vineri, 29 martie, 2024

PS Ignatie: „Un om cu adevarat exigent, din punct de vedere spiritual, stie sa fie si foarte smerit. Smerenia ne ajuta sa avem o raportare foarte corecta fata de tot ceea ce este in jur”!

Distribuie:

Publicat:

Preasfintitul Parinte Ignatie, Episcopul Husilor,  a savarsit marti, 7 ianuarie 2020, in ziua de pomenire a Sfantului Ioan Botezatorul si Inaintemergatorul Domnului, Sfanta Liturghie, cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului Parinte Mitropolit Iosif, la Centrul Misionar Cultural „Sfantul Ioan Botezatorul" din Dublin, Irlanda, cu prilejul  sarbatoririi celui de-al doilea hram al Paraclisului Centrului Misionar.

In cuvantul de invatatura, Preasfintia Sa a vorbit despre cele doua dimensiuni ale vietii spirituale a Sfantului Ioan Botezatorul:

„Sfantul Ioan a fost unul dintre cei mai minunati proroci ai Dumnezeului Celui Viu care, dupa cum reiese, cu foarte multa pregnanta, din relatarile sfintilor evanghelisti, a concentrat, in personalitatea sa, doua dimensiuni ale vietii crestine, absolut esentiale.

Prima dimensiune a fost exigenta.

Exigenta in ceea ce priveste modul nostru de a ne raporta la pacat. Sa nu-l acceptam sub nicio forma, sa-l refuzam, sa fim extrem de intransigenti atunci cand ne da tarcoale si incearca sa ne tenteze sa il acceptam, si acceptandu-l, sa il cultivam.

Sfantul Ioan Botezatorul a fost extrem de necrutator, de exigent cu tot ceea ce inseamna pacat, ca forma de divort de Dumnezeu, ca forma de degradare umana. Nimic nu injoseste mai mult pe om decat pacatul.

Sfantul Ioan a fost exigent in ceea ce priveste pacatele si le-a amendat.

Nu a tinut cont nici macar de cei ce erau mai-marii zilei. Irod traia in concubinaj, si Sfantul Ioan a spus lucrul acesta chiar daca avea intuitia faptului ca il costa propria lui viata.

Sfantul Ioan a fost exigent si cu sine insusi. A fost un postitor, a trait in pustie. Prin cuvantul lui, a reusit sa transforme pustiul, unde propovaduia pocainta, intoarcerea oamenilor de la pacat, intr-o cetate.

Mergeau foarte multi ca sa-i asculte cuvantul acolo, in pustie, si veneau la Iordan ca sa primeasca botezul pocaintei”.

De asemenea, Ierarhul Husilor a aratat de ce smerenia a fost o caracteristica esentiala a Sfantului Ioan:

„O a doua dimensiune a vietii Sfantului Ioan Botezatorul a fost smerenia.

A stiut sa se raporteze extraordinar de corect, de cinstit, fata de Hristos.

Contemporanii lui il confundau cu Mesia. Sfantul Ioan s-a smerit atat de mult incat a raspuns, celor care il intrebau, ca el nici macar nu este vrednic sa-I dezlege cureaua incaltamintelor lui Mesia, Iisus Hristos.

El se bucura de un prestigiu spiritual in randul contemporanilor sai. Il considerau un sfant. Inclusiv Irod avea intuitia sfinteniei vietii Sfantului Ioan.

Ar fi putut Sfantul Ioan sa profite de ignoranta contemporanilor sai si sa spuna ca el este Hristos.

Noua ne place, din pacate, sa ne impaunam cu calitati pe care nu le avem.

Ni le spun ceilalti, dar in fata propriei constiinte stim ca noi nu suntem asa cum ne descriu cei din jur. Dar nu negam. Fie tacem, fie facem pe falsii smeriti.

Sfantul Ioan nu s-a considerat nici macar ca o sluga a lui Hristos. El spune ca «nu sunt vrednic sa-I dezleg cureaua incaltamintelor». In vechime, sclavii erau cei care, atunci cand intra stapanul in casa, se aplecau si ii desfaceau cureaua incaltamintelor.

Se considera nevrednic deoarece Hristos, dupa cum le spunea contemporanilor, nu este din lumea aceasta. El era, ca Dumnezeu desavarsit, mai inainte de lumea aceasta”.

Preasfintia Sa a vorbit despre roadele duhovnicesti ale exigentei si smereniei:

„Este foarte greu sa concentram, in nevointa noastra spirituala, cele doua dimensiuni, exigenta si smerenia.

Sa fim exigenti si cu noi insine si cu pacatul.

Omul care este exigent si nu are smerenie, este un om foarte mandru, foarte plin de sine. Vrea, cu orice pret, sa demonstreze cine este el, ce functie detine.

Un om cu adevarat exigent, din punct de vedere spiritual, este un om care stie sa fie si foarte smerit.

Exigenta, daca este dublata de smerenie, are o forta extraordinara si putere de convingere si de schimbare a vietii celor din jur.

Daca este doar o exigenta care se transforma intr-un autoritarism foarte gaunos, cu tente de dictatura, nu valoreaza nimic. Un dictator nu poate fi smerit.

Sfantul Ioan este un exemplu extraordinar pentru noi, caci in profilul sau duhovnicesc insumeaza cele doua dimensiuni al vietii duhovnicesti.

Omul care este exigent cu sine insusi, cu neputintele sale, este extrem de ingaduitor cu cei din jur.

Isi cunoaste limitele. Stie cat de greu este sa lupte cu propriile sale neputinte si nedesavarsiri.

Omul exigent cu cei din jur nu este atent si nu lupta cu propriile sale neputinte”.

Parintele Episcop Ignatie a aratat ca doar prin smerenie ne putem raporta in mod corect la Dumnezeu:

„Sfantul Ioan a ramas in constiinta Bisericii ca cel care este exigent si cu sine, dar si cu cei din jur, auster, «inger in trup» si smerit.

A stiut sa fie smerit, mai ales in fata lui Hristos. Cand Hristos vine pe malul Iordanului, Sfantul Ioan a avut intelegerea cea mai dreapta a ceea ce este Dumnezeu cu adevarat.

Noi avem, de multe ori, un Dumnezeu confectionat dupa imaginatia noastra.

Sfantul Ioan Il numeste «Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatul lumii». Hristos este nevinovatia absoluta si Cel care ne izbaveste din tirania pacatului.

Sfantul Ioan nu putea sa-L inteleaga asa, pe Hristos, daca nu era smerit.

Smerenia ne ajuta pe fiecare sa avem o raportare foarte corecta fata de tot ceea ce este in jur.

Smerenia ne da o intelepciune extraordinara. Este arta de a fi la locul tau.

Sa imbinam exigenta cu smerenia”!

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img