miercuri, 24 aprilie, 2024

O bacterie din gura poate declansa boala Alzheimer

O bacterie asociata cu parodontita cronica a fost gasita in creierul pacientilor cu boala Alzheimer. Porphyromonas gingivalis. Este numele latin al unei bacterii asociate cu parodontita cronica, o inflamatie profunda a parodontiului (tesut de sustinere a dintilor), care a fost detectata in creierul pacientilor cu boala Alzheimer. Parodontita este o inflamatie care distruge gingiile si dintii si ii poate face sa cada.

In revista Science advances, cercetatorii sugereaza o legatura intre prezenta de proteine toxice eliberate de aceasta bacterie si boala neurodegenerativa. Aceste proteine, gingipine, au fost gasite in numar mai mare in neuronii pacientilor cu boala Alzheimer decat in creierul "sanatos".

Cercetatorii de la Universitatea din Louisville (SUA) au descoperit la soareci ca gingipainul a dus la colonizarea creierului si cresterea productiei de beta-amiloid, o componenta a placilor de amiloid asociate cu boala Alzheimer. In opinia cercetatorilor, este necesara o munca suplimentara pentru a evalua implicarea bacteriilor orale care determina parodontita in dezvoltarea si progresia bolii Alzheimer.

Totusi, aceasta nu este prima data cand se stabileste o legatura intre sanatatea orala si aceasta dementa. In martie 2017, un studiu publicat in revista medicala Journal of the American Geriatrics Society a sugerat ca pierderea dintilor poate fi asociata cu un risc mai mare de dementa. Aproape 225.000 de cazuri noi de pacienti cu Alzheimer sunt diagnosticate in fiecare an doar in Franta de esemplu. Pana in 2020, se estimeaza ca cifra va creste la 1.275.000 de bolnavi. A.M.