sâmbătă, 20 aprilie, 2024

Cum ar fi aratat Romania cu autostrazile la care visa Nicolae Ceausescu – FOTO

Distribuie:

Publicat:

egimul dictatorial condus de Nicolae Ceausescu este responsabil pentru multe dintre drumurile pe care le are astazi tara noastra. „Tovarasul” avea in plan sa contruiasca 3.200 de kilometri de autostrazi prin care sa lege marile orase.

Nicolae Ceausescu voia sa construiasca 3.200 de kilometri de autostrazi, dar pana la Revolutie a reusit sa finalizeze doar 115 kilometri, 97 de kilometri pe ruta Bucuresti-Pitesti, respectiv 18 kilometri pe ruta Fetesti-Cernavoda.

In perioada 1967-1969, cei mai iscusiti ingineri constructori din Romania au intocmit planurile primelor proiecte privind o retea de autostrazi cu o lungime cumulata de circa 3.200 de kilometri.

Conform hartii intocmite de inginerii de la Iptana, Nicolae Ceausescu isi dorea o autostrada care sa traverseze sudul tarii, de la Vama Veche pana la Timisoara. Orasele de legatura ar fi fost Bucuresti, Craiova si Drobeta Turnu Severin. Daca in 1989 aveam 113 kilometri de autostrada, tara noastra a reusit contraperformanta ca dupa 29 de ani sa aiba putin peste 750 de kilometri de autostrada la finele anului trecut.

Cu toate acestea, desi avea planuri peste planuri, nici Ceausescu nu a trecut imediat la fapte si nu a construit mare lucru timp de 20 de ani, din 1969 si pana in 1989. In acele timpuri, peste 3.000 de kilometri de autostrada ar fi costat Romania, raportat la standardele de cost de atunci, aproximativ 18,8 miliarde de euro.

Iptana era compania de proiectari de drumuri a regimului comunist. Compania a fost infiintata in anul 1953 sub numele de Institutul de Proiectari Hidrotehnice si Drumuri (IPHD) si se afla in subordinea directa a Ministerului Transporturilor Navale si Aeriene. In 1966. aceasta s-a reorganizat si a fost redenumita in Institutul de Proiectari Transporturi Auto, Navale si Aeriene (IPTANA). Realiza toate proiectele si documentatiile tehnice necesare Ministerului Transporturilor.

Daca vrei sa compari Romania cu alte tari din UE la numar de kilometri de autostrada, Spania e lider. Are circa 16.204 km. Aceasta este urmata de Germania care are 12.845 kilometri de autostrada, iar podiumul este completat de Franta cu 11.882 kilometri de autostrada. Merita retinut insa ca primul drum care a primit denumirea de autostrada este o portiune de aproape 20 de kilometri intre Köln si Bonn, inaugurata in 1932. Aceasta este cea mai veche autostrada din lume, chiar daca initial s-a numit Kraftfahrstraße (n.r. drum pentru automobile, in limba germana).

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img