miercuri, 24 aprilie, 2024

Nicusor Constantinescu a fost condamnat la 3 ani si 6 luni de inchisoare

Distribuie:

Publicat:

Nicusor Constantinescu a fost condamnat in dosarul Centrului Militar Zonal, la 3 ani si 6 luni de inchisoare cu executare. Presedintele suspendar al CJ Constanta a fost acuzat de abuz in serviciu. Decizia nu este definitiva si poate fi atacata cu recurs la Curtea de Apel Constanta.

Nicusor Constantinescu a fost condamnat la 3 ani si 6 luni de inchisoare in procesul privind finantarea Centrului Militar Zonal Constanta. El a fost acuzat de abuz in serviciu, intrucat a luat decizii care au dus atat la prejudicierea bugetului CJ, cat si la obtinerea de foloase necuvenite de catre operatorul aerian.

Nicusor Constantinescu a fost acuzat de abuz in serviciu, daca functionarul a obtinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, in forma continuata, in legatura cu achizitionarea unui elicopter folosit la operatiuni de salvare si care ulterior, la 29 martie 2013, a fost pus la dispozitia unei firme, schimbandu-se astfel beneficiarii directi ai investitiei, precum si destinatia aparatului de zbor respectiv.

Seful CJ a angajat, lichidat si platit, in mod nelegal, in perioada 5 iulie 2013 – 30 octombrie 2014, din fondurile publice ale judetului Constanta, aproximativ 1,1 milioane lei, reprezentand cheltuieli cu serviciile de intretinere si operare a elicopterului. In rechizitoriu, DNA arata ca elementul material al infractiunii a constat in indeplinirea defectuoasa a mai multor acte de catre Nicusor Constantinescu, in exercitarea atributiilor de serviciu privind operarea elicopterului medicalizat achizitionat.

Anchetatorii sustin ca seful CJ a refuzat oferta Ministerului Sanatatii (prin adresa nr. RA 120/21.01.2013 a secretarului de stat Raed Arafat) prin care i s-a propus echiparea elicopterului achizitionat de Consiliul, fara costuri suplimentare, si aducerea lui la standardele necesare pentru a fi utilizat conform destinatiei — salvare de vieti omenesti, interventii in caz de urgenta.

“Urmare a acestui refuz, elicopterul a fost dotat cu mijloace tehnice necesare atingerii scopurilor pentru care fusese achizitionat (troliu parte fixa), pe cheltuiala CJ Constanta care a efectuat cheltuieli suplimentare din bugetul propriu. Totodata, prin aceeasi adresa, inculpatul a refuzat si oferta Ministerului Sanatatii privind operarea elicopterului de catre SMURD, prin Inspectoratul General de Aviatie din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, in vederea atingerii scopurilor pentru care fusese dobandit. Cu privire la acest aspect, trebuie retinut ca potrivit dispozitiilor legale detaliate la sectiunea 1 a rechizitoriului, singurele entitati care puteau efectua interventii in situatii de urgenta si care ar fi putut presta asistenta medicala de urgenta, activitati a caror imbunatatire si eficientizare au constituit scopul Proiectului ESOL in cadrul caruia a fost cumparat elicopterul, erau Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta Constanta — ISU Dobrogea si Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Constanta. Mai mult, aceste doua institutii erau, alaturi de CJ Constanta, partenere in cadrul Proiectului ESOL si totodata beneficiare ale investitiei efectuate pe aceasta cale”, se arata in document.

DNA precizeaza ca in cazul in care elicopterul ar fi fost incredintat SMURD, CJ Constanta nu ar fi suportat costurile operarii in vederea atingerii scopurilor Proiectului ESOL, acestea fiind in sarcina structurii respective.

“De altfel, conform art.10 lit.c si d din contractul de comodat incheiat intre CJ Constanta si IGAv, cheltuielile necesare folosintei acestuia erau in sarcina comodatarului care avea si obligatia de a asigura mentenanta elicopterului, conform manualelor de exploatare, in vederea mentinerii starii de aeronavigabilitate. Ulterior respingerii ofertei Ministerului Sanatatii care ar fi presupus acoperirea cheltuielilor de utilizare a elicopterului conform scopurilor proiectului de catre acest minister si de cel al Administratiei si Internelor, inculpatul Constantinescu a incheiat contractul de prestari servicii cu SC Regional Air Services SRL, acceptand sa achite sume importante de bani pentru operarea elicopterului medicalizat”, subliniaza procurorii.

DNA mentioneaza ca incheierea contractului nu a fost autorizata printr-o hotarare a CJ, iar prestatorul serviciilor nu avea calitatea de partener sau beneficiar in cadrul proiectului si nici nu avea posibilitatea legala de a efectua actiuni de interventie in caz de urgenta.

“Apoi, cum nici CJ Constanta nu avea dreptul legal de a efectua actiuni de interventie in caz de urgenta, in cadrul proiectului au fost cooptate si institutiile care fac parte din structura SMURD — Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Constanta si Inspectoratul Judetean pentru Situatii de Urgenta Constanta, singurele care puteau efectua asemenea actiuni. Prin predarea elicopterului catre SC Regional Air Services SRL au fost schimbati beneficiarii proiectului, astfel cum au fost indicati in documentatia proiectului — Consiliul Judetean Constanta, Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta Constanta — ISU Dobrogea, Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Constanta, Municipalitatea General Toshevo si Municipalitatea Krushari, dar si destinatia aeronavei, achizitionata pentru efectuarea de actiuni de interventie in situatii de urgenta. Astfel, cum rezulta din probele administrate in cauza, SC Regional Air Services SRL nu avea personal cu pregatire medical iar in perioada in care a operat elicopterul proprietatea Consiliului Judetean Constanta, acesta nu a efectuat niciun zbor pentru realizarea scopurilor Proiectului ESOL in vederea carora fusese achizitionat”, se mai arata in rechizitoriu.

Conform DNA, dupa cum rezulta din declaratiile martorilor Nicolae Cristinel Dragomir si Gheorghe Cristian Darie , motivul pentru care a fost reziliat contractul de prestari servicii cu SC Regional Air Services SRL a fost acela ca atingerea obiectivelor proiectului era practic imposibila dupa ce elicopterul nu efectuase nicio interventie pentru situatii de urgenta in perioada in care fusese operat de societatea comerciala, toate zborurile acestuia fiind contrare scopurilor proiectului in cadrul caruia fusese achizitionat.

“Inculpatul Constantinescu a actionat cu intentie directa, in sensul ca a prevazut ambele urmari socialmente periculoase, respectiv atat prejudicierea bugetului judetean prin plata serviciilor prestate de SC Regional Air Services SRL, cat si obtinerea unui folos necuvenit pentru operatorul aerian privat, care nu s-ar fi produs si respectiv nu ar fi fost obtinut daca el ar fi respectat legea si obligatiile CJ Constanta asumate in cadrul Proiectului ESOL si a urmarit producerea acestor urmari. Astfel, inculpatul cunostea atat dispozitiile legale aplicabile in materia asistentei medicale publice de urgenta si interventiilor pentru situatii de urgenta cat si sarcinile si indatoririle asumate de CJ Constanta in cadrul proiectului in care fusese achizitionat elicopterul, care l-ar fi obligat sa incredinteze elicopterul pentru operare structurilor cu atributii in domeniile aratate, fara ca pentru aceasta sa achite vreo suma de bani de la bugetul judetean”, au mai retinut procurorii anticoruptie.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img