sâmbătă, 20 aprilie, 2024

Codul Rutier din România a fost schimbat. Care sunt noile prevederi

Distribuie:

Publicat:

Parlamentarii au eliminat mai multe articole care înăspreau Codul Rutier, în condițiile în care România este pe primul loc în Europa la decese produse în accidente de circulație. Deputații au votat pentru relaxarea sancțiunilor, unii dintre ei fiind amendați de mai multe ori de polițiști.

Președintele interimar al USR, Cătălin Drulă, acuză „ipocrizia coaliţiei în distrugerea Codului rutier”, după o serie de amendamente depuse de deputații PSD-PNL-UDMR la legea de aprobarea a unei ordonanțe de urgență care își propune înăsprirea sancțiunilor pentru încălcarea Codului Rutier.

„Cu o mână pretind că vor să înăsprească şi că le pasă de morţii de pe şosele, oamenii din Parlament de la PSD, PNL şi UDMR la unison votează dărâmarea Codului rutier. /…/ Dacă depăşeşti viteza cu 70 km pe oră, curse de maşini prin oraş cu 150 km pe oră, o amendă şi pleci mai departe cu dovada pentru permis. Păi, e normal, un om care pune în pericol, foloseşte maşina ca o armă să plece cu ea de pe loc?", a argumentat Drulă, potrivit Agerpres.

De asemenea, o altă modificare prevede că şoferii vitezomani, prinşi pe radar cu mai mult de 70 de kilometri peste limita legală de viteză, să poată conduce cu dovadă încă două săptămâni după reţinerea permisului.

Cearta cu polițiștii
În ultima ședință a Comisiei pentru Transporturi (în care s-a dezbătut legea pentru aprobarea OUG care a înăsprit pedepsele pentru șoferii agresivi în trafic și vitezomani), deputații UDMR, PSD și PNL s-au certat cu reprezentanții Ministerului de Interne care au venit să susțină actualele reglementări.

Nemulțumiți că nu este prezent cel puțin un secretar de stat, ci doi comisari șefi, parlamentarii de la putere le-au reproșat celor doi că MAI nu a făcut prevenție, ci au majorat sancțiunile pentru viteză excesivă și agresivitate în trafic.

„Pentru consumul de alcool și droguri la volan nu ați majorat sancțiunile, ci pentru viteză. Doamnă, viteza omoară mai puțini oameni decât șoferii beți. Această ordonanță de urgență nu e spre binele cetățenilor, ci pentru statisticile voastre. Consumul de droguri la volan este cel mai periculos motiv, nu viteza”, a susținut un deputat.

Amenzi pentru promovări
Potrivit înregistrării ședinței, un alt vorbitor a arătat că polițiștii stau prin boscheți și „vânează” șoferii și a anunțat că el va elimina amendamentul care sancționa depășirile succesive stânga-dreapta.

„Dar așa se fac depășirile, doamnă! Oamenii contestă în instanță abuzurile polițiștilor, de asta avem mii de procese”, a concluzionat acesta.

Un alt deputat a acuzat Ministerul de Interne că minte de dragul statisticii și că acționează exclusiv pentru a aduna cât mai multe amenzi, acesta fiind un criteriu de promovare în funcții.

La remarca reprezentantului MAI, care a arătat că din două milioane de sancțiuni rutiere aplicate anul trecut 8% au fost contestate și că doar 2,5% dintre procese au fost pierdute, deputatul s-a rezumat a spune că „ne mințiți”.

Cele mai multe articole din ordonanță care pedepsesc acum cu suspendarea permisului pe 120 de zile pentru circulație pe sens invers pe autostradă, neoprirea la trecerea de nivel calea ferată, sau depășirea vitezei legale cu 70 km pe oră au fost eliminate cu 19 voturi pentru și 4 împotrivă de deputații din Comisia de Transporturi.

Lupul moralist
Din cei 26 membri ai Comisiei de Transporturi din Camera Deputaților au participat la ședință 23 de deputați. Dintre aceștia, câțiva au fost sancționați în ultimii ani de Poliția Rutieră pentru abateri în trafic.

Potrivit portalului instanțelor de judecată, unul dintre ei este Ciprian Constantin Șerban, vicepreședinte al Camerei Deputaților, care a fost prins de ofițerii IPJ Bacău, în urmă cu doi ani, pe când circula cu viteza de 162 km pe oră.

A primit o amendă și s-a ales cu permisul suspendat pentru 90 de zile. A contestat sancțiunea la Judecătoria Bacău, dar a pierdut procesul.

Din motivarea sentinței, consultată de Europa Liberă, rezultă că deputatul a mai fost sancționat de 8 ori pentru depășirea vitezei legale.

„Sancțiunea amenzii nu se impune a fi micșorată având în vedere că din istoricul contravențional al petentului rezultă că acesta obișnuiește să săvârșească contravenții de aceeași natură, fiind sancționat în 8 ocazii diferite pentru depășirea limitei legale de viteză. Or, este de notorietate multitudinea de evenimente rutiere cauzate de nerespectarea regulilor privind viteza de circulație, astfel că starea de pericol creată prin depășirea limitei legale de viteză, rezultă din materialitatea faptei, nefiind necesară dovedirea în concret a unei stări de pericol. Astfel instanța apreciază că menținerea sancțiunii amenzii în cuantumul maxim este de natură să corijeze pe viitor comportamentul contravențional al petentului”, se arată în motivarea instanței.

Nu recunoaște modificările
„Doar de opt ori am fost sancționat? Domnule, eu am peste 1 milion de kilometri făcuți ca șofer. Dacă circuli, mai și greșești. În comisie am avut un punct de vedere pertinent. Legea pentru aprobarea ordonanței lui Bode nu se îndulcește, din contră, este mai drastică. Singurele modificări pentru mărirea vitezei pe drumurile expres au fost ale USR-ului. Vi se pare normal dacă vă oprește un polițist pe drum și constată că mașina nu este corespunzătoare din punct de vedere tehnic să plătești o amendă și să-ți continui drumul, în timp ce dacă depășești viteza cu 70 km pe oră să dormi în mașină, pe câmp, că nu mai poți pleca de acolo? Apoi e normal să fii oprit de un echipaj, să-ți dea amendă și a doua zi să contești procesul verbal în instanță și să circuli până la o decizie definitivă?”, ne-a declarat vicepreședintele Camerei Deputaților care a insistat că PSD-PNL-UDMR nu a votat pentru „îndulcirea” Codului rutier, ci din contră, pentru pedepse mai aspre.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img