News Flash:

RETROSPECTIVĂ 2017 Programul Start-Up Nation şi lupta cu birocraţia stufoasă pentru banii gratis de la stat

2 Ianuarie 2018
202 Vizualizari | 0 Comentarii
start up

Programul Start-Up Nation, prin care statul român acordă un grant de până la 200.000 de lei firmelor nou-înfiinţate, este considerat cel mai ambiţios program de acest tip din Uniunea Europeană, însă doar câteva zeci de întreprinzători şi-au primit până acum banii, din cele peste 8.000 de planuri de afaceri câştigătoare.

Reprezentanţii Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat (MMACA) dau asigurări că toţi cei care au aplicat şi au câştigat în acest an îşi vor primi banii la începutul anului viitor. Mai mult, programul va continua şi anul viitor, iar cei care şi-au înfiinţat în 2017 o firmă, dar nu "au prins" finanţare, pot participa şi la ediţia 2018.

Cea mai mare parte din vina pentru întârzierile din acest an vine din birocraţia stufoasă şi din numărul mic al personalului necesar pentru analiza tuturor dosarelor.

Programul Start-Up Nation a debutat odată cu aprobarea, în ianuarie 2017, a unei ordonanţe de urgenţă pentru stimularea înfiinţării de noi întreprinderi mici şi mijlocii. Potrivit unui comunicat al Executivului, prin acest program se acordă ajutor de minimis până la 200.000 lei pentru un beneficiar, reprezentând 100% din valoarea cheltuielilor eligibile, unui număr maxim estimat de 10.000 de întreprinderi mici şi mijlocii.

"Se estimează, astfel, crearea a minimum 20.000 de noi locuri de muncă anual în cadrul celor 10.000 de întreprinderi nou înfiinţate care vor trebui să angajeze minimum doi salariaţi cu contract de muncă pe durată nedeterminată şi să-i menţină în activitate cel puţin trei ani", se arată într-un comunicat al MMACA.

Bugetul total pentru acest an a fost calculat la 1,7 miliarde de lei, din care 1,2 miliarde de lei de la bugetul de stat şi 500 de milioane de lei din fonduri europene.

Potrivit ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat de la acea dată, Florin Jianu, Start-Up Nation România urma să motiveze tinerii să rămână în ţară şi să desfăşoare activităţi de antreprenoriat.

"România porneşte cel mai ambiţios program de susţinere a start-up-urilor, program ce se aplică cu succes şi în alte ţări, precum Israel sau Marea Britanie şi face, astfel, un alt pas spre atingerea dezideratului - România, ţara cu mediul de afaceri cel mai atractiv din sud-est-ul Europei. Start-Up Nation România va motiva tinerii să rămână în ţară şi să desfăşoare activităţi de antreprenoriat, va contribui la crearea de noi companii în domenii cu valoare adăugată ridicată, crescând astfel atractivitatea României în regiune. Acest program va crea companiile de succes de mâine care vor consolida baza economiei româneşti", declara, în ianuarie 2017, Florin Jianu.

După ce Jianu a demisionat din funcţie, la conducerea ministerului au venit Alexandru Petrescu şi, ulterior, Ilan Laufer, care, din poziţia anterioară de secretar de stat în acelaşi minister, a promovat programul în 35 de judeţe din ţară cu caravana Start-Up Nation.

Înscrierile efective în program au început pe 15 iunie şi au durat până pe 14 iulie. Ministrul Ilan Laufer a anunţat pe Facebook, cu câteva zile înainte de termenul-limită, că acesta va fi prelungit cu două săptămâni, în urma unor deficienţe tehnice care au întârziat înscrierea unor firme. Însă, a primit sute de critici, tot pe Facebook, de la cei care s-au grăbit să se încadreze în termen, aşa că, în final, sesiunea de înscrieri s-a încheiat tot pe 14 iulie.

"Rezultatele finale ale Start-Up Nation arată că au fost depuse 19.026 planuri validate ca fiind bune, din care 8.600 ar intra la finanţare şi am avea încă peste 10.000 de planuri în aşteptarea unei finanţări. Finanţarea totală cerută este de 3,7 miliarde de lei, însă valoarea pe care o avem noi alocată pentru acest an este de 1,7 miliarde de lei, ceea ce ar însemna că există o cerere suplimentară de 2 miliarde de lei pentru finanţare. Apreciez foarte multe efortul depus de antreprenori şi de cei care şi-au făcut curajul să se înscrie în programul Start-Up Nation, s-au dus şi au creat un plan de afaceri, au creat o viziune, au depus un efort pe care eu îl apreciez foarte mult şi fără de care programul nu s-ar fi bucurat de un asemenea succes", declara Laufer, la finalul lunii iulie.

Şi a început apoi analiza şi validarea planurilor de business depuse, precum şi încheierea acordurilor de finanţare, proces care a durat până pe 15 noiembrie.

Doar 23 de beneficiari primiseră banii la mijlocul lunii decembrie 2017

Până pe 15 decembrie 2017, doar 23 de beneficiari primiseră în conturi cei 200.000 de lei, după cum a declarat Adrian Panait, directorul Direcţiei Programe din cadrul ministerului, la audierile din comisiile parlamentare de specialitate reunite pentru avizul bugetului pe 2018 al instituţiei.

Preşedintele Comisiei pentru buget-finanţe din Camera Deputaţilor, Eugen Teodorovici, l-a întrebat care este suma efectivă care a ajuns în conturile beneficiarilor programului.

"Până acum, au fost efectuate 23 de plăţi a câte 200.000 de lei, care au ajuns în conturile beneficiarilor. Restul de până la 600 de milioane sunt în conturile de tranzit ale instituţiilor de credit partenere şi de acolo vor pleca către beneficiari la momentul potrivit", a răspuns Adrian Panait.

El a adăugat că se fac plăţi în fiecare zi către cei care au accesat programul.

"Programul a început în iunie, iar până în decembrie s-au verificat 10.000 de planuri, s-au semnat 8.444 de contracte într-un timp-record, până în 15 noiembrie, am început să efectuăm plăţile, suntem la 23 de plăţi, dar se fac plăţi zi de zi. Pentru a se ajunge la plată, conform procedurii, se depune o documentaţie de decont, se verifică, după care se certifică la faţa locului veridicitatea investiţiei, deci toţi aceşti paşi noi trebuie să îi parcurgem pentru a da acordul final de plată şi vom face aşa ceva", a spus Panait.

Teodorovici i-a sfătuit pe reprezentanţii ministerului să plătească toţi banii către firme până la finele anului şi abia apoi să facă verificările.

"Plătiţi până la final de an, este caraghios să facem pentru 44.000 de euro verificări ex-ante la faţa locului. Sincer, suntem caraghioşi. Faceţi plăţile către aceste companii mici, cu speranţa că nu vor muri până la final de an. Plătiţi-le aceşti bani şi faceţi după aceea verificările", i-a îndemnat Teodorovici.

Ne revedem în 2018

Pe 20 decembrie, Ilan Laufer declara că programul Start-up Nation se află în stadiul normal al derulării acestuia, iar rezultatele lui vor fi unice în Europa.

"Astăzi (20 decembrie - n. r.), în cadrul şedinţei de Guvern, premierul Mihai Tudose mi-a cerut să fac o informare referitoare la stadiul şi situaţia implementării programului România Start-Up Nation, cel mai ambiţios program de finanţare dedicat antreprenorilor la început de drum, implementat până acum în România. Constat cu tristeţe că sunt foarte mulţi cei care vor să dezinformeze pe marginea acestui program în care eu, ca ministru, am crezut chiar din prima zi şi cred şi astăzi. Programul Start-up Nation se află în stadiul normal al derulării lui şi cred cu tărie că rezultatele pe care le va aduce într-un interval de timp atât de concentrat în economia naţională vor fi unice în Europa", a afirmat Laufer, într-o declaraţie de presă.

Potrivit acestuia, numărul dosarelor verificate de cei 76 de angajaţi existenţi în toate cele opt agenţii teritoriale a ajuns la 10.000, iar cel al acordurilor de finanţare semnate personal cu fiecare în parte de către cei 76 de angajaţi existenţi în aceste unităţi s-a situat la 8.444.

"Tot volumul de muncă de mai sus a fost depus într-un interval de cinci luni calendaristice din momentul lansării înscrierii electronice (15 iunie) şi momentul limită de semnare a tuturor contractelor (15 noiembrie)", a subliniat ministrul.

Până în prezent, au fost aprobate 3.234 de credite punte, din care 1.342 Banca Transilvania, 1.214 BCR şi 678 CEC, ceea ce înseamnă că peste 640 milioane de lei stau în acest moment la dispoziţia celor care au semnat acordurile de finanţare şi au aplicat pentru un credit punte, se arată în declaraţia de presă a lui Ilan Laufer.

Numărul de dosare transmise de bănci la FNGCIMM se situează la 2.673, din care 964 aprobate (771 BCR, din care 317 aprobate, 1.184 Banca Transilvania, din care 511 aprobate, 718 CEC, din care 136 aprobate).

În analiză la bănci se află alte 809 dosare, astfel: 443 la BCR, 147 la Banca Transilvania şi 219 la CEC.

"Având în vedere numărul creditelor aprobate de către bănci (3.234) şi numărul dosarelor aflate încă în analiză la bănci (809), estimăm că, începând cu luna ianuarie, se vor prezenta la decont în jur de 4.043 beneficiari care au optat pentru credit. În afara acestora vor ajunge la decont şi aplicanţii care au optat pentru cerere de plată. Se observă, la un calcul simplu, că suma de 670 de milioane lei de plată va fi epuizată imediat şi restul de credite de angajament vor fi necesare la începutul anului 2018 încă din prima lună. Toţi cei care au depus cerere de plată sau rambursare au fost programaţi pentru certificare", a afirmat Ilan Laufer.

Conform sursei citate, banii sunt în conturile agenţiilor teritoriale şi deja se efectuează deconturi.

"Menţionez că Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat nu are niciun control asupra celor două fonduri implicate în proiectul Start-Up Nation (FNGCIMM şi Fondul de contragarantare) acestea fiind în coordonarea directă a Ministerului Finanţelor Publice. În final, vreau să le mulţumesc tuturor celor din Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat şi din Agenţiile pentru IMM, Atragere de Investiţii şi Promovare Export pentru implicarea în realizarea acestui obiectiv extrem de important din programul de guvernare, cu toate că anul acesta resursă noastră umană a fost mult subdimensionată pentru Start-Up Nation, colegii mei făcând voluntariat peste program şi în weekend ca să finalizăm semnarea acordurilor în conformitate cu procedura de finanţare şi angajamentele luate", a încheiat ministrul pentru IMM-uri.

Prea puţini angajaţi la Fondul de Garantare

Conform datelor Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM), ca urmare a măsurilor implementate până acum, numărul mediu de solicitări de garantare analizate a ajuns la circa 200 de dosare pe zi, din care aproximativ 40% sunt retrimise la finanţatori (bănci).

Până la data de 21 decembrie 2017, FNGCIMM a aprobat circa 1.500 de garanţii pentru beneficiarii programului, din care 1.000 au fost transmise la bănci, iar pentru un număr de 500 de solicitări este aşteptată emiterea scrisorilor de contragarantare de către Fondul Român de Contragarantare (FRC).

Conform datelor, până pe 21 decembrie 2017, băncile au trimis în analiză la FNGCIMM 834 de dosare noi şi încă 334 dosare care au fost analizate de bănci, astfel că, la acest moment, la FNGCIMM există un stoc de 1.164 de solicitări de garantare care urmează să fie analizate în perioada următoare.

"În contextul în care finalul anului 2017 se caracterizează printr-un grad sporit de concentrare a solicitărilor de garantare în cadrul Start-Up Nation (SUN), pe fondul creşterii presiunii termenelor de implementare a proiectelor finanţate prin acest program naţional, la nivelul FNGCIMM au fost luate unele măsuri organizatorice menite să răspundă fluxului crescut de solicitări, cum ar fi: creşterea numărului de salariaţi care au ca atribuţii analizarea solicitărilor de garantare prin ocuparea posturilor vacante în cursul anului 2017; alocarea de personal suplimentar, respectiv cooperarea personalului sucursalelor Iaşi şi Cluj, cu atribuţii de analiză şi aprobare a solicitărilor de garantare - trei analişti plus două persoane care semnează la sucursala Cluj, patru analişti plus două persoane care semnează la sucursala Iaşi şi un analist detaşat de la Filiala Craiova, un total de opt salariaţi cu atribuţii de analiză; acordarea de atribuţii suplimentare pentru acordarea garanţiilor SUN unor salariaţi care au alte sarcini de serviciu în cadrul direcţiei de business responsabile", precizează reprezentanţii FNGCIMM.

Florin Jianu, care între timp a devenit preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), susţine că, pentru eficientizarea programului, este nevoie de resurse umane suplimentare la Fondul de Contragarantare.

"Pentru eficientizarea programului România Start-Up Nation, este nevoie de alocarea de resurse umane suplimentare la Fondul de Contragarantare. Din discuţiile purtate cu reprezentanţii celor două fonduri, am înţeles că ar exista necorelări. Am impresia că, pe undeva, lucrurile se blochează. Programul România Start-Up Nation este un program important şi este nevoie de o corelare eficientă între toţi actorii implicaţi în aprobarea dosarelor, în succesul programului. Cei de la FNGCIMM sunt chiar de lăudat pentru munca depusă", a precizat Florin Jianu.

 

AGERPRES/

Distribuie:  

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - BZV.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.0950 (s) | 24 queries | Mysql time :0.013636 (s)