joi, 28 martie, 2024

Privatizarea Roman SA Brasov declarata neconstitutionala de CCR

Distribuie:

Publicat:

Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a stabilit joi ca dispozitiile articolului 13 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului privind privatizarea “Roman” SA Brasov si constituirea parcului industrial pe platforma societatii sunt neconstitutionale. Potrivit unui comunicat al CCR transmis Agerpres, joi, Plenul Curtii Constitutionale a luat in dezbatere exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor articolului 13 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului 115/2003 privind privatizarea SC “Roman” SA Brasov si constituirea parcului industrial pe platforma societatii.

“In urma deliberarilor, cu unanimitate de voturi, Curtea a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca prevederile art. 13 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 115/2003 privind privatizarea Societatii Comerciale ‘Roman’ – SA Brasov si constituirea parcului industrial pe platforma Societatii Comerciale ‘Roman’ – SA sunt neconstitutionale”, se precizeaza in comunicat.

Curtea Constitutionala arata ca, potrivit articolului 121 alineatul 2 din Constitutie, dispozitii dezvoltate, la nivel infraconstitutional, de articolul 23 alineatul 1 si articolul 36 alineatul 2 litera c din Legea numarul 215/2001, consiliul local este un organ deliberativ cu caracter colegial, prin care se realizeaza autonomia locala in comune, orase si municipii.

“In acest sens, in calitate de autoritate a administratiei publice locale, consiliul local exercita atributii privind administrarea domeniului public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale, respectiv comune, orase si municipii. Pe de alta parte, conform articolului 21 alineatul 1 din Legea administratiei publice locale numarul 215/2001, unitatile administrativ-teritoriale sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu, titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte. Rezulta, asadar, ca, in calitatea sa de autoritate deliberativa a administratiei publice locale, consiliul local nu are personalitate juridica si prin urmare nu poate avea patrimoniu propriu, astfel incat nu poate exercita drepturi si obligatii proprii in cadrul raporturilor juridice”, se mentioneaza in comunicat.

Dimpotriva, arata sursa citata, unitatea administrativ-teritoriala, in calitatea sa de subiect de drept public titular de patrimoniu, in sensul de drepturi si obligatii pe care le exercita in legatura cu bunurile din domeniul sau public sau privat, este reprezentata in cadrul raporturilor juridice de catre consiliul local, acesta din urma exercitand drepturile si asumandu-si obligatiile existente in patrimoniul unitatii administrativ-teritoriale.

“Aplicand acest considerente de principiu la prezenta cauza, Curtea a retinut ca transferul cu plata a filialei SC ‘CAF’ SA catre Consiliul Local Brasov, prin compensare cu toate datoriile Societatii Comerciale ‘Roman’ SA Brasov catre acesta, reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri la bugetele locale, contravine dispozitiilor articolului 121 alineatul 2 din Constitutie, prin incalcarea statutului juridic constitutional si legal de autoritate administrativa a consiliului local, care nu poate fi el insusi titular de drepturi si obligatii asupra bunurilor domeniale, ci doar sa le exercite in numele unitatii administrativ-teritoriale pe care o reprezinta”, se mai precizeaza in comunicatul CCR.

Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si instantei de judecata care a sesizat Curtea Constitutionala, respectiv Inaltei Curti de Casatie si Justitie – Sectia contencios administrativ si fiscal.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img