vineri, 19 aprilie, 2024

Guvernul a batut recordul la modificarile aduse Codului Fiscal! 

Distribuie:

Publicat:

Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) a prezentat, marti, o sinteza potrivit careia in perioada ianuarie-noiembrie 2017 un numar de 261 de articole din Codul Fiscal au fost modificate sau completate prin intermediul a 10 acte normative, informeaza Mediafax.

Lista normativelor este urmatoarea:

– Ordonanta nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 16 din 06 ianuarie 2017, cu 60 de articole modificate/completate;
– Legea nr. 2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 36 din 12 ianuarie 2017, cu 7 articole modificate/completate;

– Ordonanta nr. 9/2017 privind unele masuri bugetare in anul 2017, prorogarea unor termene, precum si modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 79 din 30 ianuarie 2017, cu 2 articole modificate/completate;
– Legea nr. 107/2017 pentru modificarea art. 456 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 376 din 19 mai 2017, cu un articol modificat;
– Legea nr. 177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu 60 de articole modificate/completate;
– Ordonanta nr. 4/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 598 din 25 iulie 2017, cu 2 articole modificate/completate;
– Ordonanta nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 706 din 31 august 2017, cu 11 articole modificate/completate;
– Legea nr. 209/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 875 din 07 noiembrie 2017, cu 5 articole modificate/completate;
– Ordonanta de urgenta nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 885 din 10 noiembrie 2017, cu 97 articole modificate/completate;
– Ordonanta nr. 82/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 902 din 16 noiembrie 2017, cu 6 articole modificate/completate.

CNIPMMR atentioneaza ca modificarile/complertarile Codului Fiscal, consemnate mai sus, „nu au respectat normele de tehnica legislativa si principiile fiscalitatii si dialogului social”.

Astfel, „normele de tehnica legislativa instituite prin art. 91 din Legea nr. 346/ 2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare”. Potrivit acestor norme:
– (1) Pentru asigurarea unui mediu favorabil initierii si dezvoltarii afacerilor, in procesul de elaborare a actelor normative care au impact asupra intreprinderilor mici si mijlocii, initiatorii vor respecta principiul "Ganditi mai intai la scara mica", precum si principiul numarului constant
– (2) Principiul „Ganditi mai intai la scara mica” presupune ca initiatorii actelor normative sa evalueze efectele introducerii noii reglementari, mai intai si cu precadere, asupra activitatii intreprinderilor mici si mijlocii
– (3) Principiul numarului constant stabileste ca introducerea unor noi sarcini administrative – obligatii de raportare/ conformare – pentru intreprinderi mici si mijlocii trebuie sa aiba loc simultan cu eliminarea unor sarcini deja existente
– (4) Evaluarea sistematica a impactului proiectelor de acte normative prevazute la alin. (1) se face prin aplicarea Testului IMM. Testul IMM se efectueaza de catre initiatorul actului normativ, inainte de demararea procesului de avizare a acestuia, si consta in efectuarea unui sondaj cu privire la potentialele efecte generate in activitatea intreprinderilor mici si mijlocii de introducerea noilor reglementari. Evaluarea rezultatelor Testului IMM trebuie sa conduca la identificarea corectiilor care se impun in definitivarea proiectului de act normativ
– (5) Este obligatorie consultarea organizatiilor reprezentative ale intreprinderilor mici si mijlocii privind continutul proiectelor de acte normative, al analizelor de impact si a Testului IMM, cu valorificarea in mod corespunzator a propunerilor acestora sau motivarea nevalorificarii pozitiei lor, documente ce vor insoti proiectul de act normativ pana la adoptare".

De asemenea, „principiile fiscalitatii, respectiv asigurarea informarii contribuabililor, cu modificarea/completarea Codului fiscal prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, precum si predictibilitatea impunerii, conform cu care trebuie sa se asigure stabilitatea impozitelor, taxelor si contributiilor obligatorii pentru o perioada de timp de cel putin un an, in care nu pot interveni modificari in sensul majorarii sau introducerii de noi impozite, taxe si contributii obligatorii”, arata CNIPMMR.

Consiliul adauga ca nici principiile dialogului social nu au fost respectate: „Pentru modificarea legislatiei fiscale este strict necesara implicarea confederatiilor patronale reprezentative la nivel national, potrivit dispozitiilor art. 121 lit. b) din Legea nr. 62/2011 a dialogului social, republicatacare prevede consultarea obligatorie a partenerilor sociali asupra initiativelor legislative sau de alta natura cu caracter economico-social”.

In incheiere, CNIPMMR noteaza ca studiile realizate in prezent la nivel mondial scot in evidenta ca unul dintre cei mai importanti factori care influenteaza deciziile de investitii este predictibilitatea. „Stabilitatea cadrului legal si predictibilitatea mediului economic pot fi recuperate prin trecerea la un comportament de reglementare normal, pe care celelate tari europene reusesc sa-l respecte”.

„Media modificarilor anuale ale Codului Fiscal la nivel european a diverselor aspecte tehnice, in niciun caz fundamentale, este de 50. In Romania, numai in acest an, am avut 261 de modificari ale Codului Fiscal. De asemenea, timpul mediu de dezbatere cu partenerii sociali si stakeholderii pentru implementarea masurilor de modificare a legislatiei cu incidenta asupra mediului economic, este de 3 ani. In Romania, am atins un record nemaiintalnit de 0 zile (a se vedea ultima OUG de modificare a dialogului social). Cele 261 de modificari au afectat increderea IMM-urilor in sistemul fiscal si au implicat costuri ridicate de modificare a programelor de contabilitate, de consultanta si de implementare a modificarilor. Reiterez faptul ca este necesara asigurarea stabilitatii cadrului legal si predictibilitatii pentru IMM-uri, cu simplificarea birocratiei, reducerea cheltuielilor administrative si valorificarea bunelor practici in domeniul reglementarilor fiscale din celelalte state europene”, a declarat Florin Jianu, presedintele CNIPMMR.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img