sâmbătă, 20 aprilie, 2024

ODAT.ro despre modificarile codului rutier 2016 – relevante sau aberatii?

Distribuie:

Publicat:

Codul Rutier din Romania sufera din cauza ambiguitatii, textelor neclare de lege si modificarilor constante aduse unor legi creau oricum confuzie. Cei mai multi soferi dau vina pe legislatia neclara pentru problemele din trafic si abuzul comis pana nu demult de politistii de circulatie. Am discutat cu Juhasz Sebastian, administratorul www.ODAT.ro, un site dedicat celor care vor sa obtina permisul de conducere prin rezolvarea de chestionare auto online, despre cum arata Codul Rutier in momentul actual si cum ar arata intr-o varianta cu adevarat eficienta.

I: ODAT.ro a urmarit indeaproape modificarile de Cod Rutier din 2015, atat inainte de aplicarea lor, cat si dupa. Parerile sunt impartite in privinta schimbarilor care au aparut in cea mai noua versiune a Codului Rutier. Sunt aceste schimbari binevenite pentru sofer sau nu fac decat sa incurce si mai mult o legislatie deja complicata? J.S.: Este normal sa se discute mult pe subiect, in mod special ca prima propunere de modificare continea cateva prevederi de-a dreptul aberante. In varianta finala, Codul Rutier a fost curatat de propunerile la care soferii au protestat vehement, au fost aprobate modificari utile, dar raman modificari care sunt in continuare discutabile.

I: Un exemplu de astfel de modificare? J.S: Spre exemplu, masura din Octombrie 2015 care permite celor admisi la proba teoretica sa sustina de mai multe ori proba practica. La prima vedere masura pare motiv de bucurie pentru doritorii de permis, dar cum ramane cu ceilalti participanti la trafic? In realitate, modificarea nu face decat sa permita mai multor soferi incepatori sa circule pe strazi nepregatiti. Examenul teoretic este adevaratul test al cunostintelor unui sofer, pentru ca, la partea de condus, stim cu totii ca aproape oricine a condus deja dinainte sa inceapa cursurile unei scoli de soferi, dar in afara de acest lucru, exista din pacate destule modalitati de mituire. Tot pe subiectul problemelor legate de coruptie trebuie mentionata si modificarea din 2016, conform careia medicii de familie ar putea cere suspendarea carnetului de conducere. In conditiile in care medicii cunosc de obicei destul de bine pacientii si pot fi cu usurinta mituiti, nici aceasta masura nu este dintre cele mai inspirate. Ideea este buna, dar greu de pus in practica.

I: Pe langa modificarile mai putin inspirate, ce modificari considerati ca sunt mai putin vitale? J.S.: Exista si o serie de modificari de Cod Rutier care nu sunt in mod neaparat rele, dar sunt in mare parte lipsite de sens pentru ca se aplica unor situatii fie foarte rar intalnite in trafic, fie care nu reprezinta pericole reale.

Spre exemplu, interzicerea demararii in tromba sau folosirii semnalelor luminoase sau a claxonului pentru a obliga un alt participant la trafic sa circule mai repede. Despre demararea in tromba nu pot decat sa spun ca nu este nici un pericol pentru ceilalti participanti la trafic, iar metodele de atentionare luminoase si sonore sunt doar o consecinta in urma unor actiuni ale soferilor lenti – de multe ori incepatori, dar nu numai – care circula pe alte benzi decat prima cu viteza mult sub limita, incurcand traficul. Mai rau este ca genul acesta de soferi sunt de obicei indiferenti la problemele pe care le cauzeaza.

Mersul pe trotuar este o alta problema discutabila in conditiile in care in multe locuri din orase nu exista alte optiuni, iar comportamentul nu este deloc agresiv asa cum este specificat in masura. Nu in ultimul rand, trebuie sa mentionez una dintre cele mai inutile modificari, cea legata de interzicerea mersului inapoi cu spatele cu scopul agresarii sau intimidarii participantilor in trafic. Nu am intalnit si nu am auzit niciodata pe cineva care sa fi intalnit o astfel de situatie in trafic. Probabil se datoreaza faptului ca nu locuiesc in Bucuresti, dar si asa mi se pare o situatie scoasa din filmele de actiune.

A nu se intelege ca sunt impotriva acestor masuri, dar ele nu sunt menite sa stopeze sofatul agresiv, asa cum se mentioneaza in media.

I: Dar modificarea dedicata celor care circula prea aproape de masina din fata ce aveti de spus? J.S. Chiar ma bucur ca ati intrebat. Sunt foarte curios ce s-ar intampla intr-o situatie pe care o intalnesc frecvent, in care o masina circula in afara orasului cu 60-70km/h, iar in urma ei este o coloana de x masini. In acest caz, cine ar primi amenda? Primul sofer care ar trebui sa mearga cu 90 km/h sau ceilalti soferi care vor sa mearga regulamentar, nu pot, iar prim urmare au format coloana si conduc relativ la distanta mica unul fata de celalalt?

I: Cu toate astea, exista si modificari de Cod Rutier care au fost bine primite de soferi. Care sunt modificarile care credeti ca ar fi trebuit facute de mult timp? J.S.: In principal cred ca modificarile care vizeaza soferii neatenti care incurca traficul sunt bine venite. Spre exemplu, sunt o serie de modificari pe care le salut si despre care cred ca am fi avut nevoie de acum cativa ani buni: interzicerea circularii pe o alta banda decat prima cu viteza nejustificat de mica, oprirea neregulamentara pe prima banda atunci cand se poate vira la dreapta pe culoarea rosie a semaforului, franarea brusca la revenirea pe banda dupa depasire sunt doar cateva exemple. Sanctiunile pentru astfel de comportament sunt binevenite, dar nu pot sa nu ma intreb: cine sta sa verifice toate aceste nereguli, avand in vedere ca se intampla in fiecare oras si pe fiecare strada?

I: Ce modificari credeti ca ar trebui facute pentru o reala schimbare in comportamentul soferilor? J.S.: Ar fi multe lucruri care ar trebui schimbate sau care ar putea fi formulate mai bine pentru a impiedica abuzurile. In principal avem nevoie de schimbari care vizeaza siguranta in trafic si fluidizarea circulatiei. Cred ca o eventuala versiune ideala de Cod Rutier ar trebui sa prioritizeze probleme clare precum depasirea limitei de viteza, neacordarea prioritatii sau consumul de alcool. Ma refer la tipul de comportament care pune in pericol viata pietonilor si a celorlalti participanti la trafic, comportament care ar trebui sanctionat mult mai usturator.

Vorbind de pietoni, ar trebui facut ceva si in privinta acestora. Sunt foarte multi pietoni inconstienti, care practic se arunca pe trecerea de pietoni fara sa se asigure si care, asa cum se vede in infograficul despre accidentele din Romania realizat de ODAT.ro, se fac de foarte multe ori vinovati de accidente, traversand neregulamentar sau avand un comportament imprevizibil. Cred ca o solutie ar fi sanctiunile mai serioase si pentru pietoni si introducerea obligativitatii camerelor de bord, dupa modelul din Rusia. Si daca tot vorbim de obligativitati, consider ca ar trebui data o lege care sa oblige soferii sa aibe in masina un car kit sau un device pentru convorbirile telefonice de tip hands free. Zilnic ma confrunt in trafic cu soferi care nu sunt atenti la drum, care incurca circulatia, care depasesc si toate astea in timp ce stau cu telefonul la ureche. Sanctiunile pentru acest lucru ar trebui sa fie mult mai mari.

Nu in ultimul rand, cred ca multe probleme cu care te confrunti in trafic in Romania au ca sursa lipsa de educatie. Un sofer needucat, cu putine clase, va avea un comportament needucat si in trafic. In acest sens, consider ca ar trebui interzisa inscrierea la scoala de soferi fara bacalaureat pentru ca numarul de soferi needucati, multi care au chiar dificultati de citire si scriere, este ingrijorator de mare pe strazile din Romania.

I: Despre proiectul de lege care propune ca soferii de masini cu volan pe partea dreapta sa se intoarca la scoala ce parere aveti? J.S.: O initiativa binevenita, ramane sa vedem daca trece de votul deputatilor. Nu este in regula sa lasi soferi obisnuiti sa conduca pe alta parte a carosabilului sa circule fara nici o pregatire speciala pe strazile din Romania. Numarul de accidente cauzate de astfel de soferi vorbeste de la sine. Ideal aceste masini ar trebui echipate corespunzator, cu oglinzi speciale, iar soferii ar trebui sa fie pregatiti pentru a se obisnui sa conduca pe partea opusa de carosabil.

I: Subiectul dezbatut des in ultima perioada face referire la posibilitatea de a-ti cumpara punctele de penalizare inapoi, reducand astfel riscul de a ramane fara carnet daca ai buget suficient de alocat neatentiei, vitezei si altor contraventii. Cum vi se pare aceasta propunere de modificare a codului rutier? J.S. Cu totii mai gresim uneori in trafic si suntem sanctionati. Daca ar fi sa fiu subiectiv, ar fi o idee buna sa ne cumparam punctele inapoi, dar asa ceva trebuie neaparat gandit intr-un mod obiectiv. Imaginati-va cat haos ar fi pe sosele daca s-ar legaliza acest lucru. Soferii cu bani si-ar permite sa comita orice contraventie ar dori ei, fara grija de a ramane fara permis. Practic, daca s-ar da asemenea lege, orice pedeapsa privind contraventiile ar deveni inutila. Soferii ar deveni brusc vitezomani, ar depasi tot ce prind, ar parca oriunde ar dori, ar conduce fara sa acorde prioritate, practic si-ar “cumpara” soselele lor si nimic altceva n-ar mai conta. Partea si mai rea ar fi faptul ca o buna parte din copiii oamenilor cu bani, neajunsi la o varsta la care sa constientizeze pericolele la care se supun in urma unui comportament libertin in trafic, bazandu-se ca plateste tata pentru orice neregula, probabil ar muri la volan si impreuna cu ei si alte persoane nevinovate. Deci NU acestei legi, viata chiar are prioritate!

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img