vineri, 29 martie, 2024

9 trucuri care te ajuta sa reduci consumul de carburant al masinii tale

Distribuie:

Publicat:

Daca vrei sa reduci consumul de carburant al masinii tale, nu apela la solutii-minune, cu tot felul de economizoare de carburant care nu te vor ajuta, de fapt, la nimic. Mai degraba obisnuieste-te sa conduci atent, iar asta poate duce la o economie de sute de lei in bugetul familiei tale, in fiecare an!

Nu e neaparat nevoie sa cumperi o masina noua pentru a-ti reduce consumul de carburant in mod semnificativ, scrie promotor.ro. Trebuie doar sa fii atent la anumite lucruri pe care le faci gresit si sa iei masuri in consecinta. Diferentele pot fi foarte mari, chiar la aceeasi masina, in functie de modul in care se comporta soferul, iar economiile pot depasi 1-2.000 de lei anual, in functie de cat de mult mergi cu masina.

Ca o idee de baza – automobilul tau consuma combustibil pentru a se se pune in miscare. De ori de cate ori franezi, tu irosesti energia masinii, ceea ce duce la risipa de carburant. Ideea de baza a unui condus economic este sa fii nevoit sa franezi cat mai putin, sa pierzi cat mai putin din energia masinii. Asta nu inseamna sa dai peste lume pe strada doar pentru a economisi carburant. Dar inseamna sa fii atent la urmatoarele lucruri:

1. Usor cu pedala de acceleratie

Prin “usor” nu ma refer la a accelera ca si cand ai avea oua sub pedala de acceleratie, ci de a nu urca in viteza mai mult decat ai nevoie. In primul rand, trebuie sa accelerezi sustinut, fara a pleca cu scrasnet de roti de la semafor, dar nici fara a te urni extrem de incet – nu vei economisi carburant daca faci asta.

In al doilea rand, e bine sa stii ca, daca accelerezi de la 0 pana la 60 km/h, vei consuma semnificativ mai mult decat daca accelerezi doar pana la 50 km/h! Cat de mult? Cu peste o treime mai mult, pentru o diferenta insesizabila de viteza! Deci, daca viteza ta maxima in oras va fi de 50 km/h, vei remarca o scadere sensibila a consumului! La fel si in afara orasului – o reducere cu 10% a vitezei duce la o reducere sensibila a consumului de carburant.

Si de ce sa accelerezi puternic, daca oricum te vei opri la urmatorul semafor? Cu alte cuvinte, cu cat vei limita acceleratia, cu atat consumul tau va fi mai mic. Soferii din marile orase vestice merg in general cu 40-50 km/h, chiar si daca bulevardele sunt relativ libere. Noi suntem mai destepti si ne infigem cu 70-80 km/h pana la urmatorul semafor. De ce?

2. Tine motorul turat corect

Cel mai indicat mod de a folosi un motor atunci cand dorim sa avem rapoarte foarte bune consum/cost si reparatii/performante este utilizarea acestuia la limita minima a regimului optim de turatie. Ce inseamna asta? Inseamna sa te obisnuiesti sa schimbi treptele de viteza destul de repede in sus, fara a tine motorul subturat (sa inceapa sa tremure), dar si fara a-l tura excesiv.

Nu exista o regula general valabila, pentru ca zona „dulce” a fiecarui motor difera de la o masina la alta (in general oriunde intre 1700 rpm si un pic peste 2.500 rpm, in functie de o multime de factori – diesel / benzina / cilindree / motor aspirat sau cu turbina etc.). Trebuie sa te inveti sa simti aceasta zona, dar daca vrei sa vezi daca mai poti reduce consumul, poti face urmatorul exercitiu: incearca sa reduci constient turatia la care esti obisnuit sa schimbi, in trepte de cate 50 rpm si vezi daca mai ai loc de manevra – daca motorul raspunde inca bine la turatia la care este tinut, atunci poti pastra noul nivel mai coborat de turatie. Daca incepe sa dea semne ca e subturat, revino pe palierul de turatie de dinainte.

Majoritatea celor care consuma prea mult carburant isi tin motoarele prea turate, fara sa fie constienti de asta. Bineinteles, nu recomandam rularea cu motorul subturat, sa inceapa sa tremure – vei da banii de carburant pe alte piese daca faci des acest lucru.

3. Anticipeaza traficul

Acceleratiile dese urmate de franari determina cresterea consumului, nu doar pentru ca motorul consuma mai mult carburant cand accelerezi, dar mai ales pentru ca, repet, toata energia acumulata se pierde prin franarea ce are loc uneori la doar cateva secunde distanta. Daca vom reusi sa vedem dinainte ce se va intampla intr-o anumita situatie, de exemplu fiind atenti la culoarea si sincronizarea semafoarelor, nu vom mai accelera si frana atat de des si vom pastra viteza de deplasare relativ constanta, deci motorul nu va fi nevoit sa arda carburant pentru a o transforma in forta de acceleratie.

Obisnuieste-te sa te uiti departe in trafic. Ai plecat de la semafor, dar la 300 de metri in fata ai un alt semafor care e pe rosu? Chiar are rost sa ajungi la 60 de km/h pentru ca apoi sa franezi puternic, cand poti parcurge toata distanta cu 40-50 km/h si sa incetinesti treptat, folosind frana de motor? OK, poate ti se va baga o alta masina in fata, dar atat timp cat nu te misti totusi ca un melc, vei avea mai multe beneficii decat neajunsuri. Daca e trafic aglomerat, incearca sa faci un echilibru intre viteza ta maxima si nesimtitii care vor sa ti se strecoare in fata doar pentru a pune apoi frana cu putere. Si, evident, nu fi tu nesimtitul ala!

4. Pastreaza distanta

Desi pare un sfat ciudat, pastrarea distantei corecte fata de masina din fata duce la scaderea consumului, in special in mediul urban. De ce? Pentru ca, daca lasi sa treaca doua-trei secunde intre tine si masina din fata, vei putea anticipa mult mai bine traficul (vezi pct. 3). Cu cat te vei inghesui mai tare in cel din fata, cu atat mai des vei calca frana si vei pierde energia de miscare deja acumulata. Pentru energia asta tu ai consumat deja carburant.

5. Foloseste frana de motor

Daca anticipezi traficul si pastrezi distanta, vei folosi cu usurinta frana de motor. Nu, atunci cand te apropii de un semafor NU este bine sa scoti la punctul mort si sa calci frana de serviciu. Dimpotriva, frana de motor ar trebui utilizata tot timpul, nu doar atunci cand pe jos este zapada sau gheata, nu doar atunci cand ne deplasam in afara orasului. Efectele utilizarii franei de motor nu se regasesc doar la nivelul consumului de carburant, ci ele pot fi regasite si asupra eficientei franarii si a nivelului de uzura a placutelor de franare.

6. Mai usor cu aerul conditionat

Nu vrem sa spunem sa mergi fara aer conditionat, asta ar fi o prostie, in special in toiul verii. Dar, atat timp cat nu e nevoie de el, e mai bine sa folosesti doar ventilatia masinii, pe cat posibil. Pentru a reusi asta, daca ai cum, parcheaza-ti masina la umbra, sau, daca ai parcat-o in plin soare, incearca mai intai sa faci sa iasa aerul fierbinte mergand un pic cu toate geamurile deschise, si abia apoi sa dai drumul la aerul conditionat.

Tine minte ca, in functie de motor, aerul conditionat poate mari consumul cu 10-20%. Nu trebuie sa-ti sacrifici confortul, dar nici sa-l lasi sa mearga degeaba atunci cand nu e neaparata nevoie de el. Apropo, mersul cu geamul deschis creste consumul de carburant mai ales daca iesi din oras, asa ca e mai bine sa folosesti aerul conditionat, iar nu geamurile, pentru racorirea masinii. Dar cu moderatie.

7. Usureaza-ti masina de lucrurile care nu sunt necesare

Surprinzator, multi soferi cara dupa ei cel putin 20-30 de kilograme care nu au ce cauta in masina. Fa curat in portbagaj, daca mergi prin oras nu-ti umple complet rezervorul ci lasa-l undeva la jumatate – o treime si in general ai grija sa nu ai greutati suplimentare. Daca ai un portbagaj de pavilion, da-l jos atunci cand nu il folosesti – iti creste foarte mult consumul masinii!

Ca idee, fiecare 35 de kg suplimentari iti vor creste consumul masinii cu circa 1-1.5% (rezultatele difera in functie de o serie de alti factori).

8. Atentie la anvelope!

Anvelopele trebuie umflate la specificatiile indicate de producatorul masinii – daca mergi cu anvelope cu presiune mai mica decat cea optima, nu doar ca vei creste consumul de carburant, dar pui in pericol si pasagerii masinii. E adevarat ca, daca umfli mai puternic anvelopele, consumul de carburant scade, dar noi iti recomandam sa respecti exact indicatiile producatorului masinii, pentru a evita surprizele neplacute.

Apoi, faptul de a merge cu anvelope de iarna in toiul verii sau viceversa iti va afecta negativ consumul masinii. Foloseste anvelope corespunzatoare fiecarui anotimp. In fine, daca iti permiti, cumpara anvelope ecologice, care asigura o reducere a consumului de carburant.

Doar din atentia la anvelope, consumul poate scadea cu pana la 10%!

9. Evita dispozitivele-minune care iti promit o scadere a consumului de carburant!

E adevarat ca anumite resoftari (chip-tuning) pot asigura o crestere a performantei si o scadere a consumului de carburant, dar acestea modifica si modul in care polueaza masina ta si pot cauza alte probleme. Dimpotriva, aproape toate dispozitivele care pretind ca duc la economia de carburant nu reusesc sa duca la diferente notabile in consum. Fereste-te de escrocherii!

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img