vineri, 19 aprilie, 2024

Schimbari in procedura de ridicare a masinilor parcate neregulamentar. Cand nu pot fi ridicate autoturismele

Distribuie:

Publicat:

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a elaborat o noua procedura de ridicare a masinilor parcate neregulamentar, document ce se afla in prezent in dezbatere publica, dupa ce Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a decis ca aceasta activitate nu poate fi reglementata de autoritatile locale. In luna aprilie, Primaria Sector 1 a castigat un proces prin care ICCJ obliga MAI si Guvernul sa aprobe un nou regulament de ridicare a masinilor. In Bucuresti, NU se mai ridica masinile parcate neregulamentar din mai 2015, potrivit Romania TV.

Conform noului regulament elaborat de MAI, ce modifica legea circulatiei, se propune reconsiderarea intregulului mecanism in care opereaza ridicarea vehiculelor.
Astfel, in anumite situatii, masinile NU pot fi ridicate de pe domeniul public, dupa cum urmeaza:

“Ridicarea vehiculelor nu se dispune sau, daca a fost dispusa, nu se pune in executare

sau inceteaza, in cazul in care: 

a) in vehicul este vizibila prezenta unor persoane;

b) vehiculul apartine unei institutii dintre cele prevazute la art. 32 alin. (2) lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare”, se mentioneaza la art. 203 din noua procedura. 

De asemenea, transportul vehiculului ridicat la locul de depozitare nu se mai executa daca, pana la initierea acestuia, proprietarul sau utilizatorul vehiculului se prezinta la locul ridicarii si este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate. In acest caz, se suporta contravaloarea operatiunii de ridicare, se arata in documentul MAI. 

Conform sursei citate, ridicarea masinilor trebuie dispusa in scris, prin dispozitie de ridicare.

Dispozitia de ridicare trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:

a) data, ora si locul ridicarii vehiculului;
b) gradul profesional, numele si prenumele politistului rutier care dispune masura tehnico-administrativa, precum si unitatea din care acesta face parte;
c) indicarea expresa a temeiului juridic referitor la norma incalcata;
d) mentiuni privind inregistrarea foto sau video a stationarii vehiculului;
e) date privind numarul de inmatriculare/ inregistrare si marca vehiculului;
f) datele de identificare ale proprietarului sau ale utilizatorului vehiculului.

Dispozitia de ridicare se incheie in trei exemplare, cu urmatoarea destinatie: originalul pentru emitent, al doilea exemplar pentru administratorul drumului public, iar al treilea pentru persoana care solicita restituirea vehiculului, se specifica in documentul elaborat de MAI privind ridicarea masinilor parcate neregulamentar. 

In luna aprilie 2016, Guvernul a fost obligat printr-o decizie a instantei, data in urma demersurilor facute de Primaria Sectorului 1, sa adopte, in regim de urgenta, un regulament de ridicare a masinilor parcate neregulamentar.

Curtea de Apel Bucuresti, prin sentinta civila nr.1173/07.04.2016, obliga Ministerul Afacerilor Interne ca, in termen de 30 de zile de la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti, sa elaboreze procedura de ridicare a masinilor oprite/stationate neregulamentar pe partea carosabila a drumurilor publice, asa cum este prevazuta la art. 64 si art. 97 alin 1 lit. d) si alin. 6 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului Romaniei nr. 195/2002 republicata. Totodata, Curtea de Apel Bucuresti obliga Guvernul Romaniei ca, in termen de 30 de zile de la comunicarea proiectului de reglementare intocmit de Ministerul Afacerilor Interne, sa adopte regulamentul de ridicare a masinilor parcate neregulamentar pe partea carosabila.

Guvernul a anuntat, la acel moment, ca nu va ataca decizia instantei. 

Catalin Drula, consilierul premierului Ciolos, pe probleme de infrastructura, spunea recent ca “exista o rezistenta la nivelul M.A.I. in a face orice pas in acest sens”.

“Pe 20 ianuarie vorbeam despre regulamentul pentru ridicarea masinilor pe care guvernul trebuie sa-l adopte. Era vorba de o obligatie in sarcina guvernului statuata chiar intr-o decizie a Inaltei Curti din 2015. Dincolo de aspectul de restanta legislativa insa, era vorba si despre a oferi politiei un instrument pentru mentinerea ordinii publice. Citam atunci faimosul caz al masinii care a blocat 10 autobuze linga Ateneu si politia il cauta pe proprietar prin restaurante pentru ca alt mijloc de a interveni nu avea.
Stiu toate aspectele controversate ale ridicarii masinilor. Pornite mai ales de la metodele de tip “Vestul salbatic” cu care a fost aplicata in anii 2009-2010. Stiu si ca nu sunt locuri de parcare legale pentru toate masinile din marile orase. Dar asta nu inseamna ca nu mai trebuie ridicata nicio masina niciodata. Am ajuns la situatii absurde cind 10 autobuze asteapta dupa o masina parcata aiurea. Avem copii care merg la scoala pe strada pentru ca trotuarele au masini pe ele, expunindu-se la a fi loviti de masini. Avem mamici cu carucioare sau batrini care se expun accidentelor pentru ca trecerile de pietoni sunt blocate de masini parcate ilegal. De altfel, avem morti clar identificati cu aceasta cauza (vizibilitate la trecerea de pietoni obturata de autovehicul stationat ilegal), dar cazurile nu au fost mediatizate, ci mai degraba musamalizate. Asadar, vorbim de un instrument necesar. Cum este el aplicat – cu responsabilitate, cu masura, in sprijinul cetateanului, sau nu, depinde de Politie si de primarii.
Din 20 ianuarie am depus eforturi constante pentru a rezolva aceasta problema. Am avut intilniri cu responsabilii din Ministerul Afacerilor Interne si Politie, am trimis emailuri, am scris minute, am dat telefoane. Intre timp, la inceputul lui aprilie a aparut si o hotarire a Curtii de Apel Bucuresti care obliga guvernul sa emita acest regulament de ridicare si sa puna in aplicare decizia Inaltei Curtii. Adica instanta obliga guvernul sa-si faca treaba.
Din pacate, totul a fost in zadar pina acum. Exista o rezistenta la nivelul M.A.I. in a face orice pas in acest sens. Iar o rezistenta a M.A.I., cel putin in acest guvern, se dovedeste un zid (aproape) de netrecut. Lucrurile sunt clare, oamenii stiu ce au de facut: trebuie sa initieze un proiect de Hotarire de Guvern care sa rezolve problema (si sa indeplineasca decizia unei instante). Dar nu vor.
Imaginea copilasului care merge cu ghiozdanelul in spate la scoala, pe strada pentru ca pe trotuar nu se poate, cu masinile vijiindu-i pe la ureche, nu-mi da pace. M-am simtit obligat sa ofer aceste lamuriri si daca am ajuns sa le fac publice inseamna ca ceva este complet disfunctional in felul cum unele institutii isi servesc misiunea si pe cetatean”, a scris Catalin Drula pe Facebook.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img