miercuri, 24 aprilie, 2024

Protectia Consumatorilor: Produsele similare din Romania difera semnificativ fata de cele din Vest

Distribuie:

Publicat:

Protectia Consumatorilor a anuntat marti ca a descoperit diferente semnificative la 18 produse comercializate in Romania comparativ cu produsele similare din Vestul Europei. Toate sunt alimente si sucuri.

Daca Fanta de portocale are in Romania doar 5% suc din concentrat de portocale, in Franta procentul este de 10%, iar in Italia ajunge si la 12%. Iar in cazul iaurtului Danone – Activia Nature, procentul de calciu exprimat in % din Valoare Nutritionala de Referinta al produsului aflat pe piata nationala este de 121%, fata de 168% in Finlanda si 148% in Polonia. Acelasi produs are un continut de proteine de 3,5% pe piata din Romania, fata de 4,9% cat are acelasi produs comercializat in Germania si Finlanda. 

Acestea sunt rezultatele unui studiu realizat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) care a analizat aproape 80 de produse comercializate pe piata noastra, despre care Comisia Europena a aratat ca prezinta diferente intre cele comercializate in vestul si estul Europei. „Am verificat in functie de etichetele care ne-au fost prezentate in studiul european. Acolo au fost analizate 128 de produse. Din aceste 128 de produse au fost gasite in Romania produse identice de acelasi producator, dar unele dintre ele veti vedea cu cantitati diferite, diferente privind compozitia, cu absenta unor ingrediente, sau cu prezenta altor ingrediente. Au fost gasite 79 de produse, s-au constatat diferente la un numar de 18, reprezentand 22,78% din totalul produselor verificate", a spus Paul Anghel, sef Directia Generala Control si Supraveghere Piata ANPC. 

La randul lui noul sef al ANPC, Horia Constantinescu, a sustinut ca este clara diferenta de abordare a celor doua piete. „Daca pentru piata din Vest produsele au anumite caracteristici, pentru marea piata de desfacere a noilor membri europeni lucrurile stau putin altfel. Cumva mai dulcele unora e mai putin dulcele altora, lucrurile au o diferenta clara de abordare. Este mai mult decat evident ca cele doua piete nu sunt abordate unitar. Vom depune diligente atat la nivel european cat si sigur la nivel national. Vom merge pana acolo in asa fel incat depistand lucruri tratate intr-un fel in Europa si tratate altfel pe piata romaneasca, sa le retragem de pe piata romaneasca”, a declarat acesta.

Specialistii din domeniu sustin demersul ANPC insa subliniaza ca numarul produselor verificate trebuie sa fie mult mai mare iar aceste companii trebuie facute sa suporte costurile publicitatii negative. „Felicit ANPC ca in sfarsit iese cu numele acestor produse. Este un lucru normal, iar publicitatea negativa si reactia cumparatorului roman care trebuie sa aleaga sa nu mai consume aceste produse sunt singurele masuri ce pot elimina acest dublu standard. Este cea mai puternica sanctiune pe care o pot da. Autoritatea trebuie sa faca acest tip de controale saptamanal, si sa publice constant rezultatele. Este nevoie de laboratoare independente, nu cum avem astazi laboratoare care au contracte cu agenti economici, si de o legislatie care sa pedeapseasca falsul de pe etichete. Sa nu vina sa ne zica ca au gasit o «neconcordanta» care se sanctioneaza cu o simpla amenda. Cred ca in cazurile unde exista discrepante intre continut si ceea ce scrie pe etichete trebuie sa existe sanctiuni mult mai dure. Oricum, au fost foarte putine produse analizate. Cum ramane cu guma de mestecat, cu detergentul, cu sapunul etc.etc”, apreciaza Sorin Mierlea, presedintele InfoCons.

Alt produs gasit cu caracteristici diferite desi are acelasi ambalaj ca cel din vest este sucul de portocale Freeway – Orangeade, la care procentul de suc de portocale obtinut din concentrat este de 3% in Romania fata de 20% in Italia, 10% in Franta si 8% in Olanda sau Spania. La randul ei, ciocolata Milka cu alune de padure (whole hazelnuts) are, in varianta comercializata la noi, 17% alune, in timp ce in Germania proportia de alune este de 20% iar in Franta ajunge la 22%. Praful de budinca cu gust de ciocolata Dr.Oetker, are un procent de grasimi de 3,1% si acizi grasi saturati de 1,9%, fata de 1,5% si 0,9% cat are acelasi produs comercializat in Germania si Olanda. in cazul ciocolatelei Kinder – Pingui, produsul comercializat pe piata noastra contine 21% lapte, fata de 24% in cazul produsului comercializat in Germania, Danemarca sau Franta, si 5,3% proteine, fata de 7% fata tarile din Vest. Altfel spus, produsul comercializat in Germania si Finlanda prezinta un continut de proteine mai mare cu 32% fata de produsul comercializat in Romania si Bulgaria, produs care si prin denumire este adresat copiilor. in cazul cuburilor Knorr, baza pentru mancarurile de pasare, produsul din Romania are 0,1% extract de pasare fata de 1% cat au produsele similare din Vest. Acelasi produs are 2% grasime in Romania, si 3% in Occident. 

Reamintim ca in luna iunie Comisia Europeana a publicat un amplu studiu, in care a analizat peste 1400 de alimente, aratand ca 22% din produse aveau o compozitie diferita si 9% erau realizate din materiale diferite in ceea ce priveste produsele comercializate in Est si Vest. in total, 128 de produse din 19 tari erau identificate ca prezentand diferente semnificative. Desi autoritatile de la Bucuresti acuzau la acea data dublul standard, in final au refuzat sa participe la studiu. sursa: adevarul.ro

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img