vineri, 29 martie, 2024

Cand doar UDMR mai insista sa apere Constitutia Romaniei

Distribuie:

Publicat:

În goana preşedintelui Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan, de a scăpa de scheltuieli, autoritatea locală adoptă una după alta hotărâri cu probleme de legalitate. Suspiciunile de ilegalitate sunt ignorate însă de cel care ar putea să intervină: prefectul de Bihor, care este finul lui Bolojan. În acest context, doar primarii UDMR au mai avut curaj să i se opună "baronului" de Bihor.

Toţi cei 21 de primari ai UDMR Bihor, plus un consilier judeţean al aceluiaşi partid, au înregistrat la Consiliul Judeţean o plângere prealabilă, cerând revocarea Hotărârii Consiliului Judeţean privind Regulamentul de întreţinere a drumurilor din judeţ adoptat la finele anului trecut la iniţiativa preşedintelui Consiliului Judeţean, informează presa locală.

Pe scurt, la iniţiativa lui Bolojan, majoritatea PNL din Consiliul Judeţean Bihor a votat un regulament prin care întreţinerea drumurilor judeţene din instravinalul comunelor cade în sarcina primăriilor. Hotărârea încalcă numeroase acte normative, începând cu Legea Fundamentală, care ridica autonomia locală la rand de principiu constituţional: "Art. 120, alin. (1) Administraţia publică din unităţile administrativ-teritoriale se întemeiază pe principiile descentralizării, autonomiei locale şi deconcentrării serviciilor publice."

Potrivit sursei citate, semnatarii plângerii prealabile afirmă că hotărârea prin care Consiliul Judeţean Bihor a instituit un regulament pentru întreţinerea marginilor drumurilor, care printre altele obligă primarii să scoată la muncă beneficiarii ajutoarelor sociale sub sancţiunea amendării lor, încalcă trei acte normative.

Concret, ar fi vorba despre Codul Administrativ, potrivit căruia "raporturile dintre administraţiile publice locale din comune, oraşe şi municipii şi autorităţile administraţiei publice de la nivel judeţean se bazează pe principiul autonomiei locale, legalităţii, solidarităţii, egalităţii de tratament şi responsabilităţii", între acestea neexistând raporturi de subordonare, ci raporturi de colaborare".

De asemenea, semnatarii plângerii arată că potrivit Codului Administrativ "autonomia locală se exercită de către autorităţile administraţiilor publice locale de la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor".

Pe de altă parte, cei 21 de primari UDMR susţin că HCJ 241/2020 încalcă şi OUG 21/2002 privind gospodărirea localităţilor, conform acesteia consiliile judeţene fiind "obligate să acorde asistenţă tehnică, sprijin şi îndrumare autorităţilor administraţiilor publice locale pentru construirea, întreţinerea, repararea şi modernizarea drumurilor comunale, străzilor şi trotuarelor, şanţurilor şi podeţelor", CJ-urile având de asemenea "obligaţia de a executa lucrări pentru modernizarea şi întreţinerea drumurilor".

În fine, în opinia primarilor UDMR, HCJ încalcă şi Legea 24/2000, care stipulează că "actele normative trebuie redactate într-un limbaj şi stil juridic specific normativ, sobru, clar şi precis, care să excludă orice echivoc".

Plângerea prealabilă este un pas obligatoriu prevăzut de legea contenciosului administrativ înainte de atacarea în instanţă a unui act administrativ. Chiar dacă atacarea în instanţă nu va suspenda automat hotărârea (aşa cum s-ar fi întâmplat în cazul în care prefectul ar fi contestat-o), primarii UDMR pot solicita, pentru evitarea unor pagube iminente, suspendarea actului până la judecarea cazului.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img