vineri, 29 martie, 2024

Augustin Jianu, ministrul Comunicatiilor: “Toate interactiunile cetatenilor cu statul sa se faca si electronic”

Distribuie:

Publicat:

Toate interactiunile pe care cetateanul le are cu institutiile statului trebuie sa se realizeze si in spatiul virtual, iar acest lucru se poate intampla in acest an, pana la 1 decembrie, a declarat, intr-un interviu acordat AGERPRES, ministrul Comunicatiilor si Societatii Informationale, Augustin Jianu.
‘Mai sunt foarte multe lucruri de facut in acest domeniu (al platilor electronice, n.r.). As vrea sa fac o trimitere la istoria recenta, in 2014, cand ministrul Comunicatiilor de atunci, Razvan Cotovelea, povestea presei cum s-a dus sa faca o plata la ANAF si cum a stat la cozi etc. In momentul acela a fost demarata, de fapt, aceasta procedura de a include ANAF si administratiile fiscale in Ghiseul.ro. A fost o lupta birocratica care a durat aproape trei ani si s-a concretizat undeva in a doua parte a anului 2016′, a spus Jianu.
Acesta a mentionat, totodata, ca aplicatiile statului ar trebui sa fie interoperabile, sa schimbe informatii intre ele ‘in asa fel incat sa nu-l mai plimbam pe om de la un ghiseu la altul’.
‘Personal, mi-as dori ca pana la 1 decembrie, asa cum am promis in programul de guvernare, toate interactiunile pe care cetatenii le au cu statul sa se poata face si electronic. Mi-as dori ca bazele de date si aplicatiile statului sa fie interoperabile si sa schimbe informatiile intre ele, in asa fel incat sa nu-l mai plimbam pe om de la un ghiseu la altul. Mi se pare natural si firesc ca, in momentul in care un cetatean demareaza un proces de interactiune cu statul la finalul caruia i se emite un certificat sau un aviz, sa stea in relatia cu un singur ghiseu, fie si virtual, si sa nu se plimbe pe la mai multe, iar institutiile statului sa faca toate aceste lucruri intr-o maniera automata. E o sarcina dificila, dar nu imposibila’, a subliniat ministrul.
Recent, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a anuntat ca permite si firmelor sa acceseze Spatiul Privat Virtual (SPV), astfel incat sa primeasca de la autoritatile fiscale, si sa transmita acestora, documente fiscale in format electronic.
‘Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul Spatiul Privat Virtual (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul Spatiul Privat Virtual (SPV). La randul lor, contribuabilii pot transmite organului fiscal, prin intermediul SPV: declaratiile fiscale, contractele de cedare a folosintei bunurilor, precum si diverse cereri sau sesizari’, a precizat ANAF, intr-un comunicat de presa.
Potrivit documentului, prin SPV se pot comunica, automat, urmatoarele categorii de documente: actele administrative fiscale (decizii de impunere, decizii referitoare la obligatii de plata accesorii, decizii privind modificarea bazei de impozitare ca urmare a inspectiei fiscale, etc.), actele de executare (somatii) si alte acte emise de MFP — ANAF in executarea legii, cum ar fi: notificari, instiintari, aviz de inspectie fiscala etc. De asemenea, la cererea solicitantului, se pot transmite prin serviciul mentionat documentele sau alte acte emise de MFP — ANAF, precum certificatul de atestare fiscala, adeverinta de venit, certificatul de cazier fiscal si altele asemenea.
In plus, se pot transmite prin acest mecanism si informatii cu privire la obligatiile de plata ale persoanei fizice, juridice sau ale unei entitati fara personalitate juridica; declaratiile fiscale sau diverse cereri adresate MFP — ANAF: cerere de informatii sau documente in legatura cu situatia fiscala personala (cerere de informatii despre contributiile de asigurari sociale declarate de angajatori, solicitarea unei opinii privind aplicarea legislatiei fiscale, cereri de audienta, sesizari, petitii, reclamatii, solicitari de informatii publice etc); “Buletinul informativ”, care contine informatii publice atat cu caracter fiscal, cat si nefiscal, dar care sunt de interes pentru contribuabili (anunturi de valorificare a bunurilor, anunturi de achizitii de bunuri si servicii, etc.).
In contextul Strategiei Nationale pentru Agenda Digitala 2014 — 2020 si al obiectivului de simplificare birocratica, platforma de plati online Ghiseul.ro ramane unul dintre cele mai fiabile instrumente gandite si puse in practica de catre autoritatile din domeniu. Cele mai noi informatii releva ca, pana la jumatatea anului 2016, raportat la decembrie 2015, numarul de institutii inrolate in platforma a crescut pana la 254, fata de 177. De asemenea, numarul utilizatorilor a ajuns la 128.275, iar numarul de tranzactii efectuate s-a situat la 281.851.
Valoarea tranzactiilor, prin Ghiseul.ro, se situa, in data de 17 octombrie 2016, la aproximativ 80,3 milioane de lei, in crestere de la aproape 50 de milioane de lei, raportate in decembrie 2015.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img