joi, 28 martie, 2024

PROFESOARA VASLUIANA CRISTINA TUNEGARU STARNESTE CONTROVERSE

Distribuie:

Publicat:

Traim intr-o tara libera in care fiecare dintre noi isi poate exprima parerile in mod direct.  Cristina Tunegaru, profesoara originara din judetul Vaslui 

sustine eliminarea din lecturile elevilor a romanului “Baltagul”, de Mihail Sadoveanu si a romanului “Mara”, de Ioan Slavici, pe motiv ca acestea ar prezenta ca normala violenta barbatului asupra femeii.

 “ Sunt revoltata de ideea ca elevilor de gimnaziu li se recomanda romanul „Baltagul” de Sadoveanu, prezentat ca o monografie a satului romanesc. Dintr-un motiv foarte simplu: romanul prezinta o familie in care agresivitatea barbatului este acceptata si primita cu resemnare de nevasta. Iar acesti soti sunt dintre cei care se iubesc. Leacul pentru incapatanarea femeii este bataia lui Lipan.

„Asa-i fusese in tinereta Lipan, asa-i era drag s-acuma cand aveau copii mari cat dansii. Fiindca ea era asa de apriga si indarjita, Lipan socotea numaidecat ca a venit vremea sa-i scoata unii din demonii care o stapaneau. Pentru asta intrebuinta doua maistrii putin deosebite una de alta. Cea intai se chema bataie, iar a doua o bataie ca aceea ori o mama de bataie. Muierea indura fara sa cracneasca puterea omului ei si ramanea neinduplecata, cu dracii pe care-i avea; iar Nechifor Lipan isi pleca fruntea si arata mare parere de rau si jale. Pe urma lumea li se parea iar buna si usoara.”

Nechifor este in roman un om cu un suflet bun, un sot iubitor. Desi isi bate uneori nevasta, el ramane un om bun in esenta, arata Sadoveanu. Violenta nu e specifica oamenilor rai, ci oamenilor in general. Aceasta ar fi inerenta relatiei dintre soti si este semnul diferentei dintre barbat si femeie: ea asculta, el conduce.

Cand profesorul cere lectura acestui text, el aproba tot ceea ce se gaseste in acest text. Iar copiii de gimnaziu sunt la varsta acumularii, cand invata din tot ceea ce vad in jur. Ei nu au privirea critica a adultului care intelege spiritul vremii lui Sadoveanu si intelege perspectiva autorului si se poate disocia de aceasta. Copiii preiau modele din lecturi, filme, povesti si le integreaza in propria viziune despre lume. Daca as propune lectura acestui text, nu as face decat sa aprob tacit ca agresiunea dintre soti este acceptabila. De aceea, elevii mei nu vor citi sau studia „Baltagul” de Sadoveanu.

Acelasi lucru in „Mara” lui Slavici, asa zisul roman de dragoste, in care Persida este agresata constant, chiar si atunci cand este insarcinata, de sotul ei, Natl. Dupa batai monstruoase fata pierde o sarcina si se intoarce la mama, la Mara, dar revine la barbatul ei si ramane iarasi insarcinata.
Prima bataie porneste de la o palma pe care Persida i-a dat-o barbatului ei dupa ce acesta a jignit-o:

„Fara ca sa-si dea seama de ceea ce face, ea inainta spre el si-i trase o palma, apoi ramase dreapta si neclintita in fata lui.
El se ridica zapacit in picioare.[…]
Cuprins acum de manie oarba, el inclesta mana stanga in parul ei bogat si incepu s-o loveasca cu pumnul, asa, pe nimerite, in spate, peste umeri, in fata, cum da omul care nu mai stie ce face.”

Femeia e descrisa ca tare, puternica, numai pentru ca ii rezista barbatului si decide sa nu plece de acasa: „Fie ce-i fi, eu tot raman! Zise ea ridicandu-si ca odinioara capul si simtindu-se mai tare ca oricand.” Ea spera ca relatia lor se va imbunatati si Natl n-o sa mai fie asa de agresiv. Dar Persida e in continuare batuta de barbat. Mara asteapta cu satisfactie despartirea celor doi si intoarcerea fetei:
 
„De aceea [Mara] a ras cu un fel de de multumire rautacioasa cand a aflat, peste cateva zile, ca Natl iar a batut pe Persida. Ar fi voit sa-i scoata omului aceluia ochii cu ghearele, dar ii parea bine. « Asa-i trebuie! Zicea. Sa-si vina in fire!»”

Uneori personajele dezaproba comportamentul lui Natl. Fratele fetei, Trica, regreta ca a inlesnit cununia celor doi, dar „incetul cu incetul se deprinsese cu gandul ca asa le era soarta si ca mai rau ar fi fost daca n-ar fi cununati.” Doar Persida, victima, crede ca barbatul e indreptatit sa o loveasca, din moment ce ea a initiat conflictul, dandu-i o palma lui Natl: 

„C-a fost batuta de dansul, aceasta i se parea un lucru firesc; i se oprea insa mintea in loc cand se gandea c-a fost ea insasi in stare sa-l loveasca pe el cu palma, c-a putut sa se insoteasca cu un om care a dezbracat-o de firea ei.”

Mara se teme ca fata ei va naste un copil bolnav, din cauza batailor repetate. Dar Persida naste un copil sanatos si nu-i mai pasa ce fel de om e Natl, isi face mustrari pentru comportamentul ei fata de el si accepta comoditatea si resemnarea lui ca nu se poate schimba:

„- Plangi, ca-ti face bine, zise [Persida]. E baiat, urma iar. O sa vezi tu ce baiat ! Lasa, c-o sa vezi cum toate au de aici inainte sa fie altfel.
– Cum, altfel? grai dansul deznadajduit. Eu tot eu raman; de cate ori nu mi-am facut cele mai amarnice mustrari? Tot nemernic am ramas si nemernic am sa fiu toata viata mea![…]
Ce-i pasa ei acum daca el se va indrepta ori nu?!”

Aceasta este tipul de dragoste prezentat unor copii de 14 ani care sunt la varsta invatarii comportamentelor sociale si a rolului lor in raport cu ceilalti. Potrivit canonului literar, romanele „Baltagul” si „Mara” nu ar avea in centru doar tema iubirii, ci si imaginea unor femei puternice. Sunt celebrele femei puternice ale literaturii noastre clasice. Dar felul in care ele se dedica total familiei, chiar acceptand sa fie lovite de barbati in virtutea daruirii totale prin cununie, creeaza un model cultural nociv pentru societatea de astazi. Din literatura romana clasica lipsesc modelele feminine pozitive, femeile puternice, independente, care sa nu fie validate doar prin casatorie sau maternitate” scrie aceasta pe pagina sa de socializare. Parerile sunt si vor fi impartite in legatura cu aceste doua subiecte. O parte din profesorii de romana citind postarea colegei lor au declarat ca ar trebui scoasa si povestea lui Creanga , “ Capra cu trei iezi”, operele lui Balzac sau Rebreanu si ca generatii intregi au citit aceste carti fara sa devina sau sa aiba un comportament violent in familie.

Pe aceeași temă

Articolul precedent
Articolul următor

Cele mai citite

spot_img