joi, 28 martie, 2024

E oficial! CNADNR renunta la autostrada Comarnic-Brasov

Distribuie:

Publicat:

Statul roman a renuntat la construirea in concesiune a autostrazii Comarnic-Brasov, a anuntat, joi, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR).

“In urma finalizarii negocierii pentru atribuirea contractului de concesiune cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor, CNADNR SA anunta anularea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune de lucrari publice pentru proiectarea, constructia, finantarea, operarea si intretinerea autostrazii Bucuresti- Brasov, tronsonul Comarnic-Brasov”.

Printre motivele invocate se numara depasirea tintelor asumate de Romania in ceea ce priveste deficitul bugetar si datoria publica, dar si faptul ca firmele care au castigat licitatia nu au reusit sa convinga institutiile financiare internationale sa se implice in finantarea proiectului.

Soseaua de mare viteza, de aproximativ 60 de kilometri, ar fi trebuit sa fie construit de consortiul format din francezii de la Vinci, austriecii de la Strabag si grecii de la Aktor.

1,8 miliarde de euro ar fi costat doar constructia autostrazii, iar suma va creste la 8,4 milioane de euro, dupa ce se adauga costurile de finantare si cele de intretinere pentru o perioada de aproape 26 de ani.

Nu este pentru prima data cand autostrada Comarnic-Brasov e abandonata temporar: acest lucru s-a intamplat atat in 2005, cat si in 2010.

Motivele pentru care CNADNR a renuntat la constructia in concesiune a autostrazii

1. Avand in vedere costul semnificativ al proiectului, in situatia in care autoritatea contractanta (rezultata din asocierea CNADNR cu Ministerul Transporturilor si Infrastructurii in 2012) ar incheia contractul de concesiune cu ofertantul declarat castigator, aceasta ar putea duce la nerespectarea angajamentelor pe care Romania le-a incheiat cu CE, FMI, Banca Mondiala in privinta tintei de deficit bugetar si a datoriei publice;

2. Ofertantul declarat castigator nu a reusit sa obtina implicarea institutiilor financiare internationale (BEI, BERD, IFC etc.) in finantarea proiectului de concesiune. Pe de alta parte, in ipoteza unei finantari acordate exclusiv de finantatori privati, costurile de finantare pentru realizarea proiectului ar creste;

3. Ministerul Finantelor Publice a refuzat sa emita o scrisoare de sustinere a proiectului si al suportarii costurilor aferente contractului de concesiune din bugetul de stat in conditiile unei clasificari onGovernment balance sheet a proiectului, date fiind riscurile cu privire la depasirea tintei de deficit bugetar stabilita si calificarea scrisorii de sustinere ca o garantie de stat;

4. Dupa desemnarea ofertantului castigator, acesta, alaturi de potentialii finantatori privati, au solicitat unele modificari ale unor clauze ale contractului de concesiune. Acceptarea acestor solicitari ar fi insemnat chiar modificarea procedurii de atribuire si a conditiilor care au stat la baza depunerii ofertelor;

5. Prezentarea publica a proiectului a generat o puternica reactie negativa, mai ales in privinta costurilor prezentate.

Care e viitorul drumului de la Bucuresti la Brasov

Cu toate acestea, autostrada Bucuresti – Brasov (din care face parte si tronsonul Comarnic – Brasov), ramane o prioritate in Master Planul General de Transport (MPGT), proiectul autostrazii fiind continuat si dezvoltandu-se in paralel cu realizarea autostrazii Sibiu – Pitesti, da asigurari CNADNR.

In acest sens, in prezent este in procedura de licitatie deschisa atribuirea contractului “Proiectare si executie finalizare Autostrada Bucuresti – Brasov, Sectiunea Bucuresti – Ploiesti, Sector 1, km 0+000 – km 3+325; Nod Centura Bucuresti, km 6+500 si Nod Moara Vlasiei, km 19+500”.

Pe sectorul Ploiesti-Comarnic sunt deja patru benzi, aminteste CNADNR.

Tronsonul de autostrada Comarnic – Brasov este impartit in 5 sectoare. Sectoarele 1 si 5 (dinspre Comarnic, respectiv dinspre Brasov, cu o lungime totala de aproximativ 10 km, la care se adauga si drumuri de legatura) vor fi scoase la licitatie, cu finantare de la bugetul de stat.

Pentru sectoarele 2, 3 si 4, care reprezinta partea cea mai dificila a proiectului, va fi scoasa la licitatie actualizarea studiilor geotehnice, cu finantare tot de la bugetul de stat.

In paralel, pentru fluidizarea traficului pe DN1, sunt in lucru studiile de fezabilitate referitoare la variantele de ocolire Comarnic si Busteni. Dupa finalizarea acestora, vor fi scoase la licitatie lucrarile de constructie, tot cu finantare de la bugetul de stat, potrivit CNADNR.

Din aceleasi considerente, la iesirea din Sinaia spre Brasov urmeaza sa fie realizat un sens giratoriu.

Alte modernizari

De asemenea, se vor finaliza studiile de fezabilitate privind varianta de ocolire Campina, modernizarea drumului existent pe Valea Doftanei (DJ 102I) si a drumului forestier pana in Sacele, astfel incat, in 2016 sa inceapa lucrarile pentru a avea un drum national modern intre Campina si Sacele.

“Finalizarea acestor doua mari proiecte prevazute in Master Plan, Pitesti – Sibiu si Comarnic – Brasov, inseamna atat inchiderea Culoarului IV Pan European, cat si dezvoltarea socio-economica a mai multor regiuni importante ale tarii”, incheie CNADNR.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img