vineri, 29 martie, 2024

Mai multe asociaţii europene ale consumatorilor denunţă mesajele ”fanteziste” de pe ambalajele produselor alimentare

Distribuie:

Publicat:

''Bogat în calciu''… dar şi în zahăr. Mai multe asociaţii europene ale consumatorilor au denunţat vineri mesajele ''fanteziste'' ale anumitor companii pe produsele lor, de la cereale pentru micul dejun, la băuturi energizante, informează AFP.

''În contextul în care rata obezităţii creşte în Europa, este esenţial ca cei care consumă să poată avea încredere în aceste mesaje atractive. Doar profilul nutriţional al unui produs poate garanta acest lucru'', a subliniat Monique Goyens, directoarea Biroului European al Consumatorilor (BEUC), într-o conferinţă de presă la Bruxelles.

Pentru moment, ''curajul politic'' lipseşte, a spus Monique Goyens, care îndeamnă Comisia Europeană să impună profilurile nutriţionale astfel încât consumatorii să poată judeca rapid caracterul sănătos al unui produs cu ajutorul sistemului Nutriscore în Franţa sau ''semafoarelor tricolore'' în Marea Britanie.

Aceste profiluri permit determinarea unor praguri pentru ingrediente precum zahărul, grăsimile sau sarea, peste care un produs nu mai este considerat benefic pentru sănătate.

''Este nevoie de praguri pentru alimentele care reprezintă surse de preocupare. Şi dacă produsele depăşesc aceste praguri, nu trebuie autorizate să susţină astfel de mesaje'' referitoare la beneficiile pentru sănătate pe ambalajul lor, a insistat Emma Calvert de la BEUC.

Unii dintre beneficiarii principali ai unor astfel de produse sunt copiii, a deplâns Julie Frere, de la asociaţia consumatorilor belgieni Test Achats, care a prezentat rezultatele unei anchete publicate în numărul din martie al revistei editate de asociaţie.

Astfel, biscuiţii pentru copii se laudă cu conţinutul de cereale, de fier, de calciu şi de vitamine pe faţa ambalajului, dar lista valorilor nutriţionale, desfăşurată pe spatele ambalajului, arată un conţinut de zahăr de 25%.

Sau exemplul unui produs pudră din care se prepară o băutură cu gust de ciocolată şi care susţine că ar contribui la dezvoltarea cognitivă a copiilor, dar conţine aproape 75% zaharuri.

Afirmaţiile afişate trebuie să fie validate de Efsa, Autoritatea Europeană pentru Siguranţă Alimentară, care nu se pronunţă decât asupra mesajelor promoţionale şi nu asupra ingredientelor conţinute de produs.

Test Achats denunţă de asemenea anumite produse al căror mesaj de pe etichetă nu a fost validat şi care adaugă vitamine – ingrediente ''magice'', potrivit lui Julie Frere – pentru a putea susţine că sunt benefice. Este cazul băuturilor sau suplimentelor energizante pentru care argumentul că zaharurile contribuie la performanţă nu a fost considerat valabil.

AGERPRES

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img