joi, 28 martie, 2024

Coalitia intra singura in propria capcana

Distribuie:

Publicat:

Talentul majoritatii parlamentare de a-si da cu stangul in dreptul este fenomenal. Si, acum, avem o noua dovada. Chiar in legatura cu tentativa de demitere a sefului DNA si a procurorului general. Aceasta operatiune, sustinuta de majoritate si executata de ministrul Justitiei, se bate cap in cap cu o alta masura luata la nivel parlamentar. Astfel incat nu unul, ci doua proiecte se pot impotmoli. 
 
Ministrul Justitiei, utilizand actele normative in vigoare, si-a luat un termen de doua saptamani, din care deja au trecut cateva zile, pentru a-i evalua pe cei doi sefi de parchete, in urma constatarii de catre Curtea Constitutionala a Romaniei ca acestia au incalcat flagrant, in mai multe randuri, legea fundamentala. In urma acestei evaluari, este cat se poate de probabil ca Tudorel Toader sa prezinte situatia la CSM, in vederea obtinerii unor avize consultative. Dupa care, tema demiterii este aruncata in gradina lui Klaus Iohannis. Care va trebui sa decida. Dar ce sa vezi, vine din urma un alt proiect care il spulbera pe primul. 
La initiativa lui Calin Popescu Tariceanu, un nou proiect de act normativ a fost deja aprobat tacit in Camera Deputatilor si urmeaza sa intre pe ordinea de zi a Senatului. Aceasta initiativa legislativa porneste de la premisa ca, intr-un stat cu adevarat democratic, separarea puterilor trebuie sa fie mai bine demarcata. Si, in consecinta, Executivul nu ar mai trebui sa aiba absolut nicio atributie legata de numirile in functii ale sefilor marilor parchete. Proiectul de act normativ prevede ca aceste atributii sa fie preluate, in totalitate, de catre Consiliul Superior al Magistraturii. CSM, asadar, ar urma sa fie singura institutie care propune si aproba numirile si, in mod simetric, singura institutie care ii poate demite pe sefii marilor parchete. Puterea executiva, prin ministrul Justitiei si prin presedintele Romaniei, ieste total din schema.  
 
Este evident ca proiectul initiat de Calin Popescu Tariceanu are in vedere o mai buna protejare a statului de drept, prin taierea cordonului ombilical care leaga puterea judecatoreasca de cea politica. Ce se va intampla, in aceste conditii, cu articolul din Constitutie care prevede ca procurorii isi desfasoara activitatea sub autoritatea ministrului Justitiei ramane totusi un semn de intrebare. Dar, intrucat aceasta autoritate nu s-a manifestat pana in prezent, se poate porni de la premisa ca respectivul articol constitutional este cumva suspendat de facto. 
 
Acum, sa ne imaginam ca, in urmatoarele doua saptamani, ministru Justitiei, asa cum a promis, va incheia evaluarea celor doi sefi de parchete si va decide ca este cazul sa ii propuna presedintelui Klaus Iohannis demiterea lor. Conform legislatiei in vigoare, este necesar, in acest scop, un aviz al CSM, dar acesta e doar consultativ. Dupa care, e la latitudinea domnului Klaus Iohannis sa se pronunte. Ce se intampla insa daca, in acelasi interval de timp, pe biroul acestuia ajunge spre promulgare proiectul de lege Tariceanu, aprobat si de cea de-a doua Camera a Parlamentului? Domnul Klaus Iohannis are, in acest scenariu, posibilitatea de a promulga pur si simplu legea si de a iesi elegant din schema. In aceasta varianta, daca CSM va fi dat un aviz negativ, cei doi sefi de parchete raman pe pozitii. Trei ani plus trei ani, cum prevede noua lege. Si nu mai pot fi clintiti decat de catre CSM.  
 
In schimb, in varianta in care CSM da un aviz pozitiv, domnul Klaus Iohannis are la indemana solutia de a respinge solicitarea ministrului Justitiei, pe motiv ca oricum urmeaza ca CSM sa ramana singura institutie care poate lua decizii si apoi, imediat, sa promulge Legea Tariceanu. Si in aceasta varianta, seful DNA si procurorul general raman bine mersi in post.  
 
Este un exemplu tipic asupra modului in care majoritatea parlamentara stie sa se infranga. Cu manuta ei. 
Sursa: CorectNews.ro

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img