miercuri, 24 aprilie, 2024

Adevarul despre Apophis, asteroidul care se indreapta spre Terra. Exista vreun risc de impact?

Un studiu recent realizat de cercetatorii rusi a fost preluat in presa din intreaga lume, jurnalistii anuntand un posibil impact in anul 2036. Care este insa adevarul?

O cercetare recenta realizata de astronomii de la Universitatea Sankt Petersburg din Rusia prezinta o lista cu obiecte cosmice potential periculoase pentru Pamant.

Mai exact, este vorba de o monitorizare a asteroizilor din apropierea Pamantului, pentru a vedea care dintre acestia se vor apropia periculos de mult de noi sau chiar ne-ar putea lovi.

Studiul a fost finalizat la sfarsitul anului 2017 si anunta cativa asteroizi care se indreapta spre planeta noastra, fiind astfel considerati potential periculosi.

Unul dintre acestia este asteroidul Apophis, monitorizat de multi ani inclusiv de NASA, iar ceilalti sunt numiti 2015 RN35, 2008 EX5 si 2013 XK22.

Apophis atrage atentia pentru ca, potrivit simularilor realizate de astronomi, ar putea lovi Terra candva in intervalul 2050-2060. Ceilalti asteroizi vor ajunge aproape de noi ceva mai tarziu, la finalul acestui secol si in secolul urmator.

Studiul, publicat revista online Solar System Research, prezinta inclusiv posibile scenarii de impact, intre anii 2036 si 2050.

Mai exact, cercetatorii rusi, coordonati de astronomul L.L Sokolov, au obtinut in urma calculelor si simularilor computerizate 67 de scenarii posibile de impact dupa anul 2036. Asta nu inseamna ca riscul de impact este mare, pentru ca traietoria astreoidului poate suferi modificari in acest timp, in urma apropierii de alte planete sau de Soare.

De altfel, chiar Sokolov recunoaste ca in acest moment probabilitatea unui impact major cu un asteroid in urmatorii ani este una foarte mica – de numai 1 la un milion.

Apophis se va apropia de Terra in anul 2029, iar in functie de modul in care influenta gravitationala a planetei noastre ii va modifica traiectoria, s-ar putea apropia din nou, mai mult, in anul 2036.

Daca asteroidul va reveni atunci, este posibil ca traiectoria lui sa fie din nou influentata si ulterior sa creasca riscul de impact. Insa in acest moment, nimeni nu poate sti cum va fi modificata traiectoria lui, iar astronomii pot doar sa faca diferite simulari computerizate.

Cercetatorii de la NASA au inclus asteroidul Apophis in categoria 0 pe Scala Torino, care clasifica obiectele potential periculoase. Cifra 0 inseamna un pericol neglijabil, sanse aproape nule de impact, in timp ce cifra 10 anunta un impact iminent.

Apophis este insa un asteroid destul de mare, cu un diametru de 370 de metri, iar traiectoria lui se poate modifica imprevizibil, de aceea este in permanenta monitorizat de astronomi.

Referitor la potentialul impact din anul 2036, informatie care a revenit de cateva zile inclusiv in presa din Romania, NASA a facut o precizare foarte clara, inca din 2013: exclude riscul unui impact cu asteroidul Apophis in anul 2036!