vineri, 19 aprilie, 2024

Romania va fi anchetata dupa ce Statul a decis “stingerea” datoriilor pe care CFR Marfa le are

Distribuie:

Publicat:

Comisia Europeana a lansat o investigatie aprofundata pentru a determina daca stingerea de catre statul roman a datoriilor operatorului de transport feroviar de marfa CFR Marfa si necolectarea datoriilor companiei i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu incalcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.

"Investigatia efectuata de Comisie va avea in vedere: o serie de masuri de ajutor de stat in favoarea CFR Marfa, constand in conversia creantelor in actiuni in valoare de 1.669 de milioane ei (circa 360 de milioane euro) in 2013; necolectarea, cel putin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurari sociale si a taxelor datorate de CFR Marfa, precum si a datoriilor companiei fata de CFR Infrastructura", arata Comisia Europeana intr-un comunicat, potrivit NEWS.RO.

Se poate considera ca o interventie a statului in favoarea unei companii nu constituie ajutor de stat in sensul normelor UE atunci cand are loc in conditii pe care le-ar fi acceptat un investitor privat.

Comisia va evalua acum daca aceasta este situatia in cazul creditorilor publici ai CFR Marfa sau daca, dimpotriva, interventia statului i-a conferit companiei un avantaj economic selectiv fata de concurentii sai, constituind astfel ajutor de stat.

In cazul in care va concluziona ca CFR Marfa a primit un ajutor de stat, Comisia va evalua daca acesta ar putea fi compatibil cu normele UE care autorizeaza anumite categorii de ajutoare. „Piata transportului feroviar de marfa este o componenta cruciala a legaturilor de transport ale oricarei economii. CFR Marfa este operatorul istoric pe aceasta piata in Romania si a beneficiat de stingerea datoriilor publice si de necolectarea de catre creditorii publici a sumelor datorate. Trebuie sa verificam daca un investitor privat ar fi procedat la fel ca autoritatile publice si, in cazul in care raspunsul este negativ, trebuie sa stabilim daca aceste masuri sunt compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat”, spune Margrethe Vestager, comisar responsabil cu politica in domeniul concurentei.

CFR Marfa este operatorul istoric de pe piata romana de transport feroviar de marfa si este detinut in totalitate de stat.

De mai multi ani, compania se confrunta cu dificultati economice. Aceasta are un nivel ridicat de indatorare, in principal fata de agentiile nationale de securitate sociala si administrare fiscala, precum si fata de managerul roman de infrastructura feroviara, CFR Infrastructura, care se afla, de asemenea, in totalitate in proprietatea statului.

”Spre deosebire de transportul feroviar de calatori, piata transportului feroviar de marfa din Romania este extrem de competitiva, intrucat exista numerosi operatori privati; unii dintre acestia au dobandit o cota de piata considerabila, ca urmare a liberalizarii pietei in anul 2007”, arata Comisia Europeana.

In martie 2017, Asociatia Transportatorilor Feroviari Privati din Romania a adresat Comisiei o plangere oficiala, in care a sustinut ca CFR Marfa ar fi beneficiat de ajutoare de stat, cu incalcarea normelor UE in materie. CFR Marfa se confrunta cu dificultati financiare cel putin din 2009. Normele UE privind ajutoarele de stat ii permit statului sa intervina in sprijinul unei companii aflate in dificultate financiara numai in conditii specifice si solicita ca respectiva companie sa fie supusa unui plan de restructurare solid, menit sa asigure restabilirea viabilitatii pe termen lung si contributia companiei la costurile de restructurare.

Comisia isi va continua investigatiile pentru a afla daca preocuparile sale initiale se confirma sau nu. Deschiderea unei investigatii ofera partilor terte interesate posibilitatea de a prezenta observatii si nu anticipeaza rezultatul acesteia.

In conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, se poate considera ca interventiile publice in favoarea unor companii nu implica acordarea unui ajutor de stat daca au loc in conditii pe care le-ar fi acceptat un operator privat de pe piata (principiul investitorului in economia de piata). Daca acest principiu nu este respectat, interventiile publice constituie ajutor de stat, intrucat ii confera beneficiarului un avantaj economic de care concurentii sai nu dispun.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img