vineri, 19 aprilie, 2024

Psihologii au decis: tehnologia NU este nociva pentru copii

Distribuie:

Publicat:

Daca acum 20 sau 30 de ani copiii puneau accent pe jocurile fizice, implicit pe o interactiune reala, în momentul de fata interactiunea sociala se afla la cote mult mai mici, iar acest lucru cauzeaza, în randul a tot mai multi copii, frustrari, stari depresive si anxietate.

În opinia psihologului Nicoleta Burlacu, nu evolutia tehnologica este cauza închiderii tinerilor în ei, ci timpul mult mai putin pe care îl petrec parintii cu copiii lor. “Pentru a nu se simti vinovati de situatie, multi parinti au tendinta sa dea vina pe tehnologie pentru introvertirea copiilor lor, pentru lipsa lor de interactiune. În realitate, lucrurile stau pe dos.

Folosirea în exces a tehnologie este doar un refugiu al tanarului din ziua de azi, sperand ca prin aceasta metoda îsi poate satisface nevoile emotionale si de comunicare. Dependenta de tehnologie este doar un efect, si nu un factor declansator, dar din cauza premizei gresite de la care se pleaca, sunt multi parinti care recurg cateodata la gesturi extreme, rupandu-i total pe copii de tehnologie”, declara psihologul Nicoleta Burlacu.

Specialistul crede ca ruperea totala si abrupta de un obicei sau chiar de o dependenta, îi poate accentua tanarului starile depresive si anxioase, nicidecum nu i le diminueaza. “Tehnologia face parte din viata noastra, fie ca suntem tineri sau adulti.

Nu putem nega sau ignora evolutia tehnologica, ci trebuie sa o îmbratisam si sa o canalizam în scopuri constructive. În cercetarile mele, am observat – nu de putine ori – copii care pur si simplu se uitau în gol la ecran, fara sa faca nimic. Nu putem spune despre acel copil ca era dependent de tehnologie, deoarece nici macar nu o folosea, dar era refugiul lui… asa se simtea el confortabil.

Deja acel copil a depasit starea de frustrare, s-a resemnat, si a avansat catre o stare de depresie”, afirma psihologul Nicoleta Burlacu.

Cum putem crea acest echilibru între tehnologie si viata reala?
Acum 20-30 de ani, pentru a nu-i tine toata ziua în casa pe copii, parintii recurgeau la o metoda simpla: le construiau acestora propria agenda în viata reala. Multi dintre noi am fost înscrisi în echipe de fotbal, volei, handbal, baschet etc. “În copilaria noastra aveam o ocupatie, deoarece am fost încurajati de parintii nostri sa avem o pasiune, un hobby. În zilele noastre, copiilor le lipsesc hobby-urile, nu mai au o agenda, iar în absenta acestei agende, îsi petrec aproape tot timpul liber în fata unui calculator sau a unui telefon mobil.

Tehnologia moderata, interactiunea, relationarea, comunicarea si conectarea permanenta cu copilul sunt ingredientele de succes pentru echilibrul acestuia. Tot acest echilibru este stabilit si condus de parinte, el fiind singurul responsabil pentru acest lucru”, considera psihologul. În acelasi timp, specialistul le recomanda parintilor sa stabileasca reguli clare în relatia cu copiii lor, în privinta momentelor si a duratei de folosire a tehnologiei, înca de la varste foarte fragede, deoarece comportamentele sunt mai usor de modelat atunci.

De cealalta parte, specialistul în psihologia copilului crede ca implementarea tehnologiei în scoli trebuie încurajata, deoarece mijloacele clasice de învatare si-au dovedit ineficacitatea, iar tehnologia are o putere foarte mare de a le canaliza atentia tinerilor catre educatie.

sursa:jurnalul.ro

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img