vineri, 19 aprilie, 2024

Specialistii din domeniul afacerilor AVERTIZEAZA: statul roman va trimite INSPECTII FULGER la aceste firme

Distribuie:

Publicat:

Specialiștii în domeniul economic avertiează că mai multe companii din România s-ar putea trezi cu inspecții fulger, trimise de Guvern. Considerând deficitul bugetar, companiile care au solicitat rambursarea TVA se pot aștepta la un val de inspecţii fiscale, arată o analiză a companiei de consultanță Mazars, conform Mediafax.

Chiar înaintea minivacanţei de Paşte, Guvernul României a adoptat un nou set de măsuri fiscale, în contextul evoluţiei COVID-19. Printre acestea, autorităţile au reglementat şi una dintre măsurile mult aşteptate şi solicitate de mediul de afaceri – extinderea rambursării TVA cu control ulterior. De altfel, această măsură s-a regasit încă de la începutul instituirii stării de urgenţă pe site-ul ANAF şi, cu siguranţă, este salutată şi de mediul de afaceri confruntat cu dificultăţi de lichiditate, ca urmare a încetinirii activităţii economice, arată analiza.

Deblocarea unor sume poate ajuta companiile să îşi menţină activitatea şi să îşi plătească angajaţii, diminuând astfel din efectele pandemiei.

În perioada imediat următoare este aşteptată o accelerare a procesului de rambursare a TVA – capitol pe care România trebuie să îl îmbunătăţească. Până acum, majoritatea cererilor de rambursare care depăşeau pragul de 45.000 de lei erau încadrate la risc fiscal mare (cu anumite excepţii în cazul contribuabililor mari şi mjlocii şi al exportatorilor) şi erau soluţionate numai după efectuarea unei inspecţii fiscale.

„Începand cu 16 aprilie 2020, noile prevederi au stabilit ca pentru toate cererile depuse de orice categorie de contribuabili, rambursarea TVA să se efectueze mai rapid, dar sub rezerva unei inspecţii fiscale ulterioare. Vorbim astfel de un avantaj de cash-flow pentru companii şi de o previzionare mai realistă – contribuabilul nu va mai trebui să aştepte finalizarea inspecţiei fiscale pentru a primii banii. În practică, majoritatea inspecţiilor sunt iniţiate chiar şi după expirarea termenului maxim de 90 de zile, prevăzut de Codul de procedură fiscală pentru soluţionarea cererilor de rambursare. Sunt cazuri în care rambursarea de TVA poate dura chiar şi un an, aşa cum este în cazul nerezidenţilor”, a menționat Alexandru Stanciu, Tax Manager, Mazars România.

Noua procedură poate fi aplicată de către toate categoriile de contribuabili, inclusiv de cei care au depus cereri de rambursare înainte de 16 aprilie 2020, atât timp cât până la această dată nu a început inspecţia fiscală.

Din perspectiva domeniului de aplicare, autorităţile fiscale nu au impus condiţii deosebit de restrictive companiilor, dar există anumite limitări. Exemple în acest sens sunt: situaţiile specifice în care contribuabilii au înscrise infracţiuni în cazierul fiscal; companiile aflate în procedura de lichidare sau de insolvenţă; sau cazurile în care organele fiscale deţin informaţii cu privire la riscul unei rambursări necuvenite, termen foarte dur, dar neexplicitat de legislaţie.

Suplimentar, în cazul companiilor care nu fac parte din categoria contribuabililor mari sau mijlocii, rambursarea nu se va acorda cu control ulterior, dacă este solicitată prin primul decont depus după înregistrarea în scopuri de TVA sau dacă suma de rambursat provine din mai mult de 12 perioade de raportare lunare sau 4 perioade de raportare trimestriale.

Inspecţiile fiscale pot apărea oricând, după cele 30 zile de la încetarea stării de urgenţă.

Considerând deficitul bugetar, este firesc să ne aşteptăm la un val de inspecţii fiscale, iar companiile ar trebui să se asigure din timp că deţin documente care să justifice beneficiul achiziţiilor efectuate și să revizuiască tratamentul TVA aplicabil operaţiunilor derulate, spune Mazars.

Focusul ar trebui să fie pe principalele arii de risc: revizuirea politicilor de acordare a discount-urilor şi de organizare a campaniilor promoţionale în care sunt acordate bunuri gratuit; documentarea pierderilor tehnologice/ de inventar; justificarea aplicării scutirilor de TVA; documentarea serviciilor achiziţionate (mai ales a celor intangibile de tip consultanţă sau management, costuri în general cascadate de către grup/ headquarter şi care au fost întotdeauna controversate în cadrul inspecţiilor fiscale).

„Recomandăm companiilor care vor primi TVA fără control iniţial să nu pună pe plan secund revizuirea documentelor, care susţin deductibilitatea TVA solicitată la rambursare. Contribuabilii trebuie sa aibă în vedere că nu discutăm de o rambursare fără control, ci de o amânare a inspecţiei fiscale, care se va derula în aceleaşi condiţii ca şi în cazul inspecţiilor anticipate. Prin urmare, companiile trebuie să fie pregătite oricând pentru începerea unui control, după cele 30 zile de la încetarea stării de urgenţă”, a menționat Alexandru Stanciu, Tax Manager, Mazars România.

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img