joi, 28 martie, 2024

Klaus Iohannis: Conform CSAT protocoalele SRI nu pot fi desecretizate

Distribuie:

Publicat:

In urma afirmatiilor vehiculate recent in spatiul public referitoare la protocoale secrete incheiate intre Serviciul Roman de Informatii si alte institutii, in baza unor Hotarari ale Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, precum si la declasificarea acestora, se impun o serie de clarificari:

Conform prerogativelor legale conferite de Constitutia Romaniei si de Legea de organizare si functionare nr. 415/2002, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii este autoritatea administrativa autonoma investita cu organizarea si coordonarea unitara a activitatilor care privesc apararea tarii si securitatea nationala.

Prin deciziile sale, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a stabilit cadrul general strategic de coordonare pe domenii precum combaterea criminalitatii organizate si a coruptiei, a contrabandei, combaterea evaziunii fiscale, prevenirea si combaterea terorismului.

Prin deciziile Consiliului Suprem de Aparare a Tarii sau pentru punerea in aplicare a prevederilor acestora, nu s-a stabilit in mod concret si nu s-a impus incheierea unor protocoale intre institutiile statului roman.

Aceste protocoale reprezinta acorduri bilaterale sau multilaterale, incheiate cu acordul partilor implicate, cu respectarea prevederilor legilor si regulamentelor proprii de organizare si functionare.

Prin Hotararile adoptate, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii nu a stabilit institutiilor abilitate ale statului atributii suplimentare fata de cele prevazute in actele normative in baza carora li se asigura organizarea si functionarea.

La nivelul CSAT, au fost aprobate doar directii de actiune si masuri generale pentru prevenirea sau inlaturarea riscurilor si amenintarilor la adresa securitatii nationale, dispuse in temeiul Legii 415/2002.

Prin urmare, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii nu a aprobat, prin Hotarari, incheierea unor protocoale intre Serviciul Roman de Informatii si Directia Nationala Anticoruptie sau intre Serviciul Roman de Informatii si alte entitati ale statului si nu a stabilit, prin prevederile Hotararilor aprobate, atributii suplimentare in sarcina acestora.

Protocoalele au fost incheiate fie la solicitarea Serviciului Roman de Informatii, fie la solicitarea celorlalte entitati implicate, in baza unor prevederi ale legilor sau regulamentelor proprii de organizare si functionare.

O parte dintre protocoalele incheiate intre Serviciul Roman de Informatii si alte institutii ale statului roman au fost deja puse la dispozitia Comisiei parlamentare pentru exercitarea controlului asupra activitatii SRI, la solicitarea acesteia.

In ceea ce priveste declasificarea, cadrul legal national incident, respectiv Legea nr. 182/2002, H.G. nr. 585/2002 si H.G. nr. 781/2002, stipuleaza urmatoarele:

Informatiile clasificate din categoria secrete de stat pot fi declasificate prin Hotarare a Guvernului, la solicitarea motivata a emitentului;

Declasificarea ori trecerea la un nivel inferior de clasificare este realizata de persoanele sau autoritatile publice competente sa aprobe clasificarea si nivelul de secretizare a informatiilor respective;

Informatiile se declasifica daca:

a. termenul de clasificare a expirat;

b. dezvaluirea informatiilor nu mai poate prejudicia securitatea nationala, apararea tarii, ordinea publica ori interesele persoanelor de drept public sau privat detinatoare;

c. clasificarea a fost atribuita de o persoana neimputernicita prin lege.

Informatiile din categoria secrete de serviciu se declasifica de conducatorii unitatilor care le-au emis.

Intrucat Consiliul Suprem de Aparare a Tarii nu a emis Hotarari prin care sa impuna incheierea unor protocoale intre Serviciul Roman de Informatii si alte entitati sau Hotarari prin care sa aprobe astfel de protocoale, activitatea de desecretizare a acestora nu intra in responsabilitatea Consiliului si, cu atat mai putin, a Presedintelui Romaniei.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img