joi, 28 martie, 2024

Tabloul unui pictor barladean vandut cu 40.000 de euro

Distribuie:

Publicat:

Cu 40.000 de euro a fost vandut tabloul “ Primavara” pictat de Nicolae Tonitza, artist barladean.Opera de arta scoasa la licitatie provine din colectia magistratului Lazar Munteanu (1869-1951)Tabloul  reproduce chipul unuia dintre personajele din "In urma convoiului", tablou realizat in cursul anului 1924.

 Portretul, practicat inca de pe vremea cand Nicolae Tonitza se afla pe bancile Scolii de Arte Frumoase din Iasi, a reprezentat poate una dintre cele mai aplaudate categorii picturale in care artistul s-a avantat. Resursele documentare ne ofera o imagine relativa asupra lucrarilor de sfarsit de prim deceniu al secolului al XX-lea pana spre perioada de dupa descoperirea Balcicului, spre sfarsitul vietii. Cateva portrete de batrani realizate la München, in perioada bavareza, si probabil cel mai vechi portret cunoscut noua astazi, portretul mamei maestrului sau, al Baronesei von Habermann, sunt date certe ale unei tendinte evidente spre o cercetare scrutatoare a firii umane. Pentru un artist ca Tonitza, aparitia unui astfel de gen pictural este evident reglementata de nazuinte psihologice nutrite in sufletul unui adevarat cercetator al vietii, cu atat mai mult cu cat stim astazi ca nu a facut o cariera din vanzarea portretelor, deci nu avem de a face cu un rece realizator de comenzi. Un prim autoportret, datat 1911, alaturi de desenarea chipului sotiei Ecaterina, in 1913, ne aduc in prim plan pentru prima data universul intim, pe care il va prezenta atat de puternic in deceniul urmator prin pictarea copiiilor sai.   
 Ulterior, dupa etapa Valenii de Munte, portretistica pictorului cunoaste revelatia chipului senin si jucaus. Mai intai copii sai, apoi cei ai prietenilor vor echilibra intregul registru expresionist sub care se desfasura portretistica, pentru a umple panzele de culoare, decorativ si un suflu mult mai relaxat. Filonul decorativ inspirat de creatia lui Luchian si poate si apetentele scenografice aveau sa introduca in plus registrul floral care defineste creatia lui Tonitza din perioda 1923-1927. Vesmintele sunt si ele racordate la un alt filon decorativ si, chiar daca chipurile celor pictati raman inradacinate in expresionism, intreaga compozitie se „relaxeaza” sub imperioul cromatic, decorativ sau japonizant atins lesne. Ineditul compozitiei de fata este definit de mixul vizual: chipul modelului folosit intr-o pictura dedicata universului expresionist pus insa intr-o pictura definita de vesmantul colorat si de fundalul floral. In „In urma convoiului” Tonitza introduce figurile femeilor in doliu, opere tipice pentru perioda anilor 1919-1924. In cazul operei de fata, pictorul reinterpreteaza chipul intristat intr-o maniera inedita in intreaga sa creatie. Reutilizarea personajului intr-un nou complex pictural, definit de decorativ si cromatic produce fara indoiala o realizare exceptionala, atat de graitoare pentru caracterul lui Tonitza.

 

Pe aceeași temă

Cele mai citite

spot_img