joi, 28 martie, 2024

Descoperire uluitoare! Pe Marte exista suficient oxigen molecular pentru a sustine viata

Potrivit unui studiu publicat de revista Nature, apele sarate situate sub suprafata planetei Marte ar putea contine suficient oxigen molecular pentru a sustine viata microbilor si a buretilor. Studiul — o cercetare efectuata de NASA si de Institutul de Tehnologie din Pasadena, California, spune ca pe Marte oxigenul este rar, decat pe Terra, unde viata aeroba a evoluat in paralel cu fotosinteza ridicand astfel nivelul prezentei acestui element chimic. Pe Marte, spun autorii studiului, oxigenul apare doar in mici cantitati, fiind produs de o reactie de descompunere a dioxidului de carbon care produce lumina.

Studiile anterioare semnalau ca oxigenul molecular prezent pe aceasta planeta nu ar fi capabil sa sustina viata, chiar si in cea mai simpla. Potrivit principalului lui Vlada Stamenkovic (NASA), si colegilor sai de la Institutul din Pasadena, oxigenul molecular s-ar putea regasi in dizolvarea apelor sarate supuse unor mari presiuni si temperaturi din diferite zone de pe suprafata planetei Marte. In opinia lor, concentratiile de oxigen molecular sunt deosebit de mari in regiunile polare ale Planetei Rosii, dar si unele “saramuri” localizate sub suprafata martiana ar putea contine suficient O2 pentru a sustine viata aeroba. Mai concret, expertii au calculat ca circa 6,5 % din intreaga planeta, chiar sub suprafata lui Marte, ar putea contine niveluri de oxigen similare celor care permit viata pe Terra. Salinitatea acestor sisteme, face ca apa sa ramana in stare lichida, inclusiv cand temperatura scade sub zero grade.