vineri, 29 martie, 2024

Motorina, mai scumpa in Romania decat in Austria

Distribuie:

Publicat:

Romania a ajuns de la o tara cu taxare medie la una cu taxare ridicata in UE. Pretul motorinei este mai scump in tara noastra decat in Austria. Cum s-a ajuns aici? Din cauza taxelor.

Mai exact, in urma cu un an, taxele reprezentau in jur de 50% din pretul unui litru de carburant ce se vindea intr-o statie din Romania. Astazi insa, taxele au ajuns la aproape 60% din pret. TVA a ramas constant, dar s-au marit accizele, au aparut taxa pe stalp, care a lovit rafinariile, si supracciza de 7 eurocenti introdusa la 1 aprilie, 2014.

In buletinul Petrolier Saptamanal al UE se poate vedea ca Romania are una dintre cele mai scumpe motorine din spatiul european, 1.21 euro/litru, depasind astfel tari precum Germania, Franta, Austria sau Belgia.

La sfarsitul lunii decembrie 2013, romanii plateau cea mai ieftina benzina din Europa, 1.2 euro/litru, si una dintre cele mai ifetine motorine, 1.29 euro/litru, in timp ce in Austria un litru de benzina se vindea cu 1,35 euro, iar unul de motorina cu 1,34 euro.

Taxarea: 50% la noi, 53% la austrieci.

Cine alimenteaza azi pe soselele din Austria plateste un litru de benzina 1,12 euro, in timp ce in Romania acelasi litru este cumparat cu 1,1 euro. Se observa ecartul mult mai mic fata de cel de acum un an. La motorina situatia s-a inversat in sensul ca litrul din Austria e mai ieftin, 1,13 euro fata de 1,21 euro de la noi. In Germania, un litru de motorina se vinde azi cu 1,19 euro.

OMV, companie austriaca, detine pachetul majoritar la OMV Petrom, cea mai mare firma din Romania. O intrebare pe care multi si-o pun este de ce Austria a ajuns sa aiba benzina la nivelul nostru, iar motorina mai ieftina, in conditiile in care resursele de hidrocarburi sunt mult mai mari in Romania, iar 60% din productia mondiala de hidrocarburi a OMV vine de aici, nicidecum din Austria.

Unu: Petrom are un pret de productie situat sub 20 de euro pe baril, dar vinde petrolul catre singura rafinarie functionala, Petrobrazi, la pret de cotatie mondiala, conform politicii companiei. Castigurile uriase, pentru Romania, ale Petromului veneau din aceasta diferenta, caci rafinaria si distributia nu sunt centre de profit.

Doi: Petrom detine in jur de 40% din piata de distributie carburanti din Romania, dar este singurul producator de titei. Avantajul acesta nu si-l poate materializa la pompa pentru ca orice scadere a pretului poate fi considerata de catre Consiliul Concurentei ca o distorsiune a pietei, cu efecte negative asupra celorlalti jucatori, Rompetrol, Lukoil, Mol, Socar, Gazprom. Doar doi dintre acestia din urma mai detin rafinarii, Rompetrol si Lukoil, insa sectorul de rafinare din Romania, dar si cel din Europa, functioneaza mai mult pe pierdere. Petrolul este importat de la firmele mama, KazMunayGas din Kazahstan si, respectiv, Lukoil Rusia.

In ultimele luni, avem parte de o scadere accelerata a preturilor. Desi pretul barilului a coborat de la un nivel constant de 100 de dolari la sub 50 de dolari, impactul acestor scaderi nu este pe intreg pretul de la pompa.

Explicatia ar putea fi legata de taxare, care este in jur de 60% in Romania. Insa nici aici nu loveste din plin pentru ca in cei 40% ramasi avem costurile de productie, cele de transport, de depozitare, profitul (daca e cazul) etc.

Asta inseamna ca schimbarile de pe piata internationala afecteaza doar o pondere scazuta din pretul la pompa. Si nu se intampla imediat, ci la un interval de doua-trei saptamani de la afisarea cotatiei, pentru ca firmele au stocuri. Mai precis, daca azi barilul este cotat cu un dolar mai putin decat ieri, primele efecte in piata din Romania se vor vedea in doua saptamani, insa ieftinirea nu va fi de un dolar, ci mult mai mica, de ordinul catorva centi.

Daca noul Cod Fiscal ar fi fost aprobat de presedintele Klaus Iohannis in forma depusa de premierul Victor Ponta, TVA ar fi scazut la 19%, ar fi fost eliminate “taxa pe stalp” si taxa de 7 eurocenti.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img