joi, 28 martie, 2024

Companiile germane isi pun banii la adapost, investesc in China si in SUA

Distribuie:

Publicat:

Nimeni dintre cei care se uită la miliardele de euro investite de companiile germane peste hotare nu ar ajunge la concluzia că ele se confruntă cu un declin al vânzărilor şi profituri mai scăzute pe cele mai mari pieţe externe, firme de renume, precum Daimler şi Siemens, raportând o înjumătăţire a profiturilor în trimestrul patru din 2018, se arată într-o analiză a publicaţiei economice germane Handelsblatt, potrivit agerpres.ro.

 

Multinaţionalele germane au puţine alternative de creştere în afară de China şi SUA, chiar dacă economiile celor două ţări încetinesc. Cele mai mari pieţe ale lor de export – ţările vecine din UE – se confruntă de asemenea cu un avans economic mai lent, în condiţiile în care cele mai mari 100 de companii din Germania obţin două treimi din veniturile lor din UE, China şi SUA.

Producătorii auto germani vând din ce în ce mai multe maşini în China, care a devenit cea mai mare piaţă auto mondială. Grupurile auto germane au fost în ultimii ani afectate de scandalul Dieselgate, de noile reglementări mai dure privind emisiile şi de efectele războiului comercial dintre China şi SUA.

Aproximativ trei milioane de companii germane obţin în medie 7% din veniturile lor din China. În rândul firmelor incluse în indicele principal DAX al Bursei de la Frankfurt procentajul este mai ridicat, de 16%. Grupurile auto, alături de producătorul de semiconductori Infineon şi firma de produse chimice Covestro, obţin o cincime din veniturile lor din China.

Încetinirea economiei chineze a provocat prin urmare temeri în rândul companiilor germane.

"Industria germană s-a concentrat în ultimii ani pe China şi acum resimte efectele", a avertizat Thomas Gitzel, economist şef la VP Bank în Liechtenstein. De exemplu, Daimler şi-a triplat vânzările în China în doar patru ani.

În pofida incertitudinilor, gigantul BASF intenţionează să-şi extindă fabrica din China cu o investiţie de zece miliarde de euro, chiar dacă în ultimele luni şi-a înrăutăţit estimarea de profit.

BMW, afectat de problemele din industria auto, a plătit 3,6 miliarde de euro pentru a-şi majora procentul deţinut la societatea sa mixtă din China de la 50% la 75%. A fost pentru prima dată când China a permis unui grup străin important să depăşească plafonul de 50%. În plus, BMW va investi încă trei miliarde de euro pentru a-şi extinde producţia în China. SUA, a doua mare piaţă pentru firmele germane, se confruntă de asemenea cu o încetinire a economiei, dar Covestro a anunţat o investiţie de 1,5 miliarde de euro în unitatea din Houston.

Duminică seara, ministrul american al Comerţului a informat în mod oficial că a remis Casei Albe un raport cu privire la industria auto, care ar putea conduce la introducerea unor taxe vamale suplimentare pentru automobilele importate, ceea ce ar intensifica disputele comerciale cu Europa.

Preşedintele Trump are la dispoziţie 90 de zile pentru a decide dacă va impune sau nu taxele vamale suplimentare pentru automobilele importate, o decizie care ar afecta serios industria auto din Europa, în special cea din Germania.

"Comisia Europeană este la curent cu finalizarea unei anchete demarate de Ministerul american al Comerţului cu privire la întrebarea dacă importurile de automobile reprezintă o ameninţare pentru securitatea naţională americană. Dacă acest raport se va traduce prin măsuri ce ar aduce prejudicii exporturilor europene, Comisia va reacţiona în mod rapid şi adecvat", a declarat luni purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene, Margaritis Schinas.

Executivul comunitar speră însă pentru moment la un rezultat pozitiv al negocierilor comerciale între Uniunea Europeană şi SUA, având în vedere acordul convenit în luna iulie 2018 între preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, şi preşedintele Donald Trump. Juncker "are încredere în cuvântul preşedintelui Trump. UE îşi va ţine cuvântul, atâta timp cât SUA vor face acelaşi lucru", a mai spus Margaritis Schinas.

Separat, purtătorul de cuvânt al Guvernului german, Steffen Seibert, a declarat că, în opinia Uniunii Europene, importurile de automobile în SUA nu sunt o chestiune care ţine de securitatea naţională, ceea ce înseamnă că securitatea nu poate fi utilizată ca motiv pentru impunerea de taxe vamale suplimentare pentru importurile de automobile. Însă, dacă SUA va impune tarife, Steffen Seibert a subliniat că statele membre UE vor decide în comun cum să reacţioneze.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img