vineri, 29 martie, 2024

Descoperire NASA: cum au fuzionat doua galaxii acum miliarde de ani

De multe ori, descoperirile stiintifice din spatiu te pot face sa te simti micut si insignifiant in imensitatea universului.

Cel mai recent, astronomii au observat doua galaxii care se contopesc – dar datorita distantei dintre ele si a evenimentului in sine, cel mai probabil contopirea a avut loc in urma cu 13 miliarde de ani.

Candva, asa numita formatiune B14-65666 era considerata a fi o adunatura de stele si nimic mai mult. Dar cercetatorii de la Universitatea Waseda din Tokyo au descoperit dovezi care arata ca B14-65666 este de fapt rezultatul a doua galaxii care s-au contopit.

Echipa a fost condusa de Takuya Hashimoto si a adunat date de la Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) din Desertul Atacama din Chile. Cercetatorii au descoperit ceea ce se crede ca ar fi cel mai timpuriu exemplu de galaxii contopite una intr-alta. Masa lor totala ar putea fi de 770 de milioane de ori mai mare decat cea a Soarelui, potrivit CNET.

„Cu datele bogate de la ALMA si HST, combinate cu analizele avansate de date, am putut aranja piesele laolalta si sa aratam ca B14-65666 este o pereche de galaxii contopite in cea mai timpurie era a universului”, a explicat Hashimoto intr-un comunicat de presa. „Detectarea undelor radio din cele trei componente ale unui obiect atat de indepartat intr-un obiect atat de distant demonstreaza capacitatea imensa de investigare a universului distant pe care o are ALMA”.

Toate cifrele implicate in descoperire sunt imense, ceea ce face greu de inteles totul. Cele doua galaxii s-au unit pentru a forma ceva complet nou. Pe masura ce gazele si praful din galaxii s-au adunat laolalta, au aparut noi generatii de stele. Lumina lor a inceput sa traverseze cosmosul pana cand s-a lovit de cele 66 de telescoape care comun ALMA.

Datorita amestecului de materiale din cele doua galaxii, noua galaxie care se formeaza produce foarte multe stele noi – practic, creeaza sori mici la o rata de 100 de ori mai mare decat a Caii Lactee, dupa cum arata Astronomy.