News Flash:

Premiera nationala la Observatorul Astronomic al Muzeului „Vasile Parvan” din Barlad, judetul Vaslui-FOTO

27 Martie 2015
775 Vizualizari | 0 Comentarii
In data de 10 februarie 2015, muzeograful Dumitru Ciprian Vintdevara a descoperit cu ajutorul telescopului principal al Observatorului Astronomic din cadrul Muzeului „Vasile Parvan” din Barlad, judetul Vaslui, o nova rosie luminoasa intr-o galaxie apropiata: Messier 101 (Pinwheel Galaxy), situata la aproximativ 21 milioane de ani lumina, pe teritoriul constelatiei Ursa Mare.

Acest tip de nove sunt foarte rare si din acest motiv nu sunt intelese foarte bine de catre oamenii de stiinta. Din cate se stie pana acum, nova rosie luminoasa este o explozie stelara cauzata de fuziunea a doua stele din secventa principala. Este caracterizata printr-o culoare rosie distincta.      Nova rosie luminoasa nu trebuie confundata cu nova standard, ce se caracterizeaza prin explozii care au loc pe suprafata unor stele pitice albe.
    Sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_red_nova.

Pe 10 februarie 2015, am raportat la Biroul Central de Telegrame Astronomice (CBAT), o posibila supernova cu magnitudinea 16.5 in galaxia M 101.

Pe 13 februarie 2015, astronomul neozeelandez Stu Parker a utilizat un telescop din Spania si a confirmat ca intr-adevar exista un nou obiect in galaxia M 101. Ulterior s-a constatat ca noua descoperire nu este o supernova, si o perioada de timp natura acestui obiect a fost incerta. Au aparut mai multe publicatii pe forumurile internationale de astronomie, cel mai bun exemplu este revista italiana de astronomie COELUM:

Tocmai pe 11 martie 2015 a fost publicata o noua telegrama astronomica, in care se confirma spectografic ca noul obiectul este de fapt o nova rosie luminoasa (luminos red nova/LRN) http://www.astronomerstelegram.org/?read=7206

Noile informatii ce confirma natura acestui obiect au fost achizitionate in urma mai multor observatii astronomice stiintifice, cu ajutorul mai multor observatoare astronomice din Rusia, printre care si telescopul SAO de 6 metri BTA, cu camera spectrala SCORPIO din Muntii Caucaz.

"Pentru mine si echipa de la Observatorul Astronomic este un moment unic si cu siguranta va ramane in istorie. Am demonstrat ca avem dotarea si posibilitatea sa facem descoperiri stiintifice in acest domeniu.Observatorul Astronomic al Muzeului „Vasile Parvan” din Barlad, judetul Vaslui, a devenit primul observator astronomic din Romania care a descoperit o nova rosie luminoasa intr-o alta galaxie."Dumitru Ciprian Vintdevara-Muzeograf Planetariul/Observatorul Astronomic al Muzeului „Vasile Parvan” Barlad, judetul Vaslui

Legat de aceasta descoperire gasiti informatii pe website-uri specializate, de exemplu: www.rochesterastronomy.org. Pentru informatii detaliate puteti accesa: year 2015 sau Sorted by Name.
Mai multe informatii pe website-ul AstroBarlad: https://astrobarlad.wordpress.com/2015/03/24/o-descoperire-istorica-realizata-la-observatorul-astronomic-din-cadrul-muzeului-vasile-parvan-din-barlad/