News Flash:

Puterea vindecatoare a somnului

22 Septembrie 2016
365 Vizualizari | 0 Comentarii
Somnul are foarte multe beneficii, dar unul din cele mai importante este ca ne mentine sanatosi sau, dupa caz, ne ajuta sa ne recapatam sanatatea - pentru ca vindeca atat corpul, cat si creierul.

Unul dintre rolurile sale importante este refacerea si reconstructia tesuturilor, iar lipsa de somn este urmata de scaderea reparatiei celulare si a imunitatii, de boli infectioase si aparitia de tumori sau de intarzierea vindecarii acestora, dar si de scaderea memoriei si a functiilor cognitive si a creativitatii, ceea ce ne face mai putin perfomanti.

Somnul odihnitor si suficient se vede pe chipul nostru

Toata lumea stie despre somnul de frumusete si multi dintre noi mai si credem in acest concept - pentru ca exista dovezi stiintifice.

Numarul de ore de somn este direct proportional cu numarul scazut de riduri, cu un flux marit al sangelui catre tesutul cutanat (care duce la imaginea de piele stralucitoare), cu un numar scazut de cearcane, dar si cu ridicarea colturilor gurii spre zambet si aspectul de om fericit si sanatos.

Cand dormi destul, te incrunti mai putin si zambesti mai mult. Practic, in timpul somnului, pielea are mai putini stimuli externi cu care trebuie sa "lupte" (radiatii solare, radicali liberi - molecule daunatoare din mediul inconjurator), iar sistemul imunitar poate folosi celulele sale speciale, numite "ucigasi naturali", pentru a ne scapa de microbi si celule tumorale, din piele, dar si din orice alta parte.

Somnul imbunatateste procesele creierului si creste numarul de neuroni

Creierul are miliarde de neuroni, conectati intre ei, formand retele de comunicare. Grupuri diferite de neuroni indeplinesc functii diferite: unii au rol in invatare, altii in memorizare, altii au rol in selectarea conexiunilor sinaptice importante, care asigura gandirea.

Exista si neuroni care au rol secretor in hipotalamus (neurohormoni), precum si neuroni care ne ajuta sa vedem, sa auzim si sa mirosim sau neuroni cu rol de stocare de informatie si de comunicare cu alti neuroni.

Pentru a-si indeplini rolul, un neuron trebuie sa functioneze ca o mica fabrica: primeste resurse (de aceea, este extrem de important sa ne hranim creierul cu substante potrivite lui) si oxigen, care genereaza energie pentru constructia si functionarea celulelor si evacueaza reziduuri.

Pentru a asigura o functionare optima este necesara o coordonare foarte buna, de aceea, in lipsa acestei coodonari, potrivite fiecarei etape, au loc procese de blocaj, care, indiferent de unde au pornit, influenteaza functionarea intregii fabrici.

Pe masura ce deficitele se raspandesc si cuprind zone tot mai mari, neuronii isi pierd capacitatea de a-si indeplini functia si mor, ducand la modificari ireversibile ale creierului.

Somnul suficient si odihnitor te face sa te simti "ca nou" si exista cercetari recente care arata legatura directa dintre somnul de calitate si evacuarea eficienta a beta amiloidului (o substanta de degradare a proteinelor, care se acumuleaza in deprivarea de somn sau in cazul deficitului genetic din Alzheimer).

Beta amilodul, in cantitate mare, impiedica somnul profund, odihnitor si cu cat somnul este mai putin adanc, cu atat este perturbata capacitatea de evacuare eficienta a amiloidului, acest cerc vicios fiind greu de influentat.

Somnul de calitate este o forma de terapie

Somnul de calitate NU este un lux, daca ai grija de tine, ci o forma ieftina si eficienta (ca si hidratatrea) de a ne pastra sau recapata sanatatea.

Este nevoie sa regandim modul in care ne raportam la somn, pentru ca asa cum toate alegerile noastre ne definesc si somnul defineste starea de sanatate si capacitatea de recuperare (din timpul bolii sau dupa efort, inclusiv dupa perioada de munca din timpul unei zile).

Mai mult, somnul de calitate ne face performanti si eficienti, cu cat avem mai multe de facut, cu atat este mai important ca somnul sa fie parte din programul nostru de a duce lucrurile la bun sfarsit.

Exista multe strategii de a folosi somnul ca forma de terapie si merita sa ne alegem cat mai multe dintre cele care functioneaza.

Respiratia profunda relaxeaza corpul, iar creierul este oxigenat mai bine si lichidul cerebrospinal are flux crescut, cu evacuarea mai eficienta a reziduurilor.

Somnul pe partea dreapta sau stanga duce la cresterea fluxului lichidului cerebrospinal si evacuarea suplimentara a reziduurilor. Sunt importante si numarul de ore de somn (7-9 ore adult), limitarea expunerii la dispozitive electronice si temperatura mai scazuta.

sursa: ziare.com
Distribuie:  
Incarc...

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZV.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1088 (s) | 38 queries | Mysql time :0.022843 (s)