joi, 18 aprilie, 2024

Americanii ar putea proiecta ambele tronsoane ale autostrazii Ardeal – Moldova

Distribuie:

Publicat:

Asocierea care a castigat in 2015 contractul pentru tronsonul Targu Mures – Ditrau din autostrada Montana ar putea realiza analize multicriteriale si pentru celelalte doua tronsoane ale soselei de mare viteza ce urmeaza sa lege Transilvania de Moldova, potrivit Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice.

Analizele multicriteriale ce vor sta la baza traseului celor doua tronsoane, respectiv Ditrau – Targu Neamt si Targu Neamt – Iasi – Ungheni, vor permite ca acestea sa fie scoase direct la licitatie pentru proiectare si executie, fara a mai fi necesara revizuirea studiilor de fezabilitate. De altfel, ministrul Transporturilor Razvan Cuc a anuntat ca tronsonul Targu Neamt – Iasi – Ungheni ar putea fi scos la licitatie pentru proiectare si executie chiar de anul acesta.
Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a intrebat la ANAP daca poate achizitiona, prin negociere fara publicare prealabila, servicii de analiza multicriteriala pentru cele doua tronsoane de la asocierea Aecom – Consitrans – Search Corporation care a castigat contractul de revizuire a studiului de fezabilitate pentru Targu Mures – Ditrau, celalalt tronson al autostrazii Montana.

„La acest moment, CNAIR doreste sa realizeze analize multicriteriale, similare celei incluse in contractul deja atribuit pentru tronsonul Targu Mures – Ditrau, inclusiv pentru celelalte doua tronsoane, respectiv pentru tronsonul Ditrau – Targu Neamt si pentru tronsonul Targu Neamt – Iasi – Ungheni”, au spus oficialii ANAP.

Potrivit lor, CNAIR poate contracta de la aceeasi asociere noile servicii daca valoarea lor nu depaseste 6,05 milioane de lei fara TVA. Suma adiacenta pentru „servicii similare” a fost prevazuta in documentatia de atribuire a contractului semnat in 2015 cu asocierea, in valoare de 5,1 milioane de euro.

Contract suspendat de doua ori

Desi semnat in urma cu doi ani, contractul pentru Targu Mures – Ditrau nu a fost pus in aplicare, fiind suspendat deja de doua ori, prima data din cauza lipsei de fonduri iar a doua oara din cauza unor aspecte semnalate de catre Curtea de Conturi, potrivit CNAIR.

Pe de alta parte, Curtea de Conturi a explicat ca nu a dispus suspenderea contractului, ci reanalizarea acestuia in conditiile in care valoarea contractului de revizuire a studiului de fezabilitate este de peste sase ori mai mare decat cea a studiului realizat in 2010, de circa 767.000 de euro.

Studiile mai vechi, maculatura inutila

Inspectorii Curtii de Conturi au constatat in urma unui control efectuat in 2016 ca programarea revizuirii SF-ului pentru Autostrada Targu Mures – Ditrau a fost facuta avandu-se in vedere executarea unui studiu de fezabilitate nou, fara a se tine seama in nicio masura de documentele existente in studiul initial, cel putin formal, receptionate si achitate ca fiind corespunzatoare.

In urma controlului, Curtea de Conturi a mai dispus extinderea verificarilor de catre CNAIR asupra tuturor cazurilor similare din perioada 2013-2015, stabilirea intinderii eventualelor prejudicii determinate de plata studiilor de fezabilitate (SF) realizate si neutilizate, studii ulterior revizuite, fara a se avea in vedere documentele/informatiile din SF-ul initial (reactualizarea acestora fiind in realitate executia unor SF noi pentru aceeasi investitie) si recuperarea acestuia, potrivit legii.

Costul de peste 5 milioane de euro al revizuirii studiului de fezabilitate pentru tronsonul Targu Mures – Ditrau este insa mult sub nivelul anuntat de fostul guvern tehnocrat de 300 de milioane de euro pentru revizuirea studiilor de fezabilitatea si proiectarea celor trei tronsoane ale autostrazii Targu Mures – Ditrau – Iasi – Ungheni (Montana).

In prezent legatura dintre Moldova si Transilvania se desfasoara pe traseele DN 15B – DN 15 si DN 15 – DN 12C – DN 13B care fac fata cu greu fluxului sporit de trafic.
In acest context, Autostrada Targu Mures – Iasi – Ungheni devine o alternativa atractiva pentru traficul international de tranzit care se va desfasura intre Coridoarele de Transport Pan-european nr. IV si IX.

In 2012, cand s-a ajuns la un cost de 9 miliarde de euro pentru autostrada care urmeaza sa lege Ardealul de Moldova, Compania de Drumuri a anuntat ca vor fi reanalizate solutiile tehnice si se vor face propuneri de reducere a costurilor.

Mai nou, costul autostrazii Targu Mures – Iasi – Ungheni, cu o lungime totala de 310 kilometri, este estimat la 4,07 miliarde de euro, conform Master Planului General de Transport, realizat tot de catre americanii de la Aecom. Aceasta ar fi cea mai scumpa autostrada din Romania.

sursa: Economica.net

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img