vineri, 29 martie, 2024

Planul revizuit de reorganizare a ELCEN, depus la Tribunalul Bucuresti. Infiintarea SACET, prioritate pentru salvarea sistemului de termoficare

Distribuie:

Publicat:

SIERRA QUADRANT, administratorul judiciar al ELCEN, a înregistrat la grefa Tribunalului Municipiului București noul plan de reorganizare a ELCEN, urmând ca acesta să fie supus aprobării în următoarea ședință a Adunării Creditorilor. Principalele motive care au condus la modificarea precedentului plan de reorganizare sunt de natură externă activității ELCEN, respectiv:

insuccesul Primăriei Municipiului București (PMB) de a înființa o companie care să preia activele ELCEN, așa cum fusese prevăzut inițial.

refuzul PMB de a își asuma răspunderea pentru creanțele RADET, rezultate în urma neplății subvenției de către PMB.

deschiderea procedurii de faliment în cazul RADET, care face puțin probabilă reorganizarea acestei societăți.

Noul plan de reorganizare, care prevede soluția transferului de afacere, acordă în continuare prioritate Municipiului București sau societăților indicate de acesta în vederea achiziției activelor ELCEN la valoarea de piață determinată de către evaluatorul Veridio, în vederea realizării SACET București*.

În cazul în care PMB nu îndeplinește din nou condițiile necesare preluării activității ELCEN, în urma discuțiilor avute și a intenției manifestate în mod expres de către oficialii Ministerul Energiei, această instituție guvernamentală are posibilitatea de a achiziționa activele ELCEN fie în mod direct, fie prin intermediul societăților în care acestea au calitatea de acționar (sau a unei entități noi ce urmează a fi înființată în acest scop și care poate să aibă în acționariat și PMB sau entitățile din subordinea acesteia).

Dacă nici PMB și nici Ministerul Energiei nu vor comunica în scris intenția neechivoca și necondiționată pentru preluarea activelor ELCEN, acestea vor fi vândute, în condițiile legii, către orice companie care îndeplinește criteriile legale și de viabilitate, indiferent de structura acționariatului acesteia sau de natura capitalului (autohton sau străin).

În continuare, în spiritul transparenței asumate de compania noastră, SIERRA QUADRANT, odată cu preluarea funcției de Administrator Judiciar al ELCEN, dorim să subliniem o serie de aspecte pe care le considerăm extrem de importante și de interes public. Unele dintre ele au stat la baza modificărilor aduse planului de reorganizare, în timp ce altele sunt vitale pentru reorganizarea cu succes a ELCEN.

A. În lipsa transferului de afacere către o societate capabilă să acceseze linii de finanțare necesare retehnologizării, întrucât au apărut dificultăți în asigurarea finanțării pentru respectarea legislației de mediu și modernizarea capacităților de producție concomitent cu recuperarea creanțelor creditorilor, există riscul real ca ELCEN să poată asigura din 2023 doar 370 Gcal/h dintr-un necesar de energie termică, previzionat a fi acoperit din sursele ELCEN, de circa 1.800 Gcal/h la nivelul Capitalei.

Suma necesară investițiilor în retehnologizare necesare în intervalul 2018-2030 se ridică la nivelul de 537 milioane de euro. ELCEN nu deține resursele necesare acoperirii din fonduri proprii a acestor investiții, iar accesarea fondurilor europene nerambursabile în starea de insolvență este imposibilă.

Nu în ultimul rând, trebuie menționat faptul că investițiile realizate prin fonduri europene vor conduce în final nu doar la asigurarea capacității de producție necesare, dar și la o scădere a prețului energiei termice pentru locuitorii Capitalei, ca efect direct al modernizării și, implicit, al eficientizării activității de producție.

B. Implementarea cu succes a planului de reorganizare depinde într-o foarte mare măsură de factorii decizionali politici și executivi (Parlament și ANRE), care sunt implicați în activitatea ELCEN prin modalitatea în care au legiferat și aplicat schimbările legislative care vizează prețul reglementat la energie electrică.

Amintim faptul că prin OUG nr. 19/2019 și OUG nr. 114/2018, în perioada 1 mai – 28 februarie 2022, gazele naturale din productia curenta internă utilizate pentru producerea de energie termică destinată consumului populatiei vor fi achizitionate la pretul de 68 lei/MWh în baza contractului cadru reglementat.

Contractul cadru precum şi toate metodologiile/reglementarile punerii în practică a prevederilor OUG nr. 114/2018 sunt reglementate de ANRE.

De asemenea, pentru clienţii casnici furnizarea de energie electrică se realizează în condiţii reglementate tot de către ANRE.

Ținând cont de cele prezentate mai sus, subliniem faptul că ELCEN este obligată să vândă la un preț plafonat, în condițiile în care cheltuielile înregistrate pentru producerea de energie termică și electrică au crescut ca rezultat al pieței extrem de volatile.

Cu titlu de exemplu, principalele costuri ale producției de energie termică și electrică (costul achiziției de gaz și costul achiziției de certificate de CO2) au înregistrat creșteri semnificative (spre exemplul costul certificatelor de CO2 a crescut de la 5 €/certificat la 27 €/certificat în mai puțin de un an), creșteri care nu se reflectă în creșterea prețului energiei termice decât după un interval de 6 luni – 12 luni de la data creșterii acestora și uneori la valori mai reduse decât prețurile de achiziție.

Atragem atenția că, în cazul în care ANRE nu va actualiza prețul la energie termică, precum și valoarea bonusului de cogenerare, Administratorul Judiciar va proceda la convocarea Adunării creditorilor în vederea prezentării situației financiare, urmând ca Adunarea creditorilor să aprobe fie încetarea activității curente de producție a energiei termice ce generează pierdere, fie acceptarea continuării activității în condițiile generării de pierdere din activitatea curentă.

Din punctul nostru de vedere, ce urmează să fie prezentat și creditorilor societății, continuarea activității de producție de energie termică în condiții de pierdere, va conduce la:

– imposibilitatea Societății de a atrage surse de finanțare bancară pentru susținerea proiectelor de investiții pentru conformarea la cerințele de mediu;

– lipsa de eligibilitate a Societății pentru finanțarea proiectelor de investiții din fonduri nerambursabile;

– imposibilitatea de identificare a unui investitor interesat să preia activitatea societății prin transfer de afacere, adăugând riscului de neîncasare a energiei termice și riscul desfășurării unei activități neprofitabile;

– imposibilitatea de operare a oricăror modificări salariale la nivelul Societății, ca urmare a constrângerilor legale care condiționează orice astfel de modificări de creșterea profitabilității activității desfășurate.

Compania noastră, SIERRA QUADRANT, va continua să informeze în mod constant atât autoritățile, cât și opinia publică prin intermediul mass-media, cu privire la desfășurarea evenimentelor în cadrul acestui proces de importanță vitală pentru locuitorii Municipiului București.

Totodată, lansăm un nou apel către toți factorii de decizie implicați să trateze cu răspundere și seriozitate problemele sistemului de încălzire centralizată din Capitală, în condițiile în care ultima perioadă a demonstrat că, după 30 de ani, încă nu a fost găsit nici consensul, dar nici voința necesară pentru a rezolva definitiv situația dramatică a termoficării din București, potrivit unui comunicta remis STIRIPESURSE.RO.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img