vineri, 29 martie, 2024

Cercetatorii au gasit o cale de a produce energie electrica din bacterii

În natură, unele specii produc curent electric ca parte din metabolismul lor, iar acum cercetătorii au găsit o cale de a da această proprietate şi altor bacterii care nu produc electricitate.

Cercetătorii au reuşit să determine bacteriile de a produce curent electric prin procesul de metabolism, mizele fiind crearea unei surse de energie şi tratamentul apei menajere, relatează Science Daily.

Zach Rengert, co-autor al acestui studiu, a menţionat că „acest concept presupune că, dacă doar închidem apa menajeră într-un container şi dăm bacteriei un electrod, poate produce electricitate în timp ce curăţă apa”. Totuşi, în ceea ce priveşte sustenabilitatea sursei de energie, acesta dezvăluie că „energia produsă nu va putea alimenta ceva mare, dar poate tăia din costurile reciclării apei”.

Bacteria de la care a plecat echipa de cercetare a fost Shewanella oneidensis MR-1, care trăieşte într-un mediu anoxic şi supravieţuieşte cu ajutorul mineralelor metalice şi electrozilor, care  sunt sintetizate cu ajutorul proteinelor din membrană.

Savanţii au emis o ipoteză conform căreia bacteriile care nu au această proprietate o pot dobândi prin adăugarea unei molecule. Astfel, cercetătorii, sub ghidarea lui Guillermo Bazan de la UCSB, au construit o moleculă numită DFSO+, care conţine un atom de fier în miezul acesteia. Pentru a adăuga această moleculă la bacterie, cercetătorii au dizolvat în apă o cantitate mică de materie care conţinea molecula şi au adăugat-o bacteriei. După câteva minute, aceasta a fost asimilată în membrană şi a început să conducă energie electrică prin atomul său de fier.

Nate Kirchhofer, alt co-autor al studiului, a dezvăluit că „este util de a avea o moleculă bine înţeleasă şi bine definită”, pentru că „oferă un control electrochimic precis asupra bacteriei”.