News Flash:

Ion Caramitru: Justificarile juriului de nominalizari pentru gala UNITER au fost prea sofisticate

10 Martie 2014
712 Vizualizari | 0 Comentarii
Ion Caramitru, presedintele Uniunii Teatrale din Romania (UNITER), a declarat, luni, pentru MEDIAFAX ca justificarile in baza carora juriul a facut nominalizarile de anul acesta, desi au vrut sa fie "profesionale", au fost prea "sofisticate" si nu au facut altceva decat sa complice situatia.

 Contactat de MEDIAFAX in vederea exprimarii unui punct de vedere privind scrisoarea deschisa pe care actrita Emilia Popescu i-a adresat-o vineri, in care aceasta preciza ca a fost jignita de juriul care a stabilit nominalizarile pentru cea de-a XXII-a editie a galei premiilor UNITER, Ion Caramitru a precizat ca aceasta "nu este nici prima, nici ultima oara cand nominalizarile au creat nemultumiri".

"Cred ca n-a existat vreo editie a galei UNITER care sa nu fi creat nemultumiri. As spune de tot felul. Aceasta scrisoare atinge anumite nuante si cu unele dintre ele sunt de acord", a declarat presedintele UNITER.

"Fara doar si poate, motivatia (juriului, n.r) este mult prea sofisticata, incearca sa dea raspuns la mult prea multe intrebari, vrea sa fie echidistanta de toate variantele posibile. (...) Aceasta justificare, care a vrut sa fie profesionala, nu a facut altceva decat sa complice situatia", a spus Ion Caramitru.

 "Nominalizarile trebuie sa fie foarte simple, justificarea, la obiect, aprecierea trebuie sa fie intotdeauna facuta vizavi de calitatea stagiunii si de, in cel mai bun caz, sa spunem, cu oarecare comparatie cu alte editii. Dar aceste justificari ale acestui juriu, care este in mod integral responsabilitatea Uniunii (Uniunea Teatrala din Romania, n.r.), si asta este foarte adevarat, sunt prea sofisticate si incearca sa spuna mai mult decat e nevoie. Dar asta este o treaba care apartine exclusiv celor trei critici de specialitate care au fost in juriul de nominalizari", a precizat Ion Caramitru pentru MEDIAFAX.

Caramitru a mai spus ca juriul 1 al galei premiilor UNITER este alcatuit exclusiv din critici de specialitate. Acesta a mentionat ca, in anii trecuti, pornind de la nemultumirile exprimate, s-a incercat alcatuirea mai multor variante de juriu. Astfel, pentru juriul 1, in loc de trei critici au fost cinci, in timp ce juriul 2 - care decerneaza premiile - a fost format din trei personalitati culturale - Andrei Plesu, Nicolae Manolescu si Gabriela Adamesteanu.

"De fiecare data au fost nemultumiri", a completat Ion Caramitru.

Totodata, presedintele UNITER a declarat ca Senatul Uniunii este solidar cu deciziile juriului de nominalizari al galei din acest an.

"Pe de o parte, sunt si vom fi solidari, indiferent de nemultumirile pe care si noi le aveam, noi insemnand Senatul UNITER, cu deciziile juriului. Ei au autoritatea si autonomia pe care le-o da faptul ca au fost alesi si votati in Senat. Pe de alta parte, ar trebui, poate, apreciat public si calitatea criticii romanesti de teatru. Asta este o chestiune care ma depaseste pe mine in acest moment, pentru ca, dupa parerea mea, meseria de critic de specialitate, fie ca e vorba de literatura, teatru, arte plastice, este o meserie profund individuala si responsabilitatea este absoluta. In cazul nostru, e vorba de actiunile si activitatea unor institutii, fie subventionate de stat, fie private, fie autonome, iar cei care pot vedea in mod global spectacolele, stagiunea, sunt criticii care circula si vad mai mult decat celelalte meserii ale profesiunii noastre. Si de asta, in juriul 2, care este un juriu care apreciaza ceea ce juriul 1 a nominalizat, in afara de doi critici, fac parte si cate un reprezentat din celelalte profesiuni: un scenograf, un actor si un regizor", a mai spus Ion Caramitru.

De asemenea, Ion Caramitru a spus ca nu este cazul sa fie discutate nominalizarile in sine.

"Ele (nominalizarile, n.r.) sunt astea. Le-a creat unora o bucurie, altora o nemultumire ca n-au fost nominalizati. Asa a fost in fiecare an, n-am ce sa fac. Scrisoarea doamnei Popescu pleaca de la nemultumirile continutului acestei note explicative si cu o parte dintre ele sunt de acord", a concluzionat Ion Caramitru.

Actrita Emilia Popescu i-a adresat, vineri, o scrisoare deschisa si "complet inutila" presedintelui Uniunii Teatrale din Romania (UNITER), Ion Caramitru, in care preciza ca a fost jignita de juriul care a stabilit nominalizarile pentru cea de-a XXII-a editie a galei premiilor UNITER.

"Ma adresez dumneavoastra, pentru ca orice material care apare in presa in numele UNITER-ului ar trebui sa-l verificati, astfel incat sa nu permiteti publicarea unor jigniri la adresa breslei pe care o reprezentati. Pentru «transparenta» ati facut public «Argumentul juriului de nominalizari al galei UNITER 2014». Acest «Argument» ma jigneste atat pe mine, cat si intreaga breasla", spune Emilia Popescu in documentul intitulat "Scrisoare deschisa si complet inutila catre domnul presedinte UNITER, Ion Caramitru".

Drept urmare, Andreea Dumitru, Ionut Sociu si Sebastian-Vlad Popa, cei trei membri ai juriului, au "simtit nevoia" sa "descalceasca" ceea ce le "apare ca o lectura flagrant eronata a «Argumentului» atasat listei de nominalizari pentru gala premiilor UNITER 2014", desi scrisoarea deschisa semnata de Emilia Popescu nu le "este adresata direct", se arata intr-un comunicat remis agentiei MEDIAFAX duminica.

"In «Argument» nu scrie ca spectacolele si artistii care n-au fost nominalizati sunt nereprezentativi, ci, dimpotriva, ca nominalizarile, adica tocmai valorile a fi considerate de varf, sunt nereprezentative pentru teatrul romanesc, asa cum arata el azi. Nu e nici un sofism aici, pentru ca exceptia inseamna cel mai adesea desprinderea de reprezentativ. Asadar, valorile pot fi reprezentative, dar mai ales nereprezentative. Cu atat mai putin o intentie cinica s-ar putea citi in aceasta formulare, in schimb, da, o pozitie teoretica apta sa produca reflectie si dezbatere ne-ar bucura sa credem ca e cu putinta", se arata in comunicatul juriului.

In "Argumentul" juriului se arata ca "spectacolele nominalizate, dar si actorii nominalizati apar in acest sens juriului nu doar ca exceptii, dar si ca fenomene rarisime de vocatie artistica. Sentimentul entuziast si ingrijorator este acela de a fi identificat valori nereprezentative pentru teatrul romanesc de astazi".

Emilia Popescu precizeaza, in scrisoarea deschisa, ca "niciun juriu din lume nu are dreptul sa-i jigneasca pe cei care n-au corespuns «criteriilor» lor". "Adica, cum???!! Nominalizatii sunt «fenomene rarisime de vocatie artistica», iar ceilalti «valori nereprezentative pentru teatrul romanesc de azi»?! Ori valori, ori nereprezentative. Domnule Caramitru, cu ce drept isi permit Sebastian-Vlad Popa, Andreea Dumitru, Ionut Sociu sa ma jigneasca? Sa ne jigneasca? In baza carei opere recunoscute isi permit sa anuleze o buna parte a creatorilor romani de teatru? A nu fi nominalizati de acestia e o rusine? Eu nu gandesc asa si consider aceasta afirmatie un atac la persoana. Toti creatorii fac spectacole mai inspirate sau nu, pot fi premiate sau nu, dar valoarea unui artist se confirma in timp, cu truda si tenacitate si nu e neaparat validata de un juriu. Si, mai presus de asta, nu poate fi desfiintata de un juriu", spune Emilia Popescu.

In acest sens, cei trei membri ai juriului au oferit o explicatie in legatura cu argumentul lor.

"Sintagma «fenomene rarisime de vocatie artistica» va infurie, stimata doamna Emilia Popescu, creandu-va falsa intelegere ca toti cei nenominalizati sau toate spectacolele nenominalizate traiesc in afara «vocatiei artistice». Nu, nu toate. Faptul ca vocatia artistica e «rarisima» nu inseamna, totusi, ca ea se epuizeaza in lista de nominalizari ale galei 2013! Nici «Argumentul» nostru nu spune acest lucru, iar furia dumneavoastra transforma o declaratie de principiu si de criterii intr-o schema de numaratoare care echivaleaza valorile integrale ale teatrului romanesc cu restrictia conventionala a nominalizarilor galei la 3. Poate ca nu ne iluzionam sperand ca exigente de gandire in selectia valorilor unei stagiuni teatrale, precum cele scrise in «Argument», nu sunt chiar descalificante pentru un juriu. Astfel, «complicitatea gregara cu publicul», pe care juriul o considera antiartistica in teatru, nu poate fi citita ca pe o expresie aroganta sau ca pe un moft elitist, ci ca pe o continuare de buna credinta a pozitiilor teoretice si poetice ale marilor creatori ai teatrului secolului al XX-lea, care au forjat toate valorile mari in jurul carora graviteaza creatia de spectacol de drama de azi. Asta nu inseamna ca radicalitatea in arta teatrului e obligatoriu sa alunge publicul. Spuneam in «Argument» exact aceste vorbe: «nominalizarile de spectacol si de regie coincid, fara nici o intentie in acest sens, cu adeziunea reala, numarabila, cuantificabila a publicului»", spun cei trei membri ai juriului ]n comunicat.

Potrivit actritei Emilia Popescu, expresia "complicitate gregara intre artist si public" jigneste grav atat creatorii, cat si publicul. "Doamne fereste de succesul de public! Adica, daca publicul intelege mesajul unui spectacol, aplauda performanta unui actor, se emotioneaza, rade sau plange, asta e o rusine, un criteriu minor si superficial??! Colegii mei de breasla, «facatorii» de teatru ma vor intelege. Domnilor jurati, poate credeti ca ne puteti dezbina. Adica noi, «valorile nereprezentative ale teatrului romanesc de azi» sa fim invidiosi pe «fenomenele rarisime de vocatie artistica». Nu. Nicidecum. Ii felicit pe toti cei nominalizati, dar refuz aceasta imparteala suficienta si absurda. Refuz aceasta «stampila» pusa de niste oameni insuficient de pregatiti, aroganti si complet lipsiti de respect si dragoste pentru cei care fac teatru. Sunt mandra de colegii mei, de truda lor, la fel cum sunt mandra de minunata mea «complicitate gregara cu publicul»! Nu vreau sa fiu altceva decat sunt", spune Emilia Popescu.

Actrita mai spune ca UNITER ar trebui sa fie "casa oamenilor de teatru, locul unde ne putem bucura de reusitele celuilalt, nu un tribunal unde cativa asa-zisi cronicari de teatru pun etichete - unele stralucitoare, altele jignitoare".

Drept raspuns, membrii juriului declara: "Nutrind speranta ca existenta UNITER ca o «casa a oamenilor de teatru», ca «un loc unde ne putem bucura de reusitele celuilalt», cum spuneti, nu presupune nicidecum evacuarea dialogului si a spiritului critic, va mai asiguram, stimata doamna Emilia Popescu, de pretuirea noastra".

Criticii Andreea Dumitru, Ionut Sociu si Sebastian-Vlad Popa au comunicat publicului si comunitatii teatrale din Romania, marti, cand au fost anuntate nominalizarile la premiile galei UNITER, care va avea loc pe 28 aprilie, la Palatul Culturii din Targu-Mures, principiile in baza carora au fost facute selectiile.

Potrivit unui comunicat de presa remis agentiei MEDIAFAX, acestea sunt: "vitalitatea expresiva si ideatica a creatorilor de a depasi stereotipiile teatralitatii ca forma de complicitate gregara intre artist si public, forta prin care spectacolul dramatic se manifesta ca dimensiune autonoma fata de prestigiul textului literar, ceea ce, de altfel, este de mult subinteles si rareori inteles".

Potrivit comunicatului, din aceste principii decurg urmaoarele criterii specifice: "observarea regiei de teatru ca act de gandire care trece dincolo de nomenclatorul de teme morale, indeobste intampinate entuziast de critica de specialitate: «criza lumii contemporane», «pierderea identitatii», «incomunicabilitatea», «inadaptarea», «conflictul dintre generatii», «dezumanizarea», «alienarea» etc, observarea regiei de teatru ca act de gandire si de sensibilitate care intelege omul ca un camp de contradictii ireductibile, revelatorii, se deduce calitatea actorului care-si depaseste propria eficienta expresiva verificata. Spectacolele nominalizate, dar si actorii nominalizati apar in acest sens juriului nu doar ca exceptii, dar si ca fenomene rarisime de vocatie artistica. Sentimentul entuziast si ingrijorator este acela de a fi identificat valori nereprezentative pentru teatrul romanesc de astazi".

De asemenea, "nominalizarile de spectacol si de regie coincid, fara nici o intentie in acest sens, cu adeziunea reala, numarabila, cuantificabila a publicului". "Depasim cu aceasta ocazie si falsul complex al rupturii dintre ceea ce se numeste «teatru de arta», experiment sau laborator teatral si public. Juriul recunoaste ca toate aceste criterii nu si le-a putut onora integral decat in cazul spectacolului al vivo", se mai spunea in comunicat.

caramitru uniter regizor
Distribuie:  
Incarc...

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2017 - BZV.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.0866 (s) | 35 queries | Mysql time :0.018213 (s)

loading...