sâmbătă, 20 aprilie, 2024

Petrolul rusesc contaminat – O afacere de 1,2 miliarde de dolari pentru care nu vrea sa plateasca nimeni

Distribuie:

Publicat:

Termenele de plată pentru petrolul rusesc contaminat, aflat în conductele dintre Belarus și Germania, se apropie de scadență, însă nimeni nu vrea să achite sumele aferente acestuia, potrivit Reuters potrivit mediafax.

Companiile petroliere occidentale și rafinăriile europene care au cumpărat petrolul cu o lună în urmă, înainte de a descoperi că acesta era inutilizabil, au refuzat până acum să blocheze plățile pentru acesta, dornice fiind să mențină relații pozitive pe termen lung cu al doilea cel mai mare exportator de petrol din lume, evitând totodată procesele din tribunalele rusești.

În schimb, numeroși cumpărători occidentali au solicitat producătorilor ruși amânrea plăților pentru țițeiul contaminat, cât timp cumpărătorii și vânzătorii cad de acord asupra unei metode prin care această situație să poată fi rezolvată și a distribuirii costurilor implicate, au spus patru comercianți implicați în tranzacționarea petrolului din Rusia. Pentru cumpărătorii care au achiziționat aproximativ 19 milioane de barili de țiței contaminat, blocat acum în conducte, este o chestiune în valoare de 1,2 miliarde de dolari.

„Există în jur de 0,8-0,9 milioane de tone de petrol contaminat care stau în conductele dintre Belarus și Germania, pe care nici un rafinor nu dorește să le ia. Acest petrol trebuie evacuat undeva pentru a putea reporni conducta. Dar ar fi greșit ca Rusia să presupună faptul că rafinăriile europene vor suporta toate costurile implicate de aceste procese”, a declarat o sursă familiarizată cu situația, adăugând faptul că producătorii de petrol din Rusia nu au răspuns încă la propunerile făcute de marii cumpărători europeni.

„Suntem gata să rezolvăm problema și să găsim soluții pentru petrolul contaminat, dar dorim ca producătorii ruși să vină cu garanții financiare care să le asigure contribuția la acoperirea costurilor”, a declarat un al doilea cumpărător de petrol rusesc din Europa.

Producătorul de petrol Rosneft, deținut de statul rus, a declarat că este prea devreme pentru a comenta această problemă. Lukoil a refuzat să comenteze, iar Surgutneftegas a declarat că poartă convorbiri comerciale normale cu cumpărătorii săi. Compania rusească de transport petrolier Transneft, deținătoare de monopol din punct de vedere al exportului petrolului rusesc, a refuzat să comenteze problema compensării, declarând marți că nu a fost de vină pentru contaminarea cu compuşi clorizi organici, deoarece aceștia ar fi putut fi adăugați doar de către producători.

În urmă cu trei săptămâni, o scrisoare trimisă de compania Gomeltransneft, din Belarus a transmis un semnal de alarmă, informând cu privire la contaminarea masivă a petrolului transportat prin conducta Drujba către Belarus, Germania, Polonia, Republica Cehă, Slovacia și Ungaria. „Vă rugăm să luați imediat toate măsurile necesare pentru evitarea eventualelor pierderi și a altor consecințe negative”, se arată în scrisoarea companiei de transport petrolier, datată în 19 aprilie.

Testele efectuate în perioada respectivă în Belarus au relevat contaminarea cu cloridă în proporţie de 150-330 la milion, mult peste limita de 10 părţi la milion admisă pentru acest tip de transport, potrivit criteriilor Transneft.

În următoarele 10 zile, rafinăriile și firmele de petrol din Europa au redus achizițiile de petrol rusesc cu până la un milion de barili pe zi – sau 10% din importurile de petrol ale Europei – într-o perturbare majoră a aprovizionării de la al doilea exportator mondial de petrol.

Odată cu scadența termenelor de plată, niciunul dintre cumpărătorii de petrol occidentali nu a transmis băncilor să realizeze o reținere a fondurilor, acest fapt putând avea repercusiuni semnificative, potrivit comercianților. Comunicarea între cumpărători și vânzători este complicată de faptul că diversele contracte de petrol în cauză se încadrează în sisteme juridice diferite. Cea mai mare parte a vânzărilor este guvernată de legislația din Rusia, fapt ce lasă loc pentru numeroase interpretări cu privire la calitatea petrolului.

Deocamdată, până când cumpărătorii și vânzătorii vor ajunge la un acord privind scoaterea petrolului din conducta Drujba și cine va suporta costurile operațiunii, conducta va rămâne închisă.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img