vineri, 29 martie, 2024

O moschee construita la cateva decenii dupa moartea profetului Mohamed a fost descoperita in apropiere de Marea Galileei

Distribuie:

Publicat:

Ruinele uneia dintre cele mai vechi moschei cunoscute, construită la doar o generaţie după moartea profetului Mahomed, au fost descoperite în Israel, în apropiere de Marea Galileei, conform unor arheologi de la Hebrew University, transmite miercuri Live Science.

Arheologii au descoperit rămăşiţele fundaţiei acestei moschei, care are vârsta de aproximativ 1.350 de ani, sub o altă moschee, ce a fost construită deasupra ei, la Tiberias, un oraş din nordul Israelului, potrivit agerpres.ro.

"Avem date şi despre alte moschei timpurii, ridicate la începutul perioadei islamice", a declarat pentru Associated Press coordonatorul săpăturilor arheologice, Katia Cytryn-Silverman, specialistă în arheologie islamică la Hebrew University din Israel. Alte moschei timpurii, printre care şi Moscheea Profetului din Medina (Arabia Saudită), ce a fost construită în anul 622 e.n., şi Marea Moschee din Damasc (Siria), a cărei construcţie a fost finalizată în anul 715 e.n., au fost extinse, consolidate şi/sau reconstruite de-a lungul timpului, fiind folosite în continuare ca locuri de rugăciune, ceea ce înseamnă că nu pot fi studiate de arheologi.

"Nu putem demara săpături în cazul acestor moschei, pentru că locurile de interes pentru excavări se află de obicei sub moscheile care sunt încă folosite de credincioşi. Aici, la Tiberias, am avut această remarcabilă oportunitate de a excava situl şi de a cerceta ce se află dedesubt", a explicat Cytryn-Silverman într-un comunicat emis de Hebrew University.

Moscheea nou descoperită datează din a doua jumătate a secolului VII e.n., devenind astfel "cea mai veche moschee în care se ţineau rugăciunile de vineri de la amiază (Jumu'ah), fiind aparent mai veche cu câteva decenii chiar şi decât moscheea descoperită la Wasit, în Irak (datată 703 e.n.)", a mai precizat cercetătoarea.

Tot ce a mai rămas din această moschee sunt fundaţiile şi o serie de artefacte descoperite sub fundaţii – monede şi fragmente ceramice din secolul al VII-lea e.n., care au fost folosite pentru a data clădirea.

Arheologii ştiau despre existenţa acestui sit arheologic încă din anii 1950, însă în acea perioadă se credea că era vorba despre o piaţă acoperită din perioada bizantină. Această greşeală de interpretare s-a propagat chiar şi după ce celebrul arheolog israelian Yizhar Hirschfeld (1950 – 2006) a anunţat în anii 2000 descoperirea unor "mici fundaţii rotunjite, construite foarte primitiv şi asimetric, despre care a crezut că aparţineau unei clădiri ridicate ulterior pieţei", mai explică Cytryn-Silverman.

Însă, în cadrul unor săpături recente, "am observat că planul fundaţiei acelei 'pieţe acoperite' este foarte similar cu cel al Marii Moschei din Damasc, din secolul VIII, construcţie care a rezistat timpului", a adăugat ea.

Echipa a ajuns la concluzia că un zid despre care se credea că provine din perioada bizantină este de fapt fundaţia primului şir de coloane al moscheii "o clădire cvasi-dreptunghiulară de aproximativ 49 de metri lungime şi 22 de metri lăţime".

Diferitele şantiere arheologice deschise la Tiberias de-a lungul timpului au identificat şi ţigle sparte ale acoperişului moscheii, care s-a prăbuşit în timpul unui cutremur din anul 1068. Arheologii au descoperit şi lungi lanţuri din bronz de care se prindeau lămpi din sticlă. "Lămpile, desigur, s-au spart când s-a prăbuşit clădirea, însă am găsit numeroase fragmente care ne-au permis să înţelegem ce erau", conform lui Cytryn-Silverman.

Musulmanii care se rugau în această moschee trăiau alături de evrei şi de creştini, care aveau la rândul lor lăcaşe de cult în apropiere – printre care şi o biserică monumentală considerată "drept cea mai mare biserică din Galileea" şi Marea Sinagogă Hammat din Tiberias, aflată mai la sud, conform arheologilor.

"Astfel, descoperirea noastră, conform căreia această moschee era o structură mai simplă, mai umilă decât lăcaşele de rugăciune din vecinătate, arată că islamizarea oraşului s-a produs treptat, că noii conducători erau toleranţi şi că noua religie s-a adaptat din mers dinamicii celorlalte religii deja existente în acest spaţiu", a subliniat Cytryn-Silverman. În anul 635 e.n., arabii musulmani au cucerit Levantul (teritoriul aflat în estul bazinului mediteraneean), dar Tiberias s-a păstrat ca un loc relativ tolerant pentru toate religiile.

În anii 720 şi 730, moscheea a fost extinsă prin adăugarea unei curţi şi a cel puţin unei cisterne în care se păstra apa. În anii 800 a fost ridicat şi un minaret pentru chemarea credincioşilor la rugăciune. Moscheea a fost folosită până spre sfârşitul anilor 900, conform pietrei tombale a unui creştin, descoperită în apropiere. Apoi, clădirea a fost distrusă de un cutremur în 1068, iar în jurul anului 1100 primii cruciaţi au debarcat în Levant.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img