sâmbătă, 20 aprilie, 2024

Prevenirea și gestionarea situațiilor de urgență din Vaslui, în anul 2019

Distribuie:

Publicat:

Activitatea Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Podul Înalt” al județului Vaslui a vizat cu prioritate, în anul supus evaluării,trei dintre cele cinci domenii de acțiune esențiale în managementul situațiilor de urgență: prevenire, pregătire și răspuns, reușind să asigure monitorizarea cât mai eficientă a situațiilor de urgență, concomitent cu dezvoltarea capacității de răspuns, în special prin creșterea nivelului de pregătire a personalului.

1. Evaluarea generală
În anul 2019, activitatea Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Podul Înalt” al Județului Vaslui s-a axat pe îndeplinirea obiectivelor instituționale subsumate salvării vieții și asigurării protecției comunităților, în colaborare cu celelalte servicii publice deconcentrate sau descentralizate și organizațiile reprezentate în Comitetul județean pentru situații de urgență.
    Organizarea și funcționarea inspectoratului județean, așa cum este stipulat în H.G.R. nr. 1492/09.09.2004, cu modificările și completările ulterioare, are la bază principiile legalității, autonomiei, împărțirii administrativ–teritoriale, deconcentrăriiși descentralizării, responsabilității, corelării cerințelor și resurselor, cooperării și solidarității, în vederea:
pregătirii preventive și protecției prioritare a populației;
realizării condițiilor necesare supraviețuirii în situații de urgență;
participării la protecția valorilor culturale, arhivistice, de patrimoniu și a bunurilor materiale, precum și a mediului;
desfășurării pregătirii profesionale a personalului organismelor specializate și serviciilor de urgență;
organizării și executării intervenției operative pentru limitarea și înlăturarea efectelor situațiilor de urgență;
constituirii rezervelor de resurse financiare și tehnico-materiale specifice.
    
Inspectoratul județean asigură, potrivit competențelor legale, cooperarea în domeniile protecției civile, apărării împotriva incendiilor și gestionării situațiilor de urgență.
    Prin activitatea desfășurată în anul 2019, apreciem că Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Podul Înalt” al județului Vaslui și-a îndeplinit misiunea de asigurare a protecției vieții și a bunurilor concetățenilor noștri față de acțiunea distructivă a focului, apei, altor dezastre sau a munițiilor rămase neexplodate din timpul războiului, cu încadrarea riguroasă în bugetul alocat.

2. Evaluarea specifică

2.1. Prevenire
Inspecția de Prevenire prin Compartimentul control și activități preventive și prin Compartimentul Avizare Autorizare a desfășurat activități preventive în baza Concepției specificeși a Planificării activităților de prevenire în anul 2019și suplimentar față de acestea a asigurat ducerea la îndeplinire a ordinelor primite de la Inspectoratul General pentru Situații de Urgență.
Pe parcursul anului 2019 au fost soluționate un număr de 230 de cereri de emitere a avizelor de securitate la incendiu, depuse de către 135 de solicitanți în urma cărora au fost emise un număr de 61+1 de avize de securitate la incendiu, la 56 (152) de obiective au fost emise adrese de respingere sau de completare iar în 17 de cazuri construcțiile/amenajările nu se încadrau în prevederile HGR 571/2016. Au fost soluționate 13 cereri de emitere a avizelor de protecție civilă, fiind emis un singur aviz în anul 2019, 7 cereri au fost respinse iar în 5 cazuri construcțiile nu se încadrau în prevederile H.G.R. 862/2016 pentru aprobarea categoriilor de construcții la  care este obligatorie realizarea adăposturilor de protecție civilă, precum și a celor care se amenajează puncte de comandă. Numărul avizelor de securitate la incendiu emise a cunoscut o ușoară creștere față de anul 2018, de la 55 la 61. În ceea ce privește activitatea de autorizare, în anul 2019 constatăm o scădere la 20 a numărului de cereri de emitere a autorizațiilor de securitate la incendiu și la 1a numărului de autorizații emise, față de anul 2018 când au fost soluționate 50 astfel de cereri, în urma cărora au fost emise un număr de 5 autorizații de securitate la incendiu. Dacă numărul avizelor de securitate la incendiu se menține în media anuală a ultimilor ani, constatăm o scădere semnificativă a numărului autorizațiilor emise.
Comparativ cu anul 2018, în anul 2019 s-a înregistrat o creștere cu 84,21% a activităților de participare în cadrul comisiilor de analiză tehnică și de 67% în ceea ce privește numărul de participări în comisiile tehnice de urbanism. În anul 2019  a crescut cu o treime numărul celor care au primit asistență tehnică de specialitate, de la 160 la 213.
Numărul total de controale este în scădere față de anul precedent, de la 369 la 329 de controale, o explicație fiind și numărul de cadre care încadrează acest compartiment. Cele mai relevante scăderi sunt întâlnite în rândul localităților, de la 24 la 2 și al obiectivelor de investiții, de la 6 la 1.
În anul 2019 au fost executate controale de fond doar la două localități din județ. Au fost executate controale tematice la: unități sanitare cu paturi, unități de îngrijire și cazare a copiilor instituționalizați, bătrânilor și persoanelor cu handicap, unități de cult (biserici, mănăstiri, chilii, spații de cazare, etc.), unități silvice (ocoale, cantoane, operatori economici de prelucrare primară a lemnului, cabane etc.), unități de cultură (muzee, biblioteci, case de cultură), obiective de turism (hoteluri, vile, cabane, pensiuni) și de agrement (restaurante), tabere de copii, unități de învățământ, spații comerciale, obiective care funcționează fără autorizație de securitate la incendiu, unități de alimentație publică/turism care au organizat Revelionul 2019.
Pe parcursul anului 2019 au fost executate inspecții, în cooperare cu reprezentanții Agenției de Protecție a Mediului Vaslui și Gărzii Naționale – Comisariatul Județean Vaslui, la cei 2operatori economici SEVESO, clasificați după Legea nr. 59 din 2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanțe periculoase.
În urma controalelor tematice și de fond, au fost constatate un număr de 3120 de nereguli, din care 285 au fost soluționate și 2477sancționate. În anul 2019 au fost aplicate 2477 sancțiuni, dintre care 2374avertismente şi103 amenzi, cu 14,82 % mai puține decât în anul 2018 (2908sancţiuni aplicate, dintre care 2787 avertismente și 121 amenzi).
Cuantumul amenzilor aplicate a crescut cu 129,42 % , de la 153.604 lei în anul 2018, la 352.412 lei în anul 2019.
O altă activitate ce a constituit o prioritate pentru Inspecția de prevenire a fost activitatea de avizare și autorizare a unităților de învățământ. La începutul anului 2020 situația se prezintă astfel: din totalul de 153 de unități de învățământ 13 dețin autorizație de securitate la incendiu, 98 nu sunt autorizate și 42 nu fac obiectul avizării autorizării. Din punct de vedere al clădirilor cu destinația de învățământ, 50 dețin autorizație de securitate la incendiu, 211 nu dețin acest document și 480 nu fac obiectul autorizării.
În executarea acțiunilor de informare preventivă au fost distribuite 12.012 materiale de informare preventivă (pliante, afişe, broşuri), ținându-se cont de următoarele evenimente:
11 februarie – Ziua europeană a numărului unic de urgență „112”;
28 februarie –Ziua Națională a Protecției Civile;
În toate subunitățile Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Podul Înalt” al județului Vaslui, s-au derulat activități instructiv-educative în cadrul programului educativ ȘCOALA ALTFEL „Să știi mai multe, să fii mai bun”.
Marți 13 – Ziua informării preventive, cu sloganul „Preveniți ghinionul”;
13 Septembrie – Ziua Pompierilor din România;
13 Octombrie – Ziua Internațională pentru Reducerea Riscului Dezastrelor Naturale,
În ceea ce privește, asistența tehnică de specialitate şi instruirile periodice executate de către inspectorii din cadrul inspecției de prevenire se poate observa o creștere de 31,85% pe segmentul instituții, de la 113 la 149, precum și o scădere pe segmentele operatori economici și localități. Cea mai semnificativă scădere a fost înregistrată în ceea ce privește instruirea periodică la nivelul localităților, o scădere de 76%, de la 25 la 6.

2.2 Pregătire
    Pregătirea continuă a personalului unității, în anul 2019, s-a organizat și desfășurat în conformitate cu prevederile instrucțiunilor și ordinelor în vigoare.
    Educația fizică s-a desfășurat în conformitate cu prevederile O.M.A.I. nr. 154/2004. Din totalul de 76 cadre de la reședința unității, în urma evaluării la categoria de solicitare fizică „normală”, acestea au obținut următoarele calificative: E – 26, F.B. – 31, B – 18 și C – 1.
Din totalul de 358 cadre militare operative ale unității, în urma evaluării la categoria de solicitare fizică „accentuată”, acestea au obținut următoarele calificative: E – 5, F.B. – 171, B – 174 și C – 8.
Pregătirea specială în bazele de pregătire și centrele de formare sau antrenament a personalului operativ din subunitățile de intervenție s-a realizat prin stagii de formare profesională sau cursuri organizate la centre de antrenament și pregătire de specialitate, în conformitate cu Anexa nr. 1 la ISU 06 privind organizarea și desfășurarea formării profesionale continue a personalului operativ din subunitățile de intervenție ale serviciilor de urgență profesioniste.Personalul operativ din cadrul subunităților de intervenție a fost planificat pentru parcurgerea modulelor de pregătire stabilite prin ISU 06/2017, pe baza propunerilor întocmite de către comandanții subunităților de intervenție ajungând la finalul anului la un număr de 73 de cadre care au parcurs pregătirea în module astfel:
42 cadre au participat la cursul de prim ajutor calificat, descarcerare și operațiuni de salvare la Centrul de antrenament si pregătire de specialitate al  Inspectoratul pentru Situații de UrgențăMihail Sturdza al județului Iaşi;
16 cadre au participat la cursul organizat la Centrul de antrenament si pregătire de specialitate Siret al Inspectoratul pentru Situații de Urgență Bucovina al județului Suceava
12 cadre au participat la cursul organizat la Centrul de antrenament si pregătire de specialitate al Inspectoratul pentru Situații de Urgență Dobrogea al județului Constanța
3 cadre au participat la cursul organizat de Centrul de antrenament si pregătire de specialitate al Inspectoratul pentru Situații de Urgență Oltenia al județului DOLJ
În ceea ce privește pregătirea personalului în poligonul de antrenament al inspectoratului, în perioada analizată au fost executate 18 de serii de pregătire la care au participat un număr de 180 de subofițeri din subunitățile de intervenție. Activitățile de pregătire în poligon au fost conduse de către instructorii desemnați din rândul comandanților de echipaj de la Detașamentul Vaslui.
Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Podul Înalt” al Județului Vaslui, în colaborare cu I.P.J. Vaslui, I.J.J. Vaslui și S.P.T.F. Vaslui a participat la organizarea și desfășurarea Campionatului Național de minifotbal – etapa finală pe M.A.I., competiție în care s-a impus lotul I.S.U. Sibiu.
În vederea pregătirii pentru situații de urgență a fost elaborat Planul anual de pregătire în domeniul situațiilor de urgență, aprobat prin ordin al prefectului, fiind planificate la pregătire următoarele categorii de personal:
pregătirea personalului cu funcţii de conducere din cadrul administraţiei publice, instituţiilorşi operatorilor economici:
Pentru pregătirea personalului cu funcții de conducere din cadrul administrației publice, instituțiilorși operatorilor economici au fost planificați – 161 primari, viceprimari, secretari, șefi COAT participând doar58 persoane.
54 conducători/directori de unități/instituții de învățământși personalul didactic desemnatparticipând 50 persoane.
pregătirea personalului de specialitate (cadru tehnic sau personal cu atribuţii în domeniul apărării împotriva incendiilor, inspector de protecţie civilă, şefi serviciu voluntar/privat pentru situaţii de urgenţă)
5 secretari ai comunelor participând un număr de 12 persoane ;
55 șefi ai centrelor operative de la comune participând un număr de 48 persoane;
63 șefi ai centrelor operative cu activitate temporară/ inspector de protecție civilă/ cadru tehnic cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor participând un număr de 61 de persoane
71 şefi S.V.S.U.;
9 şefi S.P.S.U.;
Pregătirea s-a executat la Centrul Zonal Bacău şi Centrul Naţional de Perfecţionare a Pregătirii pentru Managementul Situaţiilor de Urgenţă Ciolpani, conform ordinului de prefect fiind planificate un număr de 87 persoane cu funcții de conducere și atribuții în domeniul situațiilor de urgență din administrația publică locală.Urmare a adresei transmise de către Centrul Zonal de Pregătire de Protecție Civilă Bacău, situația participării la cursurile de pregătire în domeniul situațiilor de urgență a personalului cu funcții de conducere și atribuții în domeniul situațiilor de urgență din administrația publică locală, servicii descentralizate și deconcentrate planificat în anul 2019 a fost de 32%, în creștere față de anul precedent când procentul de participare a fost de 30%.
În luna mai a fost organizată și desfășurată împreună cu Inspectoratul Școlar Județean, faza județeană a concursurilor Cu viața mea apăr viața și Prietenii pompierilor. La aceste activități au participat 12 echipaje școlare la concursul cu tematică de protecție civilă Cu viața mea apăr viața și 9 echipaje școlare la concursul Prietenii pompierilor.
    În anul supus evaluării, s-au planificat și desfășurat 14 exerciții de alarmare publică la localități. Concomitent cu exercițiile de alarmare publică, s-au desfășurat și exerciții de aplicare a regulilor de comportare în cazul producerii unor situații de urgență.
În luna iunie, s-a desfășurat faza interjudețeană a concursului cu tematică de protecție civilă ”Cu viața mea apăr viața”, întrecere la care au participat 6 echipaje care au reprezentat județele Neamț, Bacău și Vaslui.
La faza națională a concursului “Cu viața mea apăr viața”,  județul Vaslui a fost reprezentat de echipajul Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” Laza unde s-a clasat locul 6 din cele 16 echipaje participante.
În luna iunie, conform Planului de pregătire în domeniul situațiilor de urgență în anul 2019, s-au desfășurat concursurile profesionale ale serviciilor voluntare și private pentru situații de urgență. La această etapă au participat 3 echipaje, reprezentând 1,2% din numărul total de servicii voluntare constituite la nivelul județului Vaslui.
Începând cu data de 27.06.2019 a intrat în vigoare OMAI nr.75 pentru aprobarea Criteriilor de performanță privind constituirea, încadrarea și dotarea serviciilor voluntare și a serviciilor private pentru situații de urgență, care abrogă OMAI 96/2016.  Din cele 86 de unități administrativ teritoriale ale județului în 6 funcționează subunități ale Inspectoratului pentru Situații de Urgență ”Podul Înalt“ Vaslui și în conformitate cu prevederile art.54 din legea 307/2006, cu modificările și completările ulterioare, consiliul local nu are obligația constituirii serviciilor de urgență voluntare.  Până la intarea în vigoare a ordinului 75/2019 erau constituite 85 de servicii voluntare și 12 servicii private pentru situații de urgență. În conformitate cu noile criterii ar trebuie înființate 80 de servicii voluntare pentru situații de urgență din care 44 de servicii de tip V1 și 36 de servicii de tip V2. Din cele 12 servicii private 11 vor fi de tip P1, iar 1 serviciu de tip P3. Pentru punerea în aplicare a noilor prevedere legale serviciul pregătire pentru intervenție și reziliența comunităților a informat prin adrese, transmise imediat după intrarea în vigoare a ordinului, toate unitățile administrativ teritoriale, precum și operatorii/instituțiile care intrau sub incidența ordinului. În același sens au fost organizate și desfășurate convocări cu președinții comitetelor locale pentru soituații de urgența, cu secretarii unităților administrativ teritoriale și cu șefii serviciilor voluntare pentru sotuații de urgență constituite la acel moment.
Până la data de 24.01.2020 au fost emise:
pentru serviciile private pentru situații de urgență:
1aviz înființate serviciu tip P1;
1 aviz sector de competență;
pentru serviciilor voluntare pentru situații de urgență:
1 aviz de înființare serviciu tip V2;
1 aviz sector de competență.   
În anul 2019, la nivelul inspectoratului a continuat campania de recrutare de noi candidați în cadrul programului de voluntariat „Salvator din pasiune”, în acest sens fiind întreprinse următoarele măsuri:
mediatizarea programului pe site-ul inspectoratului şi în mass-media locală;
au fost 5 serii de pregătire pentru 67 voluntari;
voluntarii care au promovat cursul de prim ajutor de bază au participat la 1.402 intervenții împreună cu echipajele de prim ajutor care încadrează autospecialele SMURD tip B2;
3 voluntari au urmat cursul de prim ajutor calificat, descarcerare și operațiuni de salvare în Centrul de Formare și Pregătire în Descarcerare și Asistență Medicală de Urgență (C.F.P.D.A.M.U.) Iași.
    
2.3. Răspuns
    În anul 2019, Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Podul Înalt” al județului Vaslui a executat 6614 misiuni în zona de competență, în medie 18,12 pe zi, numărul acestora crescândcu 33% față de anul 2018 când au fost executate 4977 misiuni, situația acestora fiind următoarea:
341stingerea incendiilor(5 %);
5537 asistență medicală de urgență(84 %);
216 asistența persoanelor (3 %);
520alte intervenții(8%);
Remarcăm o scădere cu 7% a numărului de incendii de la 366 în 2018 la 341 în 2019 și aceeași distribuție a acestora în mediul urban și mediul rural, constatându-se o scădere de 11 incendii în mediul urban.
În anul 2019 incendiile nu au produs doar pagube materiale ci și victime omenești, 8 persoane au decedat și 6 persoane au fost rănite, spre deosebire de aceeași perioadă a anului precedent când 14 persoane au decedat și 11 au fost rănite. În urma analizei  persoanelor decedate în incendiile produse în ultimii 8 ani în județul Vaslui se observă o creștere graduală din 2015 până în 2018 (de la 6 la 14) și o scădere de 43% în ultimul an (de la 14 la 8).Această scădere semnificativă trebuie consolidată în anul 2020 prin continuarea unui ritm susținut al campaniilor de informare preventivă.
Pagubele rezultate în urma incendiilor au fost estimate la cca. 9.256.600 lei, însă intervenția serviciilor  profesioniste și voluntare a condus la limitarea pagubelor, fiind salvate bunuri în valoare estimată de cca. 60.646.300 lei.
Ponderea pierderilor materiale produse în urma incendiilor din totalul valorii bunurilor protejate este de 15,26%.
Se poate observa o creștere a intervențiilor pentru:
Incendii de vegetație uscată și altele, cu 60%, de la 99 incendii gestionate în 2018 la 158 în 2019;
asistență medicală de urgență cu 39%;   
salvări de animale cu 39% ;   
Se poate observa scăderea procentului intervențiilor pentru:
 asigurare / supraveghere zonă, cu 18%,
 descarcerări, cu 16%,
Din punct de vedere al repartizării situațiilor de urgență pe luni ale anului constatăm că în luna martie sunt înregistrate cele mai multe intervenții – 730 cu un procent de 12,47%, urmată de luna mai cu un procent de 11,41 % și luna iunie cu 10,84. La polul opus regăsim luna ianuarie cu 5,3%, luna februarie 5,44 % și luna octombrie cu 5,56 %.  
Valoarea timpilor operativi (deplasare șiintervenție) înregistrați la nivelul instituției se prezintă astfel:
creșterea timpului mediu de intervenție de la 86 minute în 2018 la 88 minute în anul 2019;
în ceea ce privește timpul mediu de răspuns, acesta nu a suferit nicio modificare față de anul 2018, adică 14 minute;
Viteza medie de deplasare a autospecialelor la incendii a fost de 51 km/h.
În zona de competență a Inspectoratului pentru Situații de urgență „Podul Înalt” al județului Vaslui s-au produs 341 incendii, din care 355 s-au produs pe teritoriul județului nostru, iar 6 incendii s-au produs în județul Iași în care unitatea noastră intervine pe baza unui plan comun de intervenție.
Împrejurările care au condus la producerea incendiilor în 2019, pe raza județului Vaslui, au fost:
Tip cauză de incendiu
2018
2019
Dinamica
Accident urmat de incendiu
1
1
0
Acțiune intenționată
14
20
-6
Alte împrejurări
1
2
1
Aparate electrice sub tensiune nesupravegheate
10
23
-13
Autoaprindere sau reacții chimice
4
2
2
Cenușă, jar și scântei de la sistemele de încălzit
22
11
-11
Coș, burlan  de fum defect sau necurățat
54
61
5
Defecțiuni tehnice de exploatare
1
4
3
Echipamente electrice improvizate
1
3
2
Foc deschis în spații închise
10
18
8
Focul deschis
70
73
3
Fumatul
13
18
5
Instalații electrice defecte
88
59
-29
Jocul copiilor cu focul
25
6
-19
Mijloace de încălzire improvizate
4
5
1
Mijloace de încălzire nesupravegheate
11
0
-11
Nereguli organizatorice
0
0
0
Scântei mecanice, electrostatice sau frecare
5
5
0
Scurgeri (scăpări) de produse inflamabile
4
6
-2
Sisteme de încălzire defecte
10
9
1
Sudură
0
0
0
Trăsnet și alte fenomene naturale
3
2
-1
Din totalul de 341 incendii înregistrate în anul 2019, 163 au fost localizate și lichidate în colaborare cu serviciile voluntare/private pentru situații de  urgență (48%), 16 incendii fiind stinse doar de către serviciile voluntare / private pentru situații de urgență. 161 incendii au fost stinse numai prin intervenția subunităților inspectoratului, ceea ce înseamnă 47% din totalul acestor intervenții.
    Echipa de asanare pirotehnică a executat, în perioada supusă evaluării, 35 de misiuni de cercetare, identificare, transport și distrugere a munițiilor rămase neexplodate din timpul războiului, fiind înlăturat pericolul reprezentat de:
34 proiectile de artilerie de diferite calibre;
114 lovituri de aruncător de diferite calibre;
7 bombe de aruncător
4 grenade de mână defensive;
2 grenade de mână cumulative antitanc;
15 grenade de mână ofensive;
178 cartușe de diferite calibre și componente de armament și muniții.
Numărul solicitărilor pentru acordarea primului ajutor calificat, a asistenței medicale de urgență sau pentru efectuarea operațiunilor de descarcerare a fost în creștere în anul 2019cu 39% față de anul 2018, fiind executate 5537de misiuni (din care 851intervenții ale echipajelor de terapie intensivă mobilă), spre deosebire de anul 2018 când au fost executate3995 misiuni (din care 1023 intervenții ale echipajului de terapie intensivă mobilă).
    Echipajele de descarcerare, prim ajutor calificat și terapie intensivă mobilă din cadrul S.M.U.R.D. Vaslui au executat misiuni pentru:
Total 5537 misiuni – acordarea primului ajutor calificat și a asistenței medicale de urgență dintre care distingem:
16 misiuni – descarcerarea la accidente rutiere;
267 misiuni – la accidente rutiere;
3 misiuni – la accidente feroviare;
94 misiuni – transfer interclinic efectuate de echipajul TIM;
83 misiuni – alte intervenții (sprijin ambulanțe SAJ/SMURD pentru transport persoane).
În 2019, echipajele S.M.U.R.D. au acordat asistență la 5592 persoane (4899 adulți și 693 copii). Astfel, din cele 5.592 persoane asistate
4.961 erau persoane conştiente;
346 erau persoane inconştiente;
285 erau persoane semiconştiente
La timpii operativi ai echipajelor SMURD se înregistrează un timp mediu răspuns de 15 minute și un timp mediu intervenție de 38 minute la o viteză medie de 56 km/h.
    Pentru reducerea efectelor producerii situațiilor de urgență au fost transmise membrilor CJSU și președinților CLSU 367 de mesaje de înștiințare, cu 10,4% mai puține decât în anul 2018(410 mesaje deînștiințare în anul 2018), ca urmare a emiterii de către Administrația Națională de Meteorologie și Institutul Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor astfel:
14 atenționări hidrologice COD GALBEN;
6 atenționări hidrologice COD PORTOCALIU;
272 avertizări meteorologice COD GALBEN;
75 avertizări meteorologice COD PORTOCALIU;
3 avertizări meteorologice COD ROȘU;
    Au fost monitorizate 3252 de transporturi deșeuri periculoase ce au avut ca punct de plecare sau au tranzitat județul Vaslui (față de 2790 în anul 2018), fiind primite un număr de 2819 notificări și transmise un număr de 440 de notificări.
În anul 2019, numărul apelurilor primite în Dispeceratul integrat ISU – AmbulanțăVaslui păstrează trendul ultimilor ani, fiind în ușoară creștere, primindu-se 20.942 apeluri (19.088 în 2018) prin Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență „112” (aprox. 57 apeluri/zi, 2,4 apeluri pe oră, 1 la 20 minute). Vârfurile se înregistrează în perioada de vară, de Paști și de Crăciun.
Pentru înștiințarea membrilor C.J.S.U., C.L.S.U., mass media locală privind executarea intervențiilor sau despre posibilitatea producerii unor situații de urgență au fost transmise 367 SMS-uri prin aplicația SMS Caster – Marketer GSM, spre deosebire de anul anterior, când s-au transmis 410 SMS-uri, înregistrându-se o scădere de 11%.

Concluzii din gestionarea situațiilor de urgență în perioada 2005-2019
În perioada 2005-2019, serviciile profesioniste, voluntare și private pentru situații de urgență au desfășurat 68.497 intervenții în situații de urgență, principalele concluzii ce pot fi trase, fiind următoarele:
Numărul situațiilor de urgență ce au fost gestionate au crescut constant, de la 358 în 2005, la 5257 în 2017; creșterea a fost puternică în perioada 2005-2009, de la 506 intervenții în 2005, la 1.133 intervenții în 2009, a marcat un salt brusc în 2010, odată cu înființarea S.M.U.R.D., la 3.713 intervenții, ajungându-sela o relativă stabilizare în ultimii ani, la 6.263 – 6.614 intervenții;
După o creștere semnificativă a numărului de incendii de la 268 în 2005, la 315 în 2007, se pare că numărul acestora s-a stabilizat undeva în intervalul 300-400, existând 7 ani în această perioadă în care numărul anual al incendiilor s-a înscris în această zonă, anul acesta numărul lor fiind de 366;
Intervențiile pentru stingerea incendiilor de vegetație au o tendință de creștere constantă, plecând de la zero, la 111 în 2017, respectiv 155 în 2016, cu variații anuale determinate de condițiile meteorologice;
În anul 2019, la nivelul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Podul Înalt” al judeţului Vaslui a fost activat de 2 (două) ori Planul Roşu de Interventie astfel:
1. Accidentul rutier produs pe DE 581, pe raza localității Bădeana, comuna Tutova
    În data de 01.07.2019, în localitatea Bădeana s-a produs un accident rutier în care au fost implicate treiautoturisme, dintre care unul înmatriculat în Republica Bulgaria, iar celelalte două în Romania. În accident  au fost implicate 14 persoane, înregistrându-se  12 victime, dintre care 9 încarcerate. În urma evenimentului  au rezultate 5 persoane decedate, patru persoane fiind găsite decedate la fața locului, cea de-a cincea decedând la Compartimentul de Primiri Urgențe a Spitalului Municipal Bârlad.
2. Exercițiu de cooperare  in municipiul Bârlad
    În data de 12 septembrie 2019, în intervalul orar 11.00 – 13.00, sub organizarea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență și în preambulul Zilei Pompierilor din România, în municipiul Bârlad s-a desfășurat exercițiul de comandă și cooperare cu tema: ”Intervenția forțelor și mijloacelor pentru limitarea și înlăturarea urmărilor unui seism major care a afectat un grup de locuințe din municipiul Bârlad”.

Intervenții semnificative 2019:
Incendiul de la SC Vanbet SRL Sălcioara, comuna Banca
în data de 02.01.2019, ISU Vaslui a intervenit pentru stingerea incendiului izbucnit la hala pentru congelare și depozitare produse congelate a acestui operator economic, cauza probabilă şi împrejurarea determinantă care a declanşat incendiul a fost un scurtcircuit electric produs la aparatele electrice lăsate sub tensiune și nesupravegheate;
în urma incendiului au fost protejate bunuri în valoare de aproximativ 4.600.000 lei, valoarea bunurilor distruse fiind de 13.800.000 lei.
Incendiu  locuință proprietate individuală în localitatea Muntenii de Jos, comuna Muntenii de Jos
în data de 23.02.2019 ISU Vaslui a intervenit pentru stingerea incendiului izbucnit la mansarda locuinței situată în localitatea  Muntenii de Jos, comuna Muntenii de Jos. Incendiul se manifesta generalizat la întreaga mansardă pe o suprafață de aproximativ 350 m2 existând posibilitatea de propagare la imobilele din imediata vecinătate.
Cauza probabilă şi împrejurarea determinantă care a declanşat incendiul a fost efectul termic degajat de la coșul de fum neprotejat termic față de materialele combustibile aflate în apropiere.
În urma acestui incendiu au fost salvate bunuri în valoare de aproximativ 200.000 lei și distruse în valoare de aproximativ 500.000 lei.
Intervenția la o autocisternă încărcată cu hidroxid de sodiu (NaOH) răsturnată pe DE 581, în apropiere de mun. Huși
În data de 22.03.2019, ISU Vaslui a intervenit pentru asigurarea / supravegherea zonei probabile de producere a unei situații de urgență, în urma unui accident rutier produs pe DE 581, la aproximativ 4 kilometri de municipiul Huși, pe sensul de mers spre Vama Albița. O autocisternă încărcată cu hidroxid de sodiu s-a răsturnat în afara părții carosabile, rezultând scurgeri  de substanță.
S-a acționat pentru degajarea zonei de arborii afectați, repunerea capului tractor și a cisternei pe roți, izolarea și decontaminarea zonei afectate. Intervenția a durat peste 25 ore.
Intervenții pentru  limitarea și înlăturarea efectelor negative produse de inundații și alunecări de teren
În  luna iunie, pompierii militari au acționat cu forţeşi mijloace proprii în cooperare cu serviciile voluntare pentru  limitarea și înlăturarea efectelor negative produse de inundații și alunecări de teren, acestea fiind generate de amploarea și intensitatea fenomenelor  meteo periculoase produse pe teritoriul judeţului Vaslui.
Cele mai dificile intervenții s-au desfășurat pe DE 581 și în zona de sud a județului, în localitățile Bârlad, Zorleni, Cârja, Murgeni, Gara Banca și Banca.  De asemenea, inundațiile au afectat localitățile Brodoc și Huși. În data de 6 iunie în localitatea Pribești, comuna Pribești, ca urmare a căderilor de precipitații s-a produs o alunecare de teren care a afectat peste 30 de locuințe și doi kilometri de drum asfaltat.

3. Principalele direcții de acțiune pentru 2020
Menținerea tendinței de scădere a numărului de persoane decedate în incendii prin intensificarea campaniilor de prevenire;
Întreprinderea demersurilor de reducere a numărului de obiective care funcționează fără autorizație de securitate la incendiu, unitățile de învățământ urmând să constituie o prioritate;
Avizarea serviciilor voluntare și private pentru situații de urgență în contextul OMAI 75/2019;
continuarea dezvoltării cunoștințelor profesionale ale personalului, perfecționarea deprinderilor și abilităților în domeniul specific de activitate; lărgirea ariei cunoștințelor și dezvoltarea competențelor, dobândirea unor cunoștințe de vârf în domeniul de activitate, pentru a îndeplini în condiții optime misiunile ce revin unității;
digitalizarea documentelor operative și a celor de prevenire pentru eficientizarea activității inspectoratului;
consolidarea capacității de răspuns și capacitarea tuturor entităților cu atribuții în domeniul situațiilor de urgență de a acționa în sistem integrat, pe principiul subsidiarității în gestionarea situațiilor de urgență.
În încheiere, doresc să adresez mulțumiri Instituției Prefectului, tuturor instituțiilor cu care a colaborat inspectoratul și membrilor Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, asigurându-vă, că și pe viitor ne vom îndeplini sarcinile și misiunile încredințate în zona de competență la un nivel foarte bun.

.
(î) INSPECTOR ȘEF
Colonel                    
Mihai Ciprian MITREA

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img