vineri, 19 aprilie, 2024

O companie ce detine si Google a lansat un serviciu de taxi fara sofer, similar cu modelul Uber si Lyft

Distribuie:

Publicat:

Waymo, companie a conglomeratului Alphabet, care deține și Google, a lansat miercuri un serviciu de taxi autonom într-o zonă de aproximativ 160 km în patru suburbii ale orașului Phoenix – Chandler, Tempe, Mesa și Gilbert – unde și-a testat tehnologia începând din 2016, informează Mediafax.

Un serviciu comercial, care generează încasări, este o etapă importantă, care plasează Waymo înaintea rivalilor americani, în special Cruise Automation al General Motors Co și Uber Technologies, care încă nu și-au lansat propriile servicii.

Pentru a utiliza serviciul Waymo, numit Waymo One, pasagerii trebuie să descarce o aplicație și să furnizeze un număr de card de credit, similar cu serviciile Uber și Lyft. Un șofer uman se află la volan, dar doar pentru a interveni în caz de urgență.

Un text efectuat de Reuters a dovedit că există provocări majore, începând cu obstacole tehnice. Un taxi Waymo One, testat săptămâna trecută de Reuters, s-a dovedit a fi lent și derutant, și rămâne de văzut dacă va fi folosit în continuare de clienți, după ce noutatea va fi trecut. Reglementările privind industria sunt un mozaic incoerent și un obstacol semnificativ în calea expansiunii rapide, comentează agenția.

Waymo nu spune exact câte dintre mașinile sale se află pe drumurile din Arizona. Compania a precizat că serviciul este limitat inițial la câteva "sute" de persoane, invitate să se înscrie anul trecut. Prețul este aproximativ același cu cele ale Uber și Lyft. Un drum de 15 minute, de 4,8 km, a costat 7,59 dolari, puțin peste suma de 7,22 dolari cerută de Lyft.

Compania a testat mașinile fără șofer timp de un deceniu. Flota sa, care numără acum 600 de vehicule, a înregistrat mai mult de 10 milioane de mile pe drumurile publice din 25 de orașe americane. Alphabet nu a precizat investiția totală, însă experții din industrie cred că este vorba de mai mult de 1 miliard de dolari.

Monetizarea tehnologiei fără șofer a fost lentă. O mână de companii, inclusiv Optimus Ride din Boston, au reușit să câștige contracte care oferă servicii de acest tip în medii închise, cu viteză redusă, cum ar fi parcuri de afaceri și comunități de pensionari.

Klaus Froehlich, șeful dezvoltării BMW, spune că mișcarea lui Waymo pune presiune pe toți cei care mizează pe robotaxiuri. "Waymo accelerează acum … pentru că dacă mai așteaptă doi sau trei ani, vor fi depășiți", a spus Froehlich la show-ul auto de la Los Angeles. "Deci, trebuie să se miște repede, chiar dacă pentru ei e un lucru destul de riscant".

Waymo a invitat compania Reuters să meargă într-un Chrysler Pacifica modificat cu tehnologia companiei pe străzile din Chandler, Arizona, un oraș la 35 de kilometri sud-est de Phoenix. Un senzor în formă de cupolă pe mașină a fost indiciul primar că nu era un vehicul obișnuit.

Înăuntru, un șofer de siguranță stătea la volan și un reprezentant Waymo pe scaunul pasagerului din față. Două ecrane video încorporate în spătarul scaunelor, pentru pasagerii din spate, afișau un salut. Monitoarele au arătat traiectoria mașinii și conțineau butoane care puteau fi folosite pentru a chema un operator.

Chiar și în condiții favorabile, pe străzi nu prea aglomerate, tehnologia Waymo a semănat cu șofer începător, lentă și timidă.

Vehiculul a fost extrem de atent cu pietonii și a avut probleme în a le distinge intențiile. De exemplu, s-a oprit pentru un om care stătea la o trecere de pietoni, vorbind la telefon, deși era evident că nu va trece strada.

Mașina a încetinit cu mult înainte de semnele de oprire și a mers ca un melc peste limitatoarele de viteză. Uneori a trecut smuncit de pe o bandă pe alta, în timp ce o voce automată anunța în difuzoare "stânga" sau "dreapta", o caracteristică Waymo menită să ajute clienții să înțeleagă ce face mașina.

Alte manevre au fost mai periculoase, de exemplu trecerea peste trei benzi de circulație din sens opus pentru a executa o întoarcere la stânga într-o parcare.

Șoferul nu a atins niciodată volanul în timpul călătoriei. Waymo spune că va elimina în cele din urmă acești supraveghetori umani, dar nu a oferit un termen pentru acesta.

Arizona are mai puține reglementări privind autovehiculele fără șofer decât cele mai multe state americane, un factor major în decizia lui Waymo de a lansa serviciul acolo.

Un proiect de lege care ar accelera utilizarea autoturismelor fără control uman a fost blocat în Senatul Statelor Unite de peste un an. Între timp, nu există reguli privind chestiuni cheie, cum ar fi datele, confidențialitatea, răspunderea și securitatea cibernetică.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img