miercuri, 24 aprilie, 2024

Antreprenorul barladean care se lupta cu multinationalele. Afacerea lui rezista de ani buni in fata marilor companii

Distribuie:

Publicat:

Pe o piata in care numarul retailerilor internationali este mai mare decat in alte state mult mai dezvoltate, si lanturile de magazine detinute de antreprenori romani au inceput in ultimii ani sa se dezvolte. Exista inca zone unde acestea mai au inca un cuvant de spus. Nu multe sunt judetele unde antreprenorii romani sunt inca o forta in retailul alimentar, iar cei care au reusit acest lucru au modele de business diferite de marii retaileri internationali, au in general afaceri vechi si activeaza in zonele semi-urbane. 

Spre exemplu, in Valcea, judetul de origine al lantului Annabella, detinut de familia Mutu, retailerii autohtoni detin, potrivit unei analize termene.ro consultate de ECONOMICA.NET, o cota de piata de peste 20%. Cei mai importanti jucatori sunt Annabella, care a raportat in 2015 o cifra de afaceri de 197,1 milioane de lei, Diana, controlata de familia Craciunescu, care a ajuns anul acesta sa opereze peste 40 de magazine in judetele din sudul tarii si ruleaza 93,6 milioane de lei si Danemar Company, care opereaza magazinele Euromarket, care a  avut in 2015 rulanje de 85,3 milioane de lei. Cei trei retaileri au o cota de piata, potrivit calculelor termene.ro, de 13,7%, 6,5% si respectiv 5,9%. Cota de piata exprima ponderea cifrei de afaceri in totalul vanzarilor sectorului de activitate (cod CAEN) din respectivul judet. Mentionam astfel ca, in cazul in care unii retaileri au magazine si in alte judete, vanzarile generate de acele magazine au fost incluse in cota de piata din judetul unde si-au inregistrat compania.
Din Harghita a pornit cel mai mare retailer autohton dupa cifra de afaceri din 2015. Elan-Trio SR, afacerea familiei Boros (Cecilia si Gyorgy) care opereaza in momentul de fata 16 magazine sub brandul Merkur si Szuper in judetele Harghita, Mures si Covasna are, potrivit termene.ro, o cota de piata de aproximativ 20% la nivel judetului Harghita. Restul retailerilor locali au cote de piata nesemnificative, de aproximativ 1%.
Si judetul Vaslui are un jucator puternic pe piata de retail alimentar. Potrivit termene.ro, Cleopatra Center, detinuta de barladeanul Bularda Iulian si care opereaza lantul de magazine de proximitate Cleopatra, are o cota de 10,4% din piata vasluiana, urmata fiind de Berlin SRL, o companie care a dezvoltat lantul de magazine Berlin din Barlad. Retailerul controlat de familia Pricope din judet are, conform datelor aferente lui 2015, o cota de piata de 5,2%.

Si in judetul Gorj, jucatorii autohtoni au o pozitie importanta pe piata de retail. Este vorba despre Succes Nic Com, compania care opereaza magazinele Succes, dar si alte business-uri precum benzinarie, transport, panificatie etc, care avea la nivelul lui 2015 o cifra de afaceri de peste 155,2 milioane de lei. Compania detinuta de omul de afaceri Nicolae Sarcina, cu afaceri in sapte judete ale tarii, este insa inregistrata in Ilfov, astfel ca nu se poate calcula ce cota de piata are in judetul Gorj, unde opereaza cele mai multe magazine. Astfel, din datele termene.ro, cea mai mare cota de piata din judet o are Crescendo SRL, cu 4,4% din piata locala. Compania opereaza atat lantul de magazine alimentare Anna Ma, cat si un lant hotelier.

In Vrancea opereaza alti doi retaileri autohtoni importanti. Este vorba despre Zanfir SNC, compania familiei Zanfir, care s-a extins cu 12 supermarketuri atat in Focsani, cat si in Braila si Paco Prod Serv, compania omului de afaceri Feliciu Paraschiv care detine 12 supermarketuri in Focsani si alte orase din zona. Acestia controleaza 13,3% si respectiv 7% din piata locala.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img