News Flash:

7 moduri în care îți menții creierul tânăr

28 Iunie 2022
244 Vizualizari | 0 Comentarii
Clipboard02

Creierul se schimbă odată cu vârsta, iar funcțiile sale sunt alterate de trecerea timpului. Declinul mental este comun la vârsta a treia și este cea mai de temut consecință a îmbătrânirii. Din fericire, el poate fi întârziat - iată cum:

Stimulează-ți mintea

Cercetătorii au demonstrat că stimularea cognitivă contribuie la formarea de noi legături între neuroni și chiar poate încuraja creierul să genereze celule noi. Este un fenomen denumit neuroplasticitate care contribuie la formarea unei rezerve funcționale ce previne alterarea funcției cognitive datorată pierderilor celulare ulterioare [1].

După examinarea RMN a creierului subiecților înscriși în studii s-a demonstrat că nu există o singură activitate cu acest efect. Orice formă de stimulare mentală este eficientă, fie că e vorba despre citit, făcut rebus sau rezolvarea problemelor de matematică. La fel de eficiente sunt activitățile care necesită dexteritate și concentrare mentală: desenul, pictura, puzzle-urile [2].

Fii în formă

Atunci când îți pui la treabă mușchii, și mintea are de câștigat.  Exercițiul fizic determină creșterea numărului de capilare din zonele intens irigate, cum este creierul. Mai mult decât atât, activitatea fizică stimulează formarea de neuroni noi și creșterea numărului de sinapse [2].

Rezultatul acestor modificări este un sistem nervos caracterizat de eficiență, neuroplasticitate și adaptabilitate, care se traduce prin combaterea efectelor îmbătrânirii. 

Mai mult, exercițiul fizic scade tensiunea arterială, reglează colesterolul, contribuie la menținerea glicemiei în limite normale și reduce stresul mental [2].

Îmbunătățește-ți dieta

O alimentație sănătoasă și echilibrată are beneficii asupra trupului și a minții. Statisticile demonstrează că dieta mediteraneană bogată în fructe, legume, pește, nuci, grăsimi nesaturate (ulei de măsline) și proteine vegetale se asociază cu scăderea riscului de afectare cognitivă și demență [1].

Controlează-ți tensiunea arterială

Hipertensiunea arterială la vârsta de 35 - 55 ani crește riscul de declin cognitiv la vârste mai înaintate. Schimbarea stilului de viață pentru menținerea tensiunii arteriale în limite normale este foarte importantă pentru sănătatea mintală. O greutate normală, exercițiul fizic, consumul minim de alcool, dieta echilibrată și controlul stresului sunt câteva dintre metodele prin care poți menține tensiunea în limite normale [2].

Controlează-ți glicemia și colesterolemia

Diabetul este un factor de risc important pentru demență. Diabetul poate fi prevenit printr-o alimentație corectă, exercițiu fizic regulat și menținerea unui indice de masă corporală în limite normale. În cazul în care glicemia crește și nu poate fi controlată prin schimbări ale stilului de viață, medicația devine necesară [1].

Concentrația de LDL-colesterol din sânge se asociază, de asemenea, unui risc crescut de demență. Alimentația, exercițiul fizic, controlul greutății și renunțarea la fumat sunt metode eficiente pentru controlul colesterolului din sânge. Dacă e nevoie, trebuie să ceri ajutorul medicului [1]. 

Controlează stresul

Depresia, anxietatea și oboseala se asociază unor rezultate slabe la testele cognitive funcționale. Deși aceste rezultate nu sunt considerate un factor cu valoare predictivă pentru declinul funcției cognitive la vârste înaintate, grija față de sănătatea mentală ar trebui să rămână o prioritate pentru fiecare dintre noi [1].

Controlul stresului se poate realiza prin tehnici de relaxare și mindfulness. Dacă acestea nu sunt suficiente, psihoterapia sau consilierea sunt alte metode eficiente de lucru. Prioritizarea activităților zilnice, o bună organizare sau delegarea responsabilităților sunt alte tehnici care merită exersate.

Odihnește-te

Fiecare dintre noi trece prin perioade mai solicitante, cărora trebuie să le facă față, dar lipsa de somn pe termen lung reprezintă o problemă semnificativă. Încearcă să stabilești un program zilnic care să includă cel puțin 7 - 8 ore de somn și un ritual înainte de culcare ce ar putea să te ajute să te relaxezi și să adormi mai repede [2].

Dacă insomniile te sâcâie de ceva vreme, e bine să consulți medicul, care îți poate recomanda suplimente care să te ajute să dormi mai bine. Există mai multe soluții posibile pentru lipsa de somn, naturale sau medicamentoase, și e păcat să nu profiți de ele, pentru bine propriului creier. 

O minte sănătoasă într-un corp sănătos este secretul unei vieți lungi și reușite. Nu uita că și mintea este un mușchi care are nevoie să fie antrenat! 

Bibliografie:

https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/12-ways-to-keep-your-brain-young afișat la 27.04.2022

https://greatergood.berkeley.edu/article/item/how_to_keep_your_brain_young_even_as_you_grow_old afișat la 27.04.2022

Sursă foto: www.pexels.com 

Distribuie:  

Din aceeasi categorie

© 2022 - BZV.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1346 (s) | 23 queries | Mysql time :0.036577 (s)