vineri, 29 martie, 2024

Galaxia descoperita, din greseala, de astronomi. Care e distanta fata de Pamant

Imensitatea Universului nu e o surpriza pentru nimeni. Astronomiidescopera constant noi galaxii si planete. Dar, de data aceasta, o galaxie a fost descoperita din greseala, la 30 de milioane de ani-lumina distanta fata de galaxia noastra.

In timp ce foloseau telescopul Hubble pentru a studia stelele din regiunea NGC 672, pentru a incerca sa ii afle varsta, oamenii de stiinta au facut o descoperire neasteptata. Dupa ce le-au studiat luminozitatea si temperatura, astronomii au ajuns la concluzia ca stelele nu faceau parte din aceasta regiune – sunt la milioane de ani-lumina distanta de acesta.

Astfel, ei au descoperit galaxia pitica pe care au numit-o Bedin 1. Acest tip de galaxe este definit de stele mici, cu luminozitate mica si lipsa de praf. Galaxia pitica masoara aproximativ 3.000 de ani-lumina, doar o fractiune din dimensiunea Caii Lactee.

Ceea ce face aceasta noua galaxie diferita de altele este faptul ca, spre deosebire de galaxiile pitice obisnuite, care, de obicei, se formeaza destul de aproape de o galaxie mai mare, Bedin 1 se afla la o distanta mult mai mare – doua milioane de ani-lumina fata de cea mai apropiata galaxie, NGC 6744.

De asemenea, Bedin 1 nu prea da semne ca ar fi interactionat cu alte corpuri din Univers. Aproape toate stelele noii galaxii observate de astronomi sunt mici si batrane, fapt care sugereaza ca galaxia si-a format toate stelele in acelasi timp, acum vreo 10 milioane de ani. Galaxia si-a lasat toate stelele mari sa arda si sa moara fara sa formeze noi stele care sa le inlocuiasca, fara sa fie perturbata de miscarile cosmice din jurul sau.

Din studierea stelelor galaxiei, astronomii au descoperit ca Bedin 1 are aproximativ 13 miliarde de ani, aproape la fel de mult ca Universul in sine. Datorita faptului ca este la o distanta atat de mare fata de orice alta galaxie dar si pentru ca a fost lasata nederanjata de-a lungul unui numar atat de mare de ani, cercetatorii o numesc o fosila de la inceputul cosmosului.