joi, 28 martie, 2024

Consiliul Concurentei va superviza cresterea preturilor

Distribuie:

Publicat:

CC va monitoriza preturile produselor alimentare atat inainte de introducerea cotei reduse de TVA la alimente cat si dupa data de 1 iunie, pentru a verifica daca efectul reducerii TVA asupra preturilor la raft se va mentine in timp. Categoriile monitorizate vor fi din sectorul carnii si al preparatelor din carne, legume, fructe, lapte si produse lactate, apa si bauturi racoritoare, oua, si produse de baza: ulei, faina, zahar, orez, paste fainoase, fasole uscata, malai, dulciuri.

De asemenea, CC are in vedere si monitorizarea unor categorii pentru care nu se modifica cota TVA, respectiv produse de panificatie unde reducerea a fost aplicata in 2013, dar si pentru bere si vin.

Anul acesta va fi implementat si ‘Monitorul preturilor”, un proiect prin care autoritatea de concurenta spera sa se intensifice concurenta in aceasta piata, reducand costurile de informare ale consumatorilor. Acest proiect se va materializa printr-un site care va afisa comparatii de preturi pe categorii si produse alimentare relevante. “Consumatorii mai bine informati reprezinta o presiune importanta pentru retaileri”, se arata in raport.

“Practic, in actiunea de monitorizare a impactului reducerii TVA asupra preturilor practicate la consumatorul final, vor exista trei filtre de monitorizare a preturilor: solicitarile de informatii catre marii comercianti, colectarea de date la fata locului si informatiile publicate de Institutul National de Statistica privind evolutia Indicelui Preturilor de Consum — grupa de marfuri alimentare. Datele culese vor fi analizate de inspectori din cadrul Consiliului cu expertiza pe zona de retail, statistica si econometrie, iar aceste analize vor arata in ce masura reducerea de TVA a fost transferata consumatorilor. Daca piata de retail este una concurentiala, ne asteptam ca transferul reducerii TVA la alimente sa fie resimtit in evolutia preturilor ia raft. Chiar daca pot exista fenomene locale de crestere a preturilor, date de puterea de piata superioara a unor magazine si/ sau a unor producatori, la nivelul pietei in ansamblu, astfel de fenomene nu pot fi decat temporare”, considera CC.

AGERPRES

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img