vineri, 19 aprilie, 2024

Mandra SA implicata intr-un scandal de ucidere din culpa

Distribuie:

Publicat:

Un angajat al societatii Mandra SA Barlad, este acuzat de ucidere din culpa  si neluarea masurilor legale de securitate si sanatate in munca, dupa ce un sofer de 47 de ani si-a pierdut viata  in timp ce descarca un camion plin cu grau.

Au trecut trei ani de cand procurorii barladeni au finalizat ancheta in cazul accidentului soldat cu decesul unei victime, petrecut in incinta Punctului de lucru Siloz si Magazie Agrosem Barlad, din cadrul fabricii de ulei Mandra SA.

Gestionarul si totodata conducatorul formatiei de lucru, Mihaita Ilies, nu si-a indeplinit corect atributiile de serviciu, fapt care a dus la decesul unui om.
Pe 12 iulie 2013, gestionarul a fost informat de sefi ca urma sa primeasca grau spre depozitare, drept pentru care a procedat la verificarea utilajelor de preluare si transport cereale de la subsolul rampei de descarcare. Pe la ora 8.15, a observat niste infiltratii de apa, asa ca a hotarat sa scoata apa si sa curete subsolul. L-a chemat pe ifronistul T.B. pentru a indeparta dala din beton de la gura tehnica de vizitare, in acest fel fiind restrictionat accesul si prevenite riscurile de cadere la subsol. Dupa ce muncitorii I.D. şi F.C. au curatat subsolul, s-a observat ca ifronul nu mai functioneaza, astfel incat gura tehnica de vizitare nu putea fi acoperita.

Dupa cum se arata in rechizitoriu, “Fara a anunta organele de conducere, inculpatul a incercat sa remedieze aceasta situatie si, pentru a realiza operatiunea de manipulare a dalei de beton, a solicitat de la o unitate vecina un motostivuitor, insa nu i-a putut fi incredintat un astfel de utilaj la acel moment. In jurul orei 8.30, inculpatul a fost anuntat de catre agentul de paza al societatii cu privire la faptul ca a sosit primul camion incarcat cu grau. Din acest motiv, inculpatul a amanat momentul montarii dalei din beton si astfel s-a creat starea de pericol de cadere in subsol prin gura tehnica de vizitare ramasa neacoperita. La ora 14.05, la poarta de acces a Punctului de Lucru Siloz si Magazie Agrosem Barlad a sosit autoutilitara N3, marca Renault, cu nr. de onmatriculare VS 01 UMB, incarcata cu grau, condusa de victima P.F.B. Dupa identificarea si inregistrarea in registrul de intrari-iesiri de catre agentul de paza, soferul a parcat camionul pe podul bascula al cantarului de la poarta pentru cantarirea si recoltarea de probe de grau. Fara sa i se faca instructajul, acestuia i-a fost indicat de catre inculpat sa se deplaseze, imediat dupa cantar, pe o alee, urmand sa fie dirijat catre rampa de descarcare auto.”

 “La ora 14.13, la poarta de acces a depozitului Agrosem a sosit o alta autoutilitara incarcata cu grau, condusa de soferul L.G, care era insotit de C.F. Agentul de paza a operat in registrul de intrari-iesiri, dupa care l-a instruit verbal pe sofer cu privire la normele de securitate si sanatate in munca. Totodata, i-a inmanat talonul A, de luare la cunostinta a acestor instructiuni, si talonul B, in cuprinsul caruia erau mentionate aceste norme. Ulterior, L.G. a fost dirijat spre podul bascula al cantarului de la poarta pentru cantarirea si recoltarea de probe de grau.
“După acest moment, ambii soferi au fost dirijati la rampa de descarcare auto, unde victima P.F.B. a primit dispozitia sa parcheze autocamionul cu nr. de inmatriculare VS 01 UMB pe gratarul de la buncar, solicitandu-i-se sa astepte in cabina. Apoi inculpatul a plecat la celalalt sofer, caruia i-a transmis sa parcheze autoutilitara cu nr. de inmatriculare B 17 BWX pe gratarul altui buncar si sa astepte comanda cu privire la descarcarea graului. In timp ce inculpatul era langa cel de-al doilea autocamion, a auzit un zgomot, iar in momentul in care s-a deplasat in spatele autoutilitarei, a constatat ca P.F.B. era cazut la subsol.”

“Ilies a solicitat ajutorul angajatilor din apropiere pentru a suna la 112, apoi a coborat in gura tehnica de vizitare pentru acordarea primului ajutor. In scurt timp, la fata locului au sosit echipaje de politie si Ambulanta, victima fiind transportata la spitalul din localitate, iar apoi la o clinica din Iasi, unde a murit pe 20 iulie. Medicii legisti ieseni au stabilit ca “moartea a fost violenta si s-a datorat comei cerebrale traumatice, consecutiva contuziei cerebrale si de trunchi cerebral, hematomelor subdural si extradural, hemoragiei subdurale si subarahnoidiene, produse in cadrul unui traumatism cranio-cerebral cu fractura de calota craniana iradiata la baza craniului”.
Ancheta efectuata de Inspectoratul Teritorial de Munca Vaslui a scos in evidenta ca accidentul s-a produs ca urmare a faptului ca inculpatul nu a luat masuri de prevenire a riscurilor de cadere in subsol prin gura tehnica de vizitare de la rampa de descarcare auto.
Pentru infractiunea de ucidere din culpa, Mihaita Ilies risca o pedeapsa de doi-sapte ani de inchisoare, iar pentru acuzatia de neluare a masurilor legale de securitate si sanatate in munca, o pedeapsa de la sase luni la trei ani de inchisoare sau o amenda penala.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img