joi, 28 martie, 2024

De ce dinozaurii mergeau in doua picioare?

Paleontologii au elaborat o noua teorie care explica modul in care stramosii dinozaurilor au dezvoltat locomotia bipeda.

Dinozaurii au mostenit miscarea bipeda de la mai micii proto-dinozauri. Scott Persons, cercetatorul care a condus acest studiu, sugereaza ca inovatia evolutiva a avut loc datorita cozii, relateaza Science Daily.

Person precizeaza ca “aceste cozi ale proto-dinozaurilor aveau muschi puternici. […] Avand aceasta masa musculara, le permitea primilor dinozauri forta necesara pentru a sta si a se misca pe membrele posterioare. Vedem acelasi efect in multe soparle actuale care se ridica si se deplaseaza pe doua membre”.

In timp, aceste specii au evoluat si s-au putut deplasa mai rapid, pe distante mai mari. De asemenea, reducerea in dimensiune a membrelor anterioare a ajutat la reducerea in masa a organismului.

Acelasi studiu infirma teoria conform careia membrele anterioare au fost folosite pentru a vana, sugerand ca cele mai multe specii de dinozauri au fost erbivore.

Daca aceasta teorie este valabila, de ce nu si mamiferele au dezvoltat acest comportament? Persons precizeaza ca mamiferele nu au acei muschi ai cozii care ajuta la locomotia bipeda si ca proto-mamiferele si-au pierdut acest tesut undeva in Permian, acum 2562 milioane de ani, intr-o perioada in care proto-mamiferele se adaptau pentru un trai subteran.