca infiintarea unui asemenea tribunal ar fi “prematura” si “contraproductiva”.

Inainte ca raportul olandez sa fie publicat marti, producatorul rus de stat de armament Almaz-Antey – care fabrica rachete de tip Buk – urmeaza sa anunte rezultatele propriei anchete cu privire la prabusire.

Oficiali guvernamentali rusi de rang inalt au apreciat ca anchetatorii olandezi nu au cooperat cu experti rusi.

“O serie de fapte (despre doborarea avionului) care au fost prezentate de Rusia par ca nu au fost luate in considerare – din motive pe care nu le intelegem”, a declarat luni Dmitri Peskov, un purtator de cuvant al lui Putin. Mediafax.ro

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img